Beantwoorden
GVYV
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Orbi Netgear RBK50 - internetstoring

Hallo,

 

Mijn configuratie is als volgt:

ik heb een Telenet Docsis 3.1 wireless modem (witte kubus). Deze modem is verbonden met een Netgear GS108 switch. Vanuit deze switch heb ik een aantal vaste pc's aangesloten op het internet, en gaat er ook een UTP kabel naar een Orbi Netgear RBK50 (mesh) die ingesteld is als AP (Access Point), en ook nog 2 satellieten heeft die in het huis opgesteld staan.  Vanuit deze Orbi vertrek ik via een kabel ook nog naar mijn Telenet TV box.

 

Doorgaans werkt deze opstelling zeer goed, en zeer snel (tot 950 mbps).

 

Het gebeurt regelmatig dat het netwerk er even uitvliegt (en dat herstelt zich vanzelf na een 2-tal minuten). Gisteren is een technieker van Telenet langs geweest. Na een grondige analyse was de conclusie dat de hardware ok was (geen afwijkingen), maar dat de storing vermoedelijk te maken heeft door de combinatie van Telenet en deze Orbi access point.  De reden hiervan is dat via "Mijn Telenet" > "Thuisnetwerk" alle toestellen die via Wifi verbonden zijn aan de Orbi (gsm, tablet, thermostaat, ip-camera ...) deze bij Telenet gezien worden als een bekabeld toestel (via RJ-45).

 

Wie herkent dit probleem, en wat zijn de mogelijke oplossingen. Het advies van de technieker van Telenet was om een VLAN op te zetten, en de verschillende wifi-toestellen te groeperen onder verschillende LAN's.

 

Hopelijk kan iemand me op weg helpen.

 

groeten,

Geert

 

Tags (2)
0 Likes
5 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Orbi Netgear RBK50 - internetstoring

@GVYV 

 

Is deze "uitval" een nieuw fenomeen of is dat al reeds het geval vanaf je de huidige configuratie in gebruik hebt?

Ik stel die vraag omdat ik hier in de streek meer en meer mensen hoor vertellen dat hun verbinding met Telenet de laatste tijd regelmatig eens uitvalt of erg traag wordt. Er is dus een (wellicht kleine) kans dat uw storing helemaal niet aan uw installatie of configuratie te wijten is.

 

Wat je eens kan doen (brengt wel wat ongemak mee) is uw Orbi eens een tijdje uitschakelen. Heb je dan nog steeds af en toe die uitval ligt het dus daar al niet aan.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Orbi Netgear RBK50 - internetstoring

Ik kan alleen maar beamen wat @StefaanH zegt. Momenteel rare dingen aan de gang, al enkele weken. Ik heb gigabit verbinding en soms werkt dat goed maar nu val ik regelmatig terug naar 400 Mbps daaromtrent. Nu om 10u45 op een woensdagvoormiddag is dat niet normaal. En krijg ik regelmatig de melding dat mijn internet kortstondig uitgevallen is. Ik heb zo'n sterk vermoeden dat ze hard aan hun netwerk aan het werken zijn, hopelijk voor een beter netwerk in de toekomst.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
GVYV
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Orbi Netgear RBK50 - internetstoring

De problemen zijn eigenlijk begonnen toen er hier in de straat bovengrondse leidingen vervangen zijn door ondergrondse. Toeval wil dat ik op dat moment ook overgeschakeld ben naar One Up, en hiervoor een nieuwe modem ontvangen heb, en dat ik sinds dat moment ook heel vaak van thuis werk en het internet intensief gebruik (Zoom, Teams, Skype, Facetime ...).  Dus een samenloop van omstandigheden. Er zijn minstens al 3 techniekers langs geweest, en telkens wat de analyse dat het aan de bekabeling in de straat lag. Gisteren was dat ook zo, maar ineens kwamen ze terug met de opmerking dat er 42 toestellen verbonden waren met 1 LAN, en dat dit de oorzaak van het probleem van de regelmatige uitval is. Zolang ik dit probleem niet zelf oplos, willen zij ook niet naar het "straat-probleem" kijken.  Via "Mijn Telenet" zie ik inderdaad deze 42 toestellen hangen, maar dat zijn inderdaad ook incl onze mobiele toestellen die als RJ45 verbinding worden gezien.

 

Het is wel een goeie tip om deze ORBI eens een tijdje uit te schakelen. Het vervelende is wel dat heel wat toestellen hiermee verbonden zijn die we in het dagelijks leven gebruiken. Soms komt de "uitval" enkele dagen niet voor, en dan kan er een dag zijn dat het 10x voorvalt.

 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Orbi Netgear RBK50 - internetstoring

@GVYV 

 

Wanneer je de test met de uitgeschakelde Orbi doet heb je ineens ook een test met aanzienlijk minder verbruikers. Blijven de storingen / haperingen voorkomen heb je aangetoond dat het daar dus niet aan kan liggen.

Zoals gezegd, het brengt wat ongemak met zich mee. Maar op die manier verzamel je wel stevige argumenten.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Orbi Netgear RBK50 - internetstoring

Ik noem dat eerlijk gezegd praat voor de vaak, dat 42 toestellen die uitval kunnen veroorzaken. Vooreerst die lijst klopt niet altijd want soms blijven er draadloze toestellen op die lijst staan die op dat moment helemaal niet verbonden zijn.

En ik heb bij een bedrijf gewerkt waar zeker meer dan 42 toestellen tegelijk aangesloten waren en het internet viel niet uit hoor. Je kan hoogstens vertraging hebben als ze allemaal tegelijk data ontvangen en versturen maar uitvallen, nee hoor. En dat de Wifi moeilijkheden heeft dat is ook normaal, de bandbreedte per AP is tenslotte ook beperkt wat de publiciteit ook moge zeggen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes