Beantwoorden
rainbowniagara
Freshman Weetjesweter
Berichten: 31
On a roll... Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Hoi

 

Wij krijgen voortdurend reclame van Fiberklaar. Nu zouden ze in heel de gemeente gratis zo'n aansluiting binnen leggen zonder dat je al een provider hebt. Ik ben niet van plan van provider over te stappen, maar zou Telenet op termijn hier mee in stappen? Ik heb weinig animo om een gat te laten boren en een nieuw kastje te laten installeren als dit nooit gebruikt zou worden. Bedankt alvast voor de raad

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Fiberklaar

127 reacties
Dirk_H
Professional Meerweter
Berichten: 128
Full speed writing! WOW, overzichtelijk! BINGO! De volle 100!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Ik hou het bij de huidige provider, Telenet. Ik heb als particulier geen snelheidsproblemen, en deze tarieven zijn mogelijk te verantwoorden als firma maar niet voor mij. Ik heb destijds al 12000 frank betaald voor mijn telenet aansluiting, en daarna smeten ze het gratis naar uw kop. Ik laat me geen 2x vangen 😉

rolelael
Freshman Veelweter
Berichten: 189
Even demarreren... Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

12000 frank ? Van welke tijd is dat ? Neen dat was een grapje. Ik heb t nooit moeten betalen destijds, maar kan me er wel iets bij voorstellen

Nu ze leggen het hier toch binnen op mijn vraag ( nu het gratis is ) , en dan ga ik eens afwegen ; aanbieder tegen aanbieder etc.

Op zich tevreden met Telenet, buiten een paar akkefietjes.

 

Nog een ding nagevraagd bij Multifiber ; welke access point je extra kan aanvragen :

Access Point is ook een Zyxel: de WX3401-B0 ( wifi6 )

luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2597
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

In 2001  er zit 50 euro waarborg in modem  die krijg je terug bij stopzetten contract

rolelael
Freshman Veelweter
Berichten: 189
Even demarreren... Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

mijn Telenet contract is van 2005, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit een waarborg heb gegeven. Activatiekost ja, akkoord.

 

Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Ik heb in 99 ook nog 12000fr betaald, ik was de eerste hier in de regio, lang voor ze hun roadshow deden. Daar zit ook nog 2000fr waarborg in die ik zou terugkrijgen als ik opzeg

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Ik ben aangesloten in 2002. Ik heb toen ook moeten betalen maar ik weet begot niet meer hoeveel het juist was. Ik meen een 5000 Bfr. Maar ik kan verkeerd zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?


@Christof75  schreef:

Ik heb in 99 ook nog 12000fr betaald, ik was de eerste hier in de regio, lang voor ze hun roadshow deden. Daar zit ook nog 2000fr waarborg in die ik zou terugkrijgen als ik opzeg


Dat was inderdaad de prijs toen ....

8.000 BEF aansluiting.

2.000 BEF PCI netwerkkaart (PC's hadden toen nog geen netwerkkaart).

2.000 BEF waarborg voor de modem.

 

 

Kumo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Hier een drietal weken geleden de Fiberklaar onderaannemers (Slovaken) langs de straat gehad om de microduct van Fiberklaar (blauw) te leggen, maar gelijktijdig ook 3x zwarte multiducts met "Telenet glasvezel" op gemarkeerd. Zijn deze dan bestemd voor de backbone van Telenet of ook FTTH-ready te maken?

Eerder nog een persoon van Fiberklaar in de garage laten kijken waar de fiberbox best kan hangen, die ze dan op een later moment konden komen aansluiten. De glasvezel zelf is nog niet geblazen in de microducts. Ben niet goed mee hoe ze deze dan per gebouw binnen brengen en wat nog terug opengegraven moet worden.

combo Fiberklaar + 3x Telenet Glasvezel microductcombo Fiberklaar + 3x Telenet Glasvezel microductTelenet Glasvezel microductTelenet Glasvezel microduct

Ex-Netweter
 

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

De multiducts van Telenet zijn bestemd als voorbereiding op FTTH het komende decennium.

Voor het binnenbrengen van de microduct zal Fiberklaar een put graven op openbaar domein ter hoogte van de reeds aangelegde multiduct.

Daarna zal Fiberklaar een microduct aanleggen op je privé-domein tot in je garage.

Ofwel hergebruikt Fiberklaar daarvoor een bestaande wachtbuis op je privé-domein, ofwel doet men een raketboring, ofwel graaft men een nieuwe sleuf.

 

Hoe Telenet haar fiber binnen enkele jaren zal aansluiten is nog niet bekend. De mogelijkheid bestaat dat Telenet de vrije fibervezel in de aansluitkabel van Fiberklaar kan gebruiken. Dan zijn er geen graafwerken of boringen meer nodig op jouw privé-terrein.

DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

@Kumo 

Het zal gaan zoals @Ex-Netweter het zegt.

@Ex-Netweter 

Het stukje hoe telenet het mss gaat doen ben ik niet zeker/akkoord mee.

Telenet heeft fiber liggen, en om net het exclusief voor hen te houden, moesten bedrijven investeren in hun oud netwerk en dus op zoek gaan naar ander manier om fiber te bemachtigen. Telenet zal niet makkelijk samenwerken, integendeel, juist concurrentie tegengaan/tegenwerken. (Zou ik ook doen)

Telenet moet enkel de stukken coax nog vervangen die van fiber naar coax gaan. Daarom ook al die aansluitingen enzo aan palen gaan verdwijnen omdat dit ondergronds moet gaan.

Telenet zal zelfste werken als fiberklaar, om het stukje coax dat bij je binnen ligt, te vervangen door glasvezel, en te bekijken hoe en waar deze op jou eigendom moet lopen en komen.

Dit zal nog tijdje duren, maar wordt je op hoogte gebracht wanneer jouw wijk aan beurt is en of je dit wilt enz enz. 

Tip: voor hen die fiberklaar willen of telenet fiber, en je krijgt uitnodiging hiervoor, maar je twijfelt nog?( Kwestie van twijfel of je nu wel of niet nodig hebt, of pas binnen 10 a 20jaar...)Zeker doen! (in my opinion!) anders zijn achteraf na de werken de kosten voor openleggen, installatie enz volledig uit eigen zak.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

Ex-Netweter
 

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?


@DeLLiAnO  schreef:

@Kumo 

Het zal gaan zoals @Ex-Netweter het zegt.

@Ex-Netweter 

Het stukje hoe telenet het mss gaat doen ben ik niet zeker/akkoord mee.

Telenet heeft fiber liggen, en om net het exclusief voor hen te houden, moesten bedrijven investeren in hun oud netwerk en dus op zoek gaan naar ander manier om fiber te bemachtigen. Telenet zal niet makkelijk samenwerken, integendeel, juist concurrentie tegengaan/tegenwerken. (Zou ik ook doen)


Telenet kijkt vooral naar de kostprijs aangezien het budget dat ze van hoofdaandeelhouder Liberty Global aan fiber mogen besteden de komende 15 jaar is beperkt tot maximaal 2 miljard euro.

Passieve toegang tot één vrije fiber in de bestaande fiberaansluitkabels zal een mogelijkheid zijn om de aanlegkosten te beperken zonder in te boeten aan exclusiviteit, telecomregulator BIPT gaat Fiberklaar hiertoe verplichten.

We zullen zien wat Telenet over een aantal jaar zal doen.

Kumo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Bedankt voor de info. Er is dus blijkbaar wel samenwerking tussen Fiberklaar en Telenet aangezien de onderaannemer alle samen in 1 gleuf aan het leggen was. Ter info, het leek me alleszins geen 60cm diep (niet zeker of dit een vereiste is), maar amper tot kniehoogte. En dan een soort plastiek met gaan (en tekst "Telenet Glasvezel").Screenshot 2022-11-14 135414.png

Kumo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

*gaas (ipv gaan)

Ex-Netweter
 

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Het is (nog) geen officiële samenwerking maar de wet verplicht dat als iemand een sleuf wil graven op openbaar domein dat alle andere nutsbedrijven op voorhand worden ingelicht over die plannen. Iedere operator weet dus op voorhand van elkaar waar er sleuven zullen gegraven worden. Telenet speelt daar duidelijk op in met het oog op de toekomst.

Santa
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 508
JACKPOT! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Telenet en Fluvius bereikten deze zomer een overeenkomst over hun Vlaamse glasvezeluitrol.

Voor de samenwerking werd een joint venture opgericht, NetCo. 66,8 procent van de aandelen van de joint venture zijn in handen van Telenet, met een belang van 33,2 procent voor Fluvius. Uiteindelijk willen de partijen met NetCo tegen 2038 zo’n 78 procent van Vlaanderen hebben verglaasd.

De bedrijven kondigde deze morgen aan dat ze hun ‘uitrolplannen moeten opschuiven’.

https://techpulse.be/nieuws/350337/glasvezeluitrol-telenet-en-fluvius-voorlopig-van-de-baan/