Beantwoorden
Jansimons
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Netwerken

Ik heb thuis 2 WIFI - netwerken.

Een via mijn telenet modem "Europaln47.

Een via Devolo Simons 2

Deze werken onafhankelijk van elkaar.

hoe maak ik er een netwerk van met dezelfde naam en hetzelfde paswoord?

0 Likes
6 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerken

Door in het instelmenu van 1 van de netwerken te gaan en daar de SSID en het paswoord aan te passen, zodat beide netwerken dezelfde SSID en paswoord hanteren. Ook kan je het WiFi kanaal aanpassen naar een vaste frequentie. Op het ene gebruik je bvb kanaal 1 en op het andere kanaal 6. Altijd zorgen dat er 5 kanalen verschil op zit. Dus 1 - 6, 2 - 7, 3 - 8 enz.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netwerken

En bij voorkeur enkel de 2,4 GHz kanalen 1, 6 en 11  gebruiken. In de 5 GHz kunt ge alle beschikbare kanalen gebruiken.

 

Kwestie van storen op naburige kanalen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerken


@StefaanH@  schreef:

En bij voorkeur enkel de 2,4 GHz kanalen 1, 6 en 11  gebruiken. In de 5 GHz kunt ge alle beschikbare kanalen gebruiken.

 

Kwestie van storen op naburige kanalen.


Ik weet niet waar het idee vandaan komt om enkel die kanalen te gebruiken. De regel is 5 kanalen uiteen dus kan dit evengoed 2, 7 , 12 of  3, 8, 13 zijn. Of als je maar 2 kanalen nodig hebt 4 en 9. Ook eens nazien wat de buren gebruiken en proberen uit de buurt van de door hen gebruikte kanalen te blijven.

Wat betreft de 5 Ghz kanalen kan je hier wat meer over lezen: https://www.lantech.nl/blog/wi-fi-5ghz-kanalen/

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netwerken

@igvfer dat staat reeds uitgelegd in een oude post alwaar ik dezelfde vraag als jij nu gesteld heb en daarop een uitleg gekregen heb, onder andere van CISCO. Hieronder een uittreksel uit die oude post

 

Het komt erop neer dat er inderdaad een soort van multiplexing gedaan wordt zowel door de routers als door de clients omdat er een CSMA protocol ingebakken is in IEEE 802.11 dat hiervoor zorgt. Eenvoudig vertaald beweert Cisco dat signalen van hetzelfde kanaal door alle anderen correct als dusdanig herkend worden en dat ze daardoor netjes hun beurt afwachten. Signalen van een ander kanaal worden niet herkend als dusdanig waardoor er ook niet gewacht wordt maar iedereen stuurt maar data door waardoor er dus veel meer storing is. Pakketjes moeten meermaals opnieuw verstuurd worden vooraleer ze erdoor geraken. Conclusie (van Cisco): het is beter uw beurt af te wachten en pakketjes slechts eenmaal te moeten versturen dan steeds maar erop los sturen waardoor hetzelfde pakketje meerdere malen verstuurd moet worden vooraleer het zijn bestemming kan bereiken. Dus: enkel kanaal 1, 6 en 11 gebruiken.

 

Dus klopt het wel wat je zegt, een andere combinatie van kanalen die vijf stappen uit elkaar liggen zou ook werken (op voorwaarde dat je buren dan dezelfde kanalen respecteren), maar om het gemakkelijk te maken zou iedereen slechts 1, 6 en 11 mogen gebruiken. Zo ben je altijd zeker dat je enkel risico op multiplexen loopt bij meerdere gebruikers op hetzelfde kanaal, terwijl je anders risico op storing loopt bij het gebruik van adjacente kanalen..


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerken

Maar als mijn buren ook 1, 6 en 11 gebruiken zitten we weer in de problemen.Alles hangt eigenlijk af van de plaats waar je het signaal wil ontvangen. Als je een signaal hebt van 5 blokjes (sterk) op kanaal 1 en nog een ander netwerk op kanaal 1 met maar 1 blokje (zwak) dan zal het eerste netwerk geen probleem hebben maar als beide netwerken even sterk zijn, eer dat dit nu 5 of 1 blokjes is, dan heb je problemen. Daarom is het altijd puzzelen. Uren mee bezig geweest in omgeving van studentenkoten in Gent. Daar kan je tot 10-12 netwerken tegenkomen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Netwerken

Indien mogelijk gewoon op automatisch zetten zou ik zeggen. Mijn ervaring is dat dit goed lukt. Wat 2.4GHz betreft zit ik nu bijvoorbeeld op kanaal 6 waar mijn buurvrouw op kanaal 11 zit.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.