Beantwoorden
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Even voorstellen. Gezin met 3 kinderen. Tweeverdieners met dagjob. Fiber 200 in combo-pack.

 

  • In de weekends 2x a 3x YouTube streamen op de tablet voor de kids. 1x casten op TV (vrt nu, VTM go) voor de mama. Papa leest al eens een boek.
  • In de werkweek nauwelijks/ geen Stadia of YouTube verbruik. Wel 2 thuiswerk dagen over VPN (merci werkgever!). 
  • OneDrive, hoewel ik me daar niet veel verbruik kan van voorstellen voor onze privé bestanden / foto's.

 

In de krokusvakantie (één week) hebben de zoon en ik een paar dagen goed gegamed. En onze eerste ooit waarschuwingsmail ivm Fair Use Policy is binnen. Eerste klacht ooit bij Telenet ook.

 

Ik snap en ben voorstander van Fair Use als die technisch noodzakelijk is. Maar dat mag gerust eens uitgelegd worden, waarom is dat noodzakelijk? Bvb. in vergelijking met Nederland, waar het dan blijkbaar zonder kan (zie hier en hier)? Zou het kunnen dat het lokale netwerk na de grote netwerf dat perfect aankan maar dat Telenet weigert zelf méér te betalen aan hun bandbreedte-provider (Tier1 / Tier2)? Dat er dus helemaal geen technische noodzakelijkheid is, maar dat het een puur economisch gegeven betreft?

 

Fair Use is er om de "gewone" gebruiker te beschermen tegen de abnormale "grootverbruikers" (piraten!). De gewoonten van die gewone gebruiker veranderen echter, zeker als men naar de jongere generaties kijkt. Alles is streaming, of dat nu muziek, series, films of gaming is. Streaming kun je niet inplannen onafhankelijk van je consumptie, zoals je dat met one-off downloads kunt doen. 

 

Gelukkig is er de grote netwerf geweest om aan de gewijzigde klantenbehoeften tegemoet te komen. Iedereen werd even zoet gehouden ivm de storingen en overlast want het zou allemaal beter worden.  "Bedoeling is de snelheid van het internet gevoelig op te drijven naar 1 GB per seconde. De prijs voor de klanten blijft volgens het bedrijf gelijk." - HLN, 2017 <--> Giga Speedboost @ 15 EUR / maand extra

Ook bij elke prijsverhoging is het standaard antwoord overigens dat Telenet dient te blijven investeren in het netwerk om klaar te blijven voor de toekomst.

 

Alleen... Iemand is vergeten de Fair Use Policy van 750 GB / maand mee te draaien met die toekomst. Graag asap aanpassen. De Paasvakantie komt eraan. Die duurt twee weken. We willen graag gamen.

 

The future is now.

 

220 reacties
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Zal hier ook nog eens mijn oplossing voorstellen; voor klanten met een Giga Boost zou de FUP vergroot/geschrapt moeten worden. Voor 90% is 750 FUP ruim voldoende, maar die 10% zijn power users, en die power users zijn bereid om meer te betalen voor meer kwaliteit/snelheid/volume/.... €15/maand extra is overigens niet niks....


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@JayVee

Ga gewoon naar een Telenet center die leveren jou een business zonder btw nummer.

En geven jou de netto prijs mee(incl BTW) voor de formule die jij wil.

Fiber 300/30Mbps of met boost  Fiber 1000/50Mbps ONBEPERKT volume.

 

Ik heb Particulier pack Fup.

Fibernet incl boost aan 1000/40Mbps met vaste lijn,gratis bellen dal uren ook naar gsm,incl  huur digicorder,HDtv met extra HD pack,Terug kijk TV,In 3 pack Netto 99,95 euro

 

0 Likes
johan1983be
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Ik ben het ermee eens dat de FUP omhoog moet. Ik heb dit reeds ook al aangegeven bij de klachtendienst van Telenet zelf.

 

In mijn situatie is het zo dat ik niet elke maand aan de 750 GB zou zitten, maar terloops tijdens vakantieperiodes. Daarom ben ik maar deels te vinden in het feit om de data te verhogen tegen een meerprijs in de optie Speedboost. Net omdat ik het niet elke maand voorheb, is het belachelijk om meer te moeten betalen. Moest ik elke maand erover zitten, dan zou ik er misschien niet mee inzitten om hiervoor die 15 Euro extra te betalen, maar dan ook alleen maar omdat ik nergens anders naartoe kan.

 

Buiten dat is het ook nog belachelijk dat men meer zou moeten betalen omdat men bij de concurrentie en in het buitenland (Ziggo) dit helemaal niet het geval is. Waarom vinden mensen het dan maar normaal dat het bij Telenet wel zou kunnen?

Als de mobiele data omhoog gaat, stijgen de prijzen doorgaans niet. 

 

Om illegale trafiek te counteren, dat is ook al niet meer aan de orde. De mensen die dit doen laten hun computer aanstaan en laten de downloadmanager het gewoon tussen 00:00 en 11:30 uur downloaden. 

 

Waar ik woon kan ik ook geen keuze maken, zoals iemand voorstelt. Ik kan geen Proximus nemen in het boerengat waar ik woon, omdat de snelheid beperkt is tot 35 Mbps, anders was ik wel voor 50 Euro per maand overgegaan naar Proximus. 

 

Dan is er nog de eeuwige discussie over Business. Ikzelf had me hierover geïnformeerd telefonisch en in een center en bij beide kon het voor de ene wel en voor de andere niet. Voor de ene moest je een btw nummer hebben en de andere zei dat het gewoon kon en dat "btw in aanvraag" dan bleef staan. Dit wijst erop dat het personeel zelf niet goed weet hoe ze het moeten aanpakken. In principe kan het ook niet dat particulieren naar een ander platform binnen Telenet moet overstappen om echt onbeperkt internet te hebben.

Als je online kijkt krijg je ook nog genoeg schermen om te duiden dat je als particulier geen business kunt nemen. Of het strafbaar is of niet laat ik in het midden, maar je zet volgens mij toch je handtekening, of geeft een verklaring, over het feit dat je een zaak gaat opstarten. 

 

Binnenkort stapt Telenet mee in het Belgisch netflix verhaal. Met andere woorden zal de Play catalogus, aangevuld met media van DPG Media worden aangeboden aan iedereen tegen betaling.  Ook hun eigen dienst Yugo is alles streamen, binnen deze 750 GB. 

Telenet geeft klanten de optie om via hun eigen diensten meer data te verbruiken, doch passen dan niet de FUP aan?

 

Los van heel deze fup discussie vind ik het straf dat er een persmededeling is geweest dat de snelheid verhoogt ging worden, maar de prijs niet, om dan uiteindelijk de snelheid beperkt te verhogen, jaarlijkse prijsstijgingen door te voeren en de optie speedboost betalend te maken.

Er zijn ondertussen ook meerdere berichten geweest over dit onderwerp, doch ik kan me maar 1 keer herinneren dat iemand van Telenet heeft gezegd dat er geen plannen zijn en dat ze het wel zouden meedelen als er wel plannen zijn om de FUP te verhogen. Misschien kunnen zij aan de juiste dienst feedback geven over wat leeft?

 

Ik verwijs ook naar https://press.telenet.be/telenet-brengt-giga-internet-naar-heel-vlaanderen-en-brussel waar je zelfs een afbeelding ziet welke verwachtingen Telenet heeft over datagebruik.

Ik wou de afbeelding hier toevoegen, maar dan krijg ik de boodschap dat mijn bericht spam is. 

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@m-jan20  schreef:

Zal hier ook nog eens mijn oplossing voorstellen; voor klanten met een Giga Boost zou de FUP vergroot/geschrapt moeten worden. Voor 90% is 750 FUP ruim voldoende, maar die 10% zijn power users, en die power users zijn bereid om meer te betalen voor meer kwaliteit/snelheid/volume/.... €15/maand extra is overigens niet niks....


Het zou een oplossing kunnen zijn, daar ben ik het volledig mee eens. Temeer daar de verkoopspagina van giga boost vol staat met woorden zoals onbeperkt, tegelijk, continu. Temeer daar diezelfde pagina Stadia expliciet als voorbeeld aangeeft (4K dan nog). Nogmaals, ik ben geen jurist, maar voor mijn boerenverstand is dat misleiding. Misschien waard eens een heads-up naar Test Aankoop te sturen.

 

Anderzijds, het oude Fiber 200 dat geupgrade werd naar 300 is voldoende voor 2x Stadia streamen + 2x YouTube + vrt casten. Een snelheid upgrade heb ik dus eigenlijk niet nodig. Enkel het aanpassen van de bestaande FUP in functie van de nieuwe realiteit, zoals in meer algemene termen beloofd werd bij de vorige prijsverhoging (zie enkele posts terug, "Telenet deelt mijn mening").

 

Nu ik echter ontdekt heb hoe Telenet tegen beloftes uit het verleden aankijkt, vraag ik me af wat ze hiermee gaan doen (zie link naar artikel over de grote netwerf in een vorige post, Telenet beloofde 1Gbps zonder meerkost maar vraagt nu 15EUR / maand extra). Misschien nuttig om daarvoor eens een ping naar HLN te sturen, voor een "vervolginterview" 😄

 

Nu, ik wacht nog op Telenet hun contact naar aanleiding van mijn klacht naar aanleiding van de FUP waarschuwing. Deze discussie heeft alleszins enkele interessante punten naar boven gebracht die in die discussie kunnen vermeld worden. Als het althans een echte open hoe-lossen-we-dit-probleem-op discussie wordt en niet een we-maken-een-praatje-maar-doen-toch-niks.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Je bent wel gratis overgezet van 200 naar 300Mbps

Ik had 15 euro betaalt eerder om van 200 naar 400Mbps te gaan.

Ze hebben mij naar 1Gbps overgezet zonder 15 euro extra,die zat al in mijn 400Mbps verekend.

Zolang Telenet niet overstelpt wordt van fup 750GB is te weinig,zullen ze dit niet verhogen.

Dat proximus hun fup heeft verhoogd naar 3TB schrikt Telenet niet af.Hun koper zit vandaag aan de limiet.Ze moesten iets doen.

De meesten halen over koper niet eens 80Mbps.

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@robatoras  schreef:

Je bent wel gratis overgezet van 200 naar 300Mbps.


Gratis? Je vergeet de regelmatige prijsverhoging van Telenet, net om dit soort dingen te kunnen doen. Helemaal niet gratis. 

 


@robatoras  schreef:

Zolang Telenet niet overstelpt wordt van fup 750GB is te weinig, zullen ze dit niet verhogen.


Bij deze?

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

De mogenlijkheid 750GB in de piek te vermijden is er,business 300/30Mbps nemen.

Telenet geeft zelf aan,kom je niet toe met het volume,overweeg een upgrade.

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Foefelen met business abonnementen zou niet de bedoeling moeten zijn bij een professionele telecomaanbieder als Telenet. Geef de particuliere optie zonder FUP in de plaats. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@m-jan20  schreef:

Foefelen met business abonnementen zou niet de bedoeling moeten zijn bij een professionele telecomaanbieder als Telenet. Geef de particuliere optie zonder FUP in de plaats. 


Dit.

PanRider
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

In januari eveneens voor de eerste keer tegen de 750GB limiet gelopen. Ik ben klant van het eerste uur.

Contact genomen met Telenet met de vraag wat de mogelijkheden zijn om te upgraden.

Ik zat met een Wigo home 300Mbps contract.

Antwoord: Wij kunnen u gene voorstel aanbieden met ene hogere download capaciteit.

Op mijn vraag of ik als particulier dan een business account kon bekomen (FUP van 3TB) kreeg ik het antwoord dat dit niet mogelijk is!!

Ik heb mijn contract per onmiddellijk opgezegd en surf nu echt onbeperkt via Proximus.

Iets trager nu ja, maar dat weegt niet op tegen de FUP....

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Nooit de klantendienst vragen om een business abonement.Die vragen een BTW nummer.

Gewoon langs 'n Telenet center gaan.

Gewoon surfen ga je weinig merken,maar downloaden is 'n groot verschil.

Niemand houd je tegen als je niet tevreden bent,gewoon gratis vertrekken.

 

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@PanRider  schreef:

Ik heb mijn contract per onmiddellijk opgezegd en surf nu echt onbeperkt via Proximus.

Iets trager nu ja, maar dat weegt niet op tegen de FUP....


Net eens gecheckt, Fiber is beschikbaar op mijn adres (57 EUR/maand voor 220Mbps). Er wordt inderdaad een FUP van 3TB vermeld en dan gratis te activeren extra volume. Da's 57 EUR/maand voor 220Mbps FTTH en in de praktijk zonder FUP. Niet slecht.

Ik keek ook eens voor een Boost pakket tot 440Mbps voor 15 EUR / maand extra, maar dat is blijkbaar niet in de enkel-internet pakketten beschikbaar.

 

In de praktijk denk ik niet dat ik veel zou merken van 220Mbps vs de 300Mbps nu. Beide zouden moeten volstaan voor Stadia op 1080p en enkele andere video streams. 

 

Anderzijds, ik ben een tijd klant geweest bij Proximus/Belgacom en heb daar heel slechte ervaringen met hun klantendienst/facturatiedienst. Zodra er iets fout loopt, probeer maar eens iemand te pakken te krijgen. Die Nederlands begrijpt. Of enige technische kennis heeft. Op dat vlak scoort Telenet wat mij betreft stukken beter, of het zou in de laatste 7 jaar grondig moeten veranderd zijn. Wat natuurlijk wel kan.

 

Nu, dit is een Telenet community forum en hoewel het zeker een interessante optie is om achter de hand te houden, is het waarschijnlijk niet de bedoeling hier aanbiedingen van concurrenten te gaan promoten. Als vergelijking ikv deze thread ivm FUP is het echter wel relevant.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@JayVee

Ik zou toch eens nadenken,nu FTTH 220Mbps bij jou beschikbaar is.

3TB en gratis volume bij bestellen.Niet slecht voor 57 euro per maand.

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@robatoras  schreef:

Niemand houdt je tegen als je niet tevreden bent, gewoon gratis vertrekken.

 


Klopt, maar dat is niet de bedoeling van een community forum ("als je niet tevreden bent met wat we aanbieden, vertrek"). Ik denk dat Telenet graag polst wat er bij hun klanten leeft zodat zij met hun klanten mee kunnen evolueren. Als mensen beginnen te vertrekken is het vijf voor twaalf.

 

Kijk, Telenet verhoogt tarieven maar belooft mee te evolueren. Ik vind dat best oké. En inderdaad heeft men bijvoorbeeld de 200 Mbps naar 300 Mbps gebracht, wat waarschijnlijk een zet was tegen Proximus Fiber eerder dan een tegemoetkoming aan de meer betalende klanten, maar goed we genieten er toch maar van. En voor wie dat nog niet genoeg is, heeft men zelfs de 1 Gbps formule ontwikkeld. Allemaal fijn. Alleen is men vergeten de FUP mee te laten evolueren. 

 

En dat "vergeten" mag je denk ik vrij letterlijk nemen. Kan het niet gewoon een loutere vergetelheid zijn? Want geef toe, de Boost formule met expliciete vermelding van Stadia gaming op 4K terwijl er nog een FUP van 750GB geldt makes no sense. Je brandt er meteen doorheen: 

 

Screenshot_20200229-152500.png

 

Dus nee, ik wil niet vertrekken. Of dat is althans niet mijn eerste optie. Ik wil melden dat de FUP een probleem is geworden voor "gewoon" gebruik, iets waar de FUP nooit voor bedoeld is. En misschien ben ik wat voor op de algemene populatie hierin, Stadia is immers nog niet vrij beschikbaar, maar dat komt snel. En hun concurrenten winnen ook aan populariteit. 

 

Telenet probeert met elke reclamecampagne in de verf te zetten hoe ze de snelste, de strafste, de beste zijn. Als er straks een persartikeltje komt dat Stadia in Vlaanderen bij Telenet niet echt werkt omdat je meteen aan je FUP zit, dan is dat een heel valse noot in de reputatie die Telenet lijkt na te streven. Lijkt me niet meer dan zinnig dat men dat probleem opruimt voor het zich voor de massa kan stellen.

 

Mocht ik bij Telenet werken en me helemaal niet bewust zijn van dit issue omdat ik zelf niet aan cloud gaming doe, dan zou ik heel blij zijn dat dit door een bestaande klant wordt aangekaart met de vraag naar een oplossing. Dat geeft mij de mogelijkheid in open discussie te treden, dit probleem aan te pakken, de pers voor te zijn of er zelfs een customer centricity verhaal van te maken (positieve spin), etc.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Wees maar zeker dat ze in mechelen de evolutie volgen van ons maandelijks verbruik.

De meesten en ik denk dat 96% wel toekomt met hun volume van 750GB.

Anders hadden ze het volume al lang opgetrokken.