Gelukkig Nieuwjaar!

Onze beste wensen voor iedereen! Hier blikken we even terug naar het afgelopen jaar en kijken we vooral ook uit naar een fantastisch 2026 met jullie op De Netweters.
Beantwoorden
Chaub
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken!

Smart TV wifi stabiliteit

Hallo. Ik stream apps zoals vrt max via wifi op mijn televisie. Ik had vroeger een chromecast maar die haperde regelmatig. Nu net nieuwe smart tv van LG gekocht, maar beeld hapert toch nog. Een speedtest via gsm geeft meer dan 100mbs. Op tv varieert het tussen 10 en 90. Volgens mij ligt het aan stabiliteit van wifi netwerk tov ontvangst van smart TV. Ik heb ook zo'n 2 pods hangen op mijn netwerk. Rare is dat als ik wifi moet selecteren op tv, ik 3x zelfde naam zie  (6x eigenlijk, ook telkens 'dfs'). Na wat uitproberen zie ik dat het komt 1x modem en 2x pods. Een kabel trekken is geen optie. Iemand een idee van oplossing? Ook waarom ik 3x wifi zie? Telenet zegt dat er niks mis is met hun netwerk... Bedankt 

6 reacties
Janneke_Dust
Experienced Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 Vraagbaakkampioen!

Of je goede WiFI hebt in de buurt van je TV hangt af van de plaatsing van je modem en je pods tov de plaats van je TV.

Welke Telenet modem heb je?

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Skylar1971
Freshman Beetjesweter
Leesclubje starten? Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Dit lijkt inderdaad geen probleem met je internetlijn, maar met de stabiliteit van je wifi in huis.

Dat je meerdere keren dezelfde wifi-naam ziet, is normaal bij een mesh-netwerk met pods. Je modem en elke pod zenden hetzelfde netwerk uit. De vermeldingen met “DFS” zijn gewoon dezelfde wifi op andere (5 GHz) kanalen.

Dat de snelheid op je tv schommelt tussen 10 en 90 Mbps wijst niet op een snelheidsprobleem, maar op wisselen tussen verschillende wifi-punten of kanalen. Smart tv’s zijn daar helaas gevoeliger voor dan smartphones.

Enkele dingen die je kan proberen:

• Zet de wifi op de modem uit en laat enkel de pods wifi uitzenden

• Plaats één pod in de buurt van de tv, maar niet te dicht (idealiter ±3–5 meter, niet pal naast of achter de tv)

• Zorg dat de pod en tv zo veel mogelijk vrij zicht hebben (niet achter meubels of muren)

• Herstart modem, pods en tv zodat de tv opnieuw het beste wifi-punt kiest

• Vermijd indien mogelijk DFS-kanalen, die soms korte onderbrekingen kunnen geven

Voor streaming is een stabiele verbinding belangrijker dan hoge pieksnelheid. Een kabel blijft het meest betrouwbaar, maar met een goede pod-plaatsing lukt wifi meestal ook prima.

Janneke_Dust
Experienced Meesterweter

De vraagsteller schijft dat kabels geen optie zijn. Als je de wifi van de modem uitschakelt dan kan je het internet niet meer bereiken via WiFi.

Hou het eenvoudig.
luc55
Experienced Meesterweter
De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-) Netweters’ orakel!

Probeer eens de pods meer in de buurt van de tv te zetten om te testen 

Kan zijn dat je niet  genoeg pods hebt en er meer moet hebben om perfecte wifi te hebben 

Janneke_Dust
Experienced Meesterweter

Pods zonder utp kabel zijn eigenlijk repeaters. Om een goede verbinding te hebben moet je de eerste pod op een afstand plaatsen van de modem waar je nog een goede Wifi ontvangst heb van de modem. 

De tweede pod plaats je op een plaats waar je nog goede wifi ontvangst hebt van de eerste pod.

Hoe meer pods dat je nodig hebt tot aan de TV hoe slechter de WiFi wordt.

Als er een coax tot bij de TV ligt kan je er ook aan denken om MoCa's te gebruiken om goed internet te hebben bij je TV.

Hou het eenvoudig.
SarahV
Freshman Meerweter
Say what?! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Ik zou een pod in de omgeving van de televisie plaatsen en dan met UTP van de pod de TV op UTP-kabel aansluiten.

Deze configuratie werkt hier bij mij perfect.