Beantwoorden
Wim791
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Smartschool live audioproblemen (fout 1007 ICE)

Sinds vorige zaterdag hangt hier een nieuwe modem van telenet (wit model, CH8568LG).  Hiermee was echter een probleem bij de activatie en het heeft geduurd tot maandag vooraleer we terug internet hadden.  Telefoon (vaste lijn) is nog steeds niet in orde en daarvoor komt vrijdag een technieker. 

Gisteren hebben we echter opgemerkt dat er nog een ander internet probleem lijkt te zijn.  Smartschool live kreeg constant problemen met de audio (fout 1007 ICE).  Volgens wat ik hierover vind op internet lijkt dit te maken te hebben met UDP-poorten.  We hebben hetzelfde geprobeerd op verschillende laptops, smartphones, via wifi en via kabel rechtstreeks op de modem.  Allemaal hetzelfde probleem.

We hebben de modem eens opnieuw opgestart en toen leek het precies wel terug te lukken.  Vanmorgen als test opnieuw een smartschool live geopend en na een tijdje vliegt hij er weer uit met diezelfde fout.

Zou dit kunnen liggen aan de instellingen van de firewall?

In netstat -s zie ik zeer veel UDP-receive errors (+20000), ik weet echter niet of dit al dan niet 'normaal' is.

Met de oude modem (CH6643E) hadden we alleszins het probleem in smartschool niet.

Wanneer ik de (wifi)verbinding zelf bekijk, lijkt deze constant.  Dus het lijkt niet te liggen aan slechte wifi-ontvangst.

De speedtest is sinds de nieuwe modem duidelijk veel beter (van +-75 naar 280 down over wifi).  Maar als dat ten koste gaat van stabiliteit in smartschool ed offer ik liever wat snelheid op.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Smartschool live

0 Likes
6 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Smartschool live audioproblemen (fout 1007 ICE)

@Wim791  Normaal gezien moet je voor Smartschool je niets aantrekken. Jij maakt de verbinding en het programma opent de nodige poorten. Als je aangeeft dat je telefonie ook nog niet werkt zou ik het probleem bij Telenet zoeken. Bel naar de klantendient en vraag in eerste instantie of de 3 macadressen die op je modem staan wel degelijk goed in het systeem zitten. Dat is alvast en eerste check. Normaal heb je een HFC mac, een MTA mac en nog een derde die niet op de doos staat maar op de modem zelf. Dat zijn 3 opeenvolgende nummers. Doen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wim791
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Smartschool live audioproblemen (fout 1007 ICE)

Dankjewel voor je bericht Igvfer.  Het klopt inderdaad dat er bij telenet iets is fout gelopen bij het activeren van de nieuwe modem.  Iets met een order dat aborted was (zegt mij niet veel :)).  Om dat op te lossen heb ik tig-maal gebeld.  Telkens opnieuw hetzelfde verhaal want je krijgt nooit dezelfde medewerker aan de lijn.  Vermoeiend!  Maar internet leek nu in orde maar dat blijkt uiteindelijk dus nog niet helemaal zo te zijn. 

1 van die drie mac-adressen heb ik inderdaad tijdens 1 van mijn telefoonsessies moeten doorgeven.  De andere adressen wisten ze blijkbaar zo.

Ik ben benieuwd of de technieker die vrijdag komt om het telefoonprobleem op te lossen ook dat smartschool/UDP probleem kan opgelost krijgen.  In deze tijden van online lessen, thuiswerk en dergelijke wil je echt dit probleem niet te lang hebben.

0 Likes
Elpenoor
Professional Weetjesweter
Berichten: 45
Lezersgoud. Respect! WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm!

Smartschool live audioproblemen (fout 1007 ICE)

Ik ben zelf Smartschoolbeheerder op een school, en krijg regelmatig meldingen van dergelijke fouten, maar de oorzaak is vaak moeilijk te achterhalen. In een aantal gevallen lag het aan het feit dat er een laptop van het werk werd gebruikt en er via VPN geprobeerd werd een Live-sessie te volgen, maar dat is bij jou niet het geval, als ik het goed lees. In een aantal gevallen was het probleem opgelost door tijdelijk de firewall van de antivirus uit te schakelen, maar dat is geen blijvende optie, uiteraard. Het domein smartschool.be toevoegen aan een firewall gaf soms ook soelaas ... Om maar te zeggen: de oorzaken en oplossingen kunnen nogal uiteenlopend zijn. En als Smartschoolbeheerder hebben we geen enkele invloed op eventuele instellingen e.d.: als het niet werkt, is er ofwel een tijdelijke bug bij Smartschool, of loopt er iets fout in jouw netwerk.

 

Zoek op een laptop of desktop (niet in de Smartschool-app) eens in de handleiding van Smartschool (vraagteken bovenaan rechts) op "1007" en je zal daar een lijst vinden met alle ip-adressen en poorten die door Smartschool Live worden gebruikt. (Of gebruik deze link: https://[XXX].smartschool.be/index.php?module=Manual&file=manual&layout=2&id=handleiding:live:minimumvereisten, waarbij je XXX in de URL vervangt door de afkorting van jullie school.)

Wim791
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Smartschool live audioproblemen (fout 1007 ICE)

Dankjewel voor je bericht Elpenoor.  Ik ben ook vrij zeker dat het niet te wijten is aan smartschool zelf maar aan het netwerk hier.  Het probleem stelt zich immers sinds de nieuwe modem er hangt.  Er voor was er geen enkel probleem (Mijn vrouw is onderwijzeres en deed/doet tegenwoordig heel veel via smartschool live).  Ik ben dus zeker dat het voor de nieuwe installatie wel goed werkte.  Het probleem is dat ik niet weet en kan vinden waar het juist fout loopt.  Je kan in de firewall van telenet maar een beperkt aantal dingen zien of aanpassen.  Er zit daar ook geen logging op, alleszins niet dat ik kan vinden.  Of is er toch een manier om iets te zien van wat die firewall nu juist tegenhoudt en historiek?

0 Likes
Elpenoor
Professional Weetjesweter
Berichten: 45
Lezersgoud. Respect! WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm!

Smartschool live audioproblemen (fout 1007 ICE)

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ...

0 Likes
Wim791
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Smartschool live audioproblemen (fout 1007 ICE)

Effe een update :), de telenettechnieker is dus langs geweest.  Het enige wat hij heeft gedaan is de modem gedeactiveerd en opnieuw geactiveerd.  Onze vaste telefoonlijn lijkt nu terug te werken.  Bij de oorspronkelijke activatie lijkt er iets te zijn vastgelopen. 

I.v.m de problemen met smartschool live wist hij niet of dat daarmee te maken kon hebben.  Volgende week zullen we ontdekken of dit ook hiermee is opgelost. We hebben hier nadat hij is langs geweest een live sessie open gezet gedurende enkele uren en dat leek alvast te werken zonder problemen.  Maar dat is uiteraard niet hetzelfde als een echte online vergadering met verschillende mensen.