Beantwoorden
David8400
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Slechte/geen WiFi bereik thuis

Beste,

 

ik ben nu al 2 jaar klant bij Telenet en tot enkele weken geleden hadden we nooit problemen. 

Eventjes kort schetsen:

we voorbije 2 jaar was het WiFi netwerk opgesplitst in een 2.4 en een 5 GHz netwerk. Een tijdje geleden kon onze printer niet meer connecteren met het 2.4 netwerk evenals onze Sonos luidspreker. Op de telenetsite had ik dan gelezen dat het beter kan zijn om 1 netwerk te hebben dan de opgesplitste. Zo gezegd zo gedaan, maar de problemen bleven aanslepen. Na veel over weer gechat met de Telenet klantendienst is er een technieker bij ons gekomen die zei dat het toch beter is om 2 gescheiden netwerken te hebben. De vriendelijke man heeft dat voor ons opgelost en in die korte tijd werkte alles op het eerste zicht.

Het probleem echter nu is dat ik met verschillende apparaten, gsm en laptops, zeer moeilijk kan verbinden met beide netwerken. Meldingen zoals onjuist wachtwoord, terwijl ik net nog op het netwerk zat, of verbinden niet mogelijk komen om de haverklap op ons scherm te voorschijn. Na terug gebeld te hebben naar de klantendienst werd mij gezegd dat het een fout kanaal was van de WiFi signalen. Maar de problemen blijven zich voort zetten.

 

Kan mij iemand helpen?

 

Alvast bedankt,

 

David

0 Likes
11 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Slechte/geen WiFi bereik thuis

Volgens mijn bescheiden mening is het steeds beter van die twee netwerken gescheiden te houden. Je kunt sowieso niet aan beide gelijktijdig aangelogd zijn (tenzij je twee netwerkkaarten in uw toestel hebt), dus wat zou het voordeel zijn van één netwerk??? Integendeel, bij problemen kun je veel gerichter zoeken als het twee aparte netwerken zijn.

 

Ik zou u aanraden om op uw gsm of tablet eens "WiFi Analyzer" te installeren. Daarmee kun je heel goed zien welke netwerken er zijn, wat hun SSID is, op welk kanaal ze zitten en welke beveiliging ze hebben. Dan heb je een goede basis om verder te gaan zoeken.

 

Trouwens, zoiets als "fout kanaal" bestaat niet. Het is voor uw toestel volledig transparant op welk kanaal je zit, het is het SSID en paswoord dat telt, en dat staat volledig los van het kanaal. Het enige dat belangrijk is, en daar kan WiFi Analyzer je bij helpen, is een kanaal kiezen dat weinig bezet is of weinig last heeft van buren. Of je zet de kanaalkeuze (in je router uiteraard) op "automatisch", kan ook.

 

Wat ook al eens wil helpen: ga in de settings van uw foon (of ander toestel) en "vergeet" daar alle WiFi verbindingen. Daarna laat je uw toestel opnieuw zoeken en kies je uw netwerk uit de beschikbare netwerken, geeft het juiste paswoord in en dan zou het allemaal opnieuw goed moeten werken. Voor een toestel dat op beide frekwenties (2,4 en 5 GHz) kan werken moet je dat dan uiteraard ook tweemaal doen.

 

Zo, ik hoop dat je hier iets aan hebt Smiley Vrolijk


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Alainb
Experienced Beetjesweter
Berichten: 11
O dierbaar België.. Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Slechte/geen WiFi bereik thuis

Heb dezelfde problemen. WiFi werkt niet naar behoren. Modem heropstarten werkt voor een tijdje, daarna terug miserie met printer en iPhone. 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Slechte/geen WiFi bereik thuis

Als dat inderdaad zo is, met alle toestellen die via WiFi werken (en dus niet met sommige wel en sommige niet) dan zou ik de modem gaan omruilen in een telenet center.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
David8400
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Slechte/geen WiFi bereik thuis

Is dat mogelijk om je modem gewoon te gaan omruilen?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Slechte/geen WiFi bereik thuis

Ja, dat zou zonder meer mogelijk moeten zijn. Niet bellen naar de helpdesk, die kunnen dat niet regelen voor u, gewoon uw modem afkoppelen, onder de arm en hup, naar een telenet center. Omruilen die handel.

 

Opgelet, doe dat wel niet juist voor een moment dat je belangrijke dingen wil doen of opnemen, het kan zijn dat het activeren van de nieuwe modem enige tijd in beslag neemt. Dus ook niet 's avonds net voor sluitingsuur ....

 

Natuurlijk, als je twee linkerhanden hebt of je hebt geen zelfvertrouwen, laat dan een technieker komen, maar ... dat kost geld ... en tijd ... en het is echt niet moeilijk om het zelf te doen hoor....

 

Veel succes !!!


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
SjCr
Professional Meerweter
Berichten: 114
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! Safespot WOW, overzichtelijk!

Slechte/geen WiFi bereik thuis


@StefaanH@  schreef:

Volgens mijn bescheiden mening is het steeds beter van die twee netwerken gescheiden te houden. Je kunt sowieso niet aan beide gelijktijdig aangelogd zijn (tenzij je twee netwerkkaarten in uw toestel hebt), dus wat zou het voordeel zijn van één netwerk??? Integendeel, bij problemen kun je veel gerichter zoeken als het twee aparte netwerken zijn.

 

Voor een toestel dat op beide frekwenties (2,4 en 5 GHz) kan werken moet je dat dan uiteraard ook tweemaal doen.

 

Zo, ik hoop dat je hier iets aan hebt Smiley Vrolijk


@StefaanH

Telenet raadt aan om één netwerk te kiezen omdat het dan maar 1 keer in te stellen is. Ook bevordert dit roaming (overgaan van 2.4 GHz naar 5 GHz of naar andere APs) zonder verlies van connectivity. Ook is dit voor 'leken' veel makkelijker om in te stellen. Mensen draaien nu al gek genoeg door alle verschillende netwerken en manieren. Iemand die hard volhoudt dat aparte netwerken "the way to go" is, weet meestal niet echt iets van WiFi af. 

--------------------------------------------------------------
"There is never enough time to do it right the first time."
-- Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren. --
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Slechte/geen WiFi bereik thuis

@SjCr, Het is niet omdat telenet dat zegt, ik herhaal dat het mijn bescheiden mening is, en dat bevestig ik hier nogmaals.

  • Roaming: dat werkt evengoed met twee verschillende SSID voor 2,4 GHz en 5 GHz, heb ik zelf uitgetest thuis.
  • Problemen aanpakken: hoe ga jij het onderscheid zien waar het probleem ligt als alles dezelfde naam heeft? OK, tools als Wifi Analyzer zien het verschil, maar uw foon of tablet zelf niet....
  • Eenvoudiger in te stellen? Waarom? Wat is daar het probleem? Als je er één kan instellen kan je er even gemakkelijk twee instellen.Als instellen zelf een probleem is, blijf er dan met uw pollen af.

Enfin, ik blijf bij mijn mening dat beide frekwenties best een eigen naam hebben en als iemand anders daar een andere mening over heeft is dat voor mij even goed, geen probleem, maar zeg niet dat ik niet weet waarover ik het heb. 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
SjCr
Professional Meerweter
Berichten: 114
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! Safespot WOW, overzichtelijk!

Slechte/geen WiFi bereik thuis

@StefaanH

Mijn excuses, indien ik die indruk heb gegeven, dit was niet mijn bedoeling.

 

Helaas moet je om te roamen wel dezelfde settings hebben. 

 

https://www.tp-link.com/us/faq-593.html

https://www.speedguide.net/faq/how-to-setup-seamless-wireless-roaming-483

 

Bovendien stelt iedereen het in zoals ze zelf willen, dat is het belangrijkste. En dat het werkt. 🙂 

--------------------------------------------------------------
"There is never enough time to do it right the first time."
-- Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren. --
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Slechte/geen WiFi bereik thuis

@SjCr

 

Nochtans is mijn ervaring dat je soms beter af bent met gescheiden netwerken (2.4Ghz en 5GHz). Ook op dit forum is al verschillende keren gebleken dat het netwerk splitsen de oplossing kan zijn voor een probleem. Voor zo ver ik weet is 5GHz in principe sneller en dan vind ik het persoonlijk interessant om daarmee te verbinden. In theorie is 1 netwerk misschien beter, maar dat is niet altijd zo in de praktijk...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Alainb
Experienced Beetjesweter
Berichten: 11
O dierbaar België.. Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Slechte/geen WiFi bereik thuis

Probleem opgelost. Ik heb, zoals velen aanraden, een eigen AP geplaatst en alle problemen met WiFi zijn verdwenen.

ik blijf er bij: voor een abonnement van 100 euro per maand mag alles wel naar behoren werken en zou het niet nodig mogen zijn dat je zelf  nog een AP moet zetten. 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Slechte/geen WiFi bereik thuis

Als men bij het installeren bij iedereen overal moet controleren of de dekking goed is, dan kost dat niet alleen extra tijd, maar wellicht ook extra geld en dan gaan de klanten daar weer over klagen. Trouwens, kan je tegenwoordig zo'n AP niet gratis verkrijgen bij Telenet?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes