Beantwoorden
internetosaurus
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Packetloss op Smartphone en andere rariteiten

Hallo allen! 

 

Ik heb een zeer vreemd probleem met mijn Telenet internet en ik geraak er niet uit. Hopelijk hebben jullie een idee. 

 

Recent ben ik overgestapt van Proximus vast internet naar Telenet internet. Hierbij werd de nieuwste modem van Telenet geplaatst, maar gezien ik op de eerste dag al problemen had met o.a. stabiliteit Teams-calls (Windows computer) en meer controle nodig heb over mijn intern netwerk, ben ik de CV8560E gaan ophalen in de shop. Dat laatste was trouwens ook al een dingetje.. want zowel de helpdesk als de medewerker in de shop hadden nog nooit van de CV8560E of E-router gehoord. Algoed hadden ze dan toch in de stock een doos gevonden waar dat modelnummer op stond 🙂 

Nu heb ik de CVE8560E geplaatst, Bridging naar mijn Ubiquiti Edgerouter X sfp ingesteld en Pi-hole voor mijn DNS. Niets wat ik niet eerder heb gedaan en altijd werkte met mijn Proximus installatie. Ik zie ook het WAN adres op mijn Edgerouter interface, dus de bridging werkt hoe het moet. Intern voor AP's heb ik al 2-tal jaar Unifi AP Pro's en die werken ook feilloos. 

Het vreemde wat ik nu voor heb is dat de stabiliteit op mijn smartphone (Samsung S23 Ultra) gewoonweg slecht is. De smartphone verbindt perfect met het draadloze netwerk, maar ik krijg veel vertraging op apps, soms drop-out van het netwerk... en als ik via een terminal-emulator een ping laat lopen, krijg ik +- 50% packetloss. 

Op mijn ipad/macbook/werklaptop(windows) ervaar ik voorlopig 0% packetloss via zelfde wireless netwerk. Heb zelfs op 1 AP een specifiek SSID gemaakt op 2,4ghz om te testen... maar issue met de smartphone blijft. Het is dus niet dat het aan de AP's ligt. 

Op het bekabeld netwerk is er 0% packetloss. Maar heb nog geen teams-calls op de werklaptop gedaan sinds de modem-switch, dus weet (nog) niet of het nu daar stabiel is. 

Wil alvast het probleem met mijn smartphone aanpakken, want dat blijft maar spoken. 

Ben begonnen met stap per stap elementen uit mijn netwerk te halen. 

1) Pi-hole eruit -> DNS op Edgerouter: zelfde probleem 
2) DNS (naar Google) static op smartphone: zelfde probleem 
3) Edgerouter eruit -> DHCP en DNS terug op de Telenet Modem/Router -> zelfde probleem
4) Android instelling 'random wireless MAC' uitgezet -> zelfde probleem
5) fixed IP op Android -> zelfde probleem 

 

Zoals je ziet begin ik meer en meer te denken dat er op Telenet-niveau iets is, aangezien het daarvoor met Proximus altijd gewerkt heeft. Maar ik ben er nog niet uit waarom het dan enkel met mijn Android smartphone is. Ben me nog niet verder gaan verdiepen of er bepaalde protocollen (zoals QUIC) geimplementeerd zijn in Android die mee aan de basis kunnen liggen... ik ben van mening dat het misschien al te ver gezocht is en de overschakeling naar een nieuwe provider niet zo een struggle mag zijn. 

 

Hopelijk hebben jullie een idee of dingen die ik eens kan proberen? 

Bedankt! 

 

 

1 reactie
internetosaurus
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Packetloss op Smartphone en andere rariteiten

Hi all,

 

Ondertussen ben ik er al uit dat ik de oorzaak moet zoeken in het gebruik van ipv6. 
Na wat verder te zoeken op diverse fora en dingen te testen, merkte ik op dat het specifiek bepaalde apps zijn die op mijn smartphone niet werkte of heel traag waren. Het vreemde is dat ipv6 test websites geen enkel probleem aangeven, totdat ik terug dezelfde symptomen krijg in mijn netwerk. 

 

Heb nu terug bridging gedaan naar mijn Edgerouter en daar in de config ipv6 volledig uitgeschakeld om te zien of dit meer stabiliteit met zich meebrengt. Indien wel, dan ga ik stapsgewijs mijn configs terug beginnen aanpassen. Ben er nog niet uit of ik ipv6 terug ga toelaten in mijn intern netwerk of het op ipv4 ga houden. 

 

Bronnen (non-telenet related, maar omschrijven hetzelfde issue)

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2233016

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2180546