Beantwoorden
Joris123
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Prestaties van Access Point verbeteren

Ik heb een DOCSIS 3.1 WIRELESS modem in de kelder, en een AP7465CE-TN Access Point (met de modem verbonden via UTP-kabel) in de living. In huis zijn er enkele toestellen (PC, laptop, ...) via kabel verbonden met de modem, terwijl het AP vooral gebruikt wordt voor de smart phones en tablets (via WiFi dan). Dankzij mijn OneUp abonnement haal ik goeie snelheden via de kabel (Rond 800 Mbps door de dag en nog steeds 400 à 500 Mbps 's avonds). Maar de snelheid van de WiFi is erg laag, vind ik (rond de 60 Mbps in de dag en 30 Mbps 's avonds). Ik vraag me dus af wat ik kan doen om de snelheid van de WiFi te verbeteren. Ik heb nooit iets veranderd aan de instellingen van mijn AP, die staan nog steeds op standaard. Welke snelheden mag ik eigenlijk verwachten met dit type AP? Is er een verband met de snelheid van mijn abonnement? Kan ik iets veranderen aan de instellingen van het AP of zijn er andere APs beschikbaar die betere prestaties leveren?

Ik wil vooralsnog niet investeren in een mesh of WiFi repeaters o.i.d. (die vergroten gewoon het WiFi-bereik, als ik het goed begrepen heb, maar voeren de snelheid niet op, toch?), maar kijken wat ik kan verbeteren aan mijn huidige installatie.

Alle ideeën zijn welkom.

Bedankt

9 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Prestaties van Access Point verbeteren

Veel hangt af van de plaatsing van het Accespoint, maar ook van eventuele andere Wifi netwerken in de buurt, en ook van andere storende factoren zoals muren, metaal, transfo's van Led verlichting enz.. Moeilijk van hieruit te zeggen. Een meshnetwerk heeft maar nut als je minstens 3 AP's hebt die binnen elkaars bereik zitten. Dan profiteer je van het feit, buiten de grotere bandbreedte en het aantal kanalen dat ze gebruiken dat ze de data via de beste weg versturen naar het basispunt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Prestaties van Access Point verbeteren

Misschien eens een kijke nemen op www.telenet.be/360 wifi. Dit is het mesh systeem van Telenet (dat ook automatisch de instellingen van je oude netwerk overneemt) maar wel "slim" is. Dit wil zeggen dat ze kijken op welke kanalen de minste storingen zijn, welke apparaten de beste connectie nodig hebben, zichzelf continu aanpassen en monitoren, etc. Ikzelf ben hier ontzettend tevreden van, het is werkelijk plug and play zonder kabels te trekken. Hiervoor had ik ook de oudere Acces Points en had ik vaak een onstabiele verbinding (internet dat weg viel). 

Ik weet niet of de nieuwe 360 pods nog beschikbaar zijn (was een test periode), maar als OneUp klant is het basis pakket gratis (met 2 pods), en betaal je extra per extra pod. Zeker eens proberen (je huurt ze, net zoals de Acces Points).

Als je toch écht je Acces Points wilt blijven behouden; je hebt waarschijnlijk een zeer druk netwerk. Plaats zeker de acces points zo zichtbaar mogelijk, dan heb je sowieso de beste verbinding (en niet in de buurt van een tv, microgolfoven, andere elektrische apparaten en grote constructies). Je kan ook is kijken welke kanalen het 'rustigst' zijn bij u thuis, en die kanalen dan via Mijn Telenet selecteren zodat uw Acces Points deze dan zullen gebruiken. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Prestaties van Access Point verbeteren

Geef eens verschillende namen voor het AP in de 2.4GHz en 5 GHz banden. Maak dan een verbinding met het AP in de 5 GHz band en test de snelheid.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Joris123
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Prestaties van Access Point verbeteren

Bedankt voor deze tips. Hoe kan ik dat doen, "bekijken welke kanalen het rustigst zijn"?

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Prestaties van Access Point verbeteren

Hier zijn heel veel apps en tools voor, neem zeker eens hier een kijkje. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Joris123
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Prestaties van Access Point verbeteren

Ik heb ondertussen met de helpdesk van Telenet gebeld met dezelfde vraag. Die hebben nagekeken of alles wel goed werkt, en konden dit bevestigen. Volgens hen ligt het waarschijnlijk aan het toestel waarmee de snelheid van de WiFi werd gemeten (een Huawei smartphone uit 2019, een middenmoter). Nog volgens hen zou je met een toptoestel veel meer uit het WiFi-signaal kunnen halen, tot wel enkele honderden Mbps. Ik ga binnenkort de test nog eens uitvoeren met de laptop van mijn zoon.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Prestaties van Access Point verbeteren

Het is inderdaad zo dat het ene toestel op wifi beter is dan het andere. Ooit eens meegemaakt. 2 Laptops, een splinternieuwe en een oudere laptop. De nieuwe stond een 2-tal meter dichter van het het AP en was beduidend trager dan de oude. Ook als ze krek naast elkaar stonden op dezelfde afstand van het AP.

Dit kan te maken hebben met het wifi zender/ontvangertje die in de laptop zit maar ook met de plaats binnenin de laptop. En dat zijn specs die je meestal niet op voorhand kan weten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Prestaties van Access Point verbeteren

Wifi in de kelder:  nutteloos, tenzij je in de kelder zit te surfen ==> dus Wifi op Telenet-modem volledig uitschakelen

Wifi in de living: de AP7465CE-TN kan nooit de maximale snelheid van je internetverbinding halen, eerder 100 Mbps tot maximaal 400 Mbps als je toestel Wifi 802.11ac MIMO 3x3 ondersteunt

 

Moet het sneller?

Koop dan zelf een Wifi 6-toegangspunt, vervang smartphone en laptop door exemplaren die Wifi 6 ondersteunen.

En sluit je vaste toestellen steeds via een netwerkkabel aan.

0 Likes
Joris123
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Prestaties van Access Point verbeteren

De Wifi van de modem staat ondertussen uit, maar dat maakte op zich geen verschil, lijkt het.

Dat dat type AP geen hogere snelheden kan halen heeft de medewerker van Telenet niet gezegd. Waarschijnlijk "vergeten"...

Ik ga eens kijken voor een Wifi 6 AP van een goed merk.

Bedankt iedereen!

0 Likes