Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Modem niet beveiligd tegen aanvallen

Yo Netweters, ik heb ontdekt dat de modems van Telenet niet beveiligd zijn tegen dos-aanvallen (het kleine broertje van de ddos-aanval) concreet wilt dat zeggen als iemand aan een ip van een Telenet-klant geraakt hij/zij het internet van die klant kan platleggen ook als er geen poorten open staan en de firewall aanstaat. Uiteraard snap ik dat je tegen zeer zware ddos-aanvallen nooit 100% beveiligd kunt zijn maar een kleine dos-aanval zou de modem toch moeten kunnen tegenhouden.

17 reacties
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Modem niet beveiligd tegen aanvallen

@sb, alright. Dus in principe doet je eigen router (geplaatst achter de modem-only van Telenet) dan het werk op gebied van beveiliging en laat die je toe om sneller van IP te veranderen? 

 

Ben er zelf niet 100% in thuis, vandaar dat ik de vraag rechtstreeks eens gesteld had aan de security afdeling. Smiley Knipoog


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5236
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Modem niet beveiligd tegen aanvallen

@Suzy

 

Ik weet niet welke bescherming een modem-only biedt, maar mijn router ondersteunt NAT en heeft een built-in firewall. Verder kun je dus kiezen om het MAC-adres van een PC te klonen in plaats van het MAC-adres van de router zelf te gebruiken.

 

macclone.png

 

Ik weet niet wat de oorspronkelijke bedoeling van deze functie is, maar veel routers ondersteunen het en door het MAC-adres te veranderen krijg je een ander IP toegewezen. Voor elke gebruiker zijn er minstens 2 (externe) IP-adressen (ik denk tegenwoordig zelfs 5) gereserveerd, dus veranderen van IP gebeurt op deze manier ogenblikkelijk.

 


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7774
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem niet beveiligd tegen aanvallen

@sbEigenlijk komt dit nog uit de tijd dat je maar een internetaansluiting kreeg voor 1 PC. Een provider eiste dan dat het mac adres van die PC ingevuld was. Ze hadden niet graag dat je een internet aansluiting deelde.  De tijd dat de uilen nog spraken. Het was een beetje een manier om die verplichting te omzeilen en zodoende toch een router te kunnen gebruiken en meerdere PC's aan te sluiten. Ik denk niet dat dit in eerste instantie om veiligheidsredenen was. Maar zoals je aanhaalt is dit wel een manier om direct van IPadres te veranderen.

Ja tijden zijn veranderd maar sommige oude dingen kunnen nog nuttig zijn. Smiley Vrolijk



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.