Beantwoorden
areslagae
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

Wifibooster en lokale netwerkadressen

Beste,

 

Sinds ik een Telenet wifi booster (powerline) geinstalleerd heb, kunnen bepaalde devices op mijn netwerk niet meer met elkaar communiceren.

 

Ik heb de indruk dat devices aangemeld op het wifi access point van de modem niet kunnen communiceren met devices aangemeld op het wifi access point van de powerline. Als ik de powerline uitschakel werkt alles terug normaal.

 

Weet iemand raad?

 

Bedankt, 

0 Likes
8 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5856
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifibooster en lokale netwerkadressen

@areslagae  

Kan je ook zeggen wat voor devices je bedoeld ? Is dat bijvoorbeeld een NAS of een digicorder die de digibox niet meer ziet om je opnames te delen of heb je een router in je netwerk staan of een pc die bestanden deelt ? 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
areslagae
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

Wifibooster en lokale netwerkadressen

Een webserver o.a. op een Raspberry Pi Zero (bv. 192.168.0.170). Het lijkt er bv. op dat ik enkel kan verbinden van mijn smartphone (bv. http://192.168.0.170) als webserver en smartphone aan hetzelfde access point aangemeld zijn (bv. beide wifi-booster) en niet als ze elk aan een verschillend access point aangemeld zijn (bv. de ene wifi-booster en de andere wifi van modem/router).

 

Ik dacht dat een wifi booster op mac niveau werkt en transparant is op ip niveau? 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifibooster en lokale netwerkadressen

@areslagae 

Welk toestel verdeelt de ip-adressen. Als je een HGW hebt dan is dat de ingebouwde router. Normaal geeft die adressen in de reeks 192.168.0.100 tot 192.168.0.254.

Als één van je "Access points"  ook adressen uitdeelt in een andere range dan zit je met twee verschillende Lan's.  (uitdelen in dezelfde range mag niet). 

Geef anders wat meer uitleg over je installatie.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wifibooster en lokale netwerkadressen

@areslagae  Om te beginnen eens kijken welke IPadressen de toestellen krijgen als je verbind met het AP of met de modem/router zelf. Verschilt dat (het derde octet, het laatste moet zeker verschillen) dan heb je blijkbaar een extra DHCP server die aan het werk is en die moet je dan uitschakelen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Wifibooster en lokale netwerkadressen


@janne_man  schreef:

@areslagae 

Geef anders wat meer uitleg over je installatie.


Voor zover ik de vraagsteller begrijp is is zijn installatie heel eenvoudig:

  1. Hij heeft een Telenet HGW.
  2. Hij heeft een Telenet WiFi Powerline.

In zijn netwerk hangt een Raspberry PI Zero, waarop een webserver. Met zijn smartphone kan hij zijn webserver niet bereiken, als beide niet via hetzelfde toestel (HGW of Powerline) aangemeld zijn.

 

Voor zover ik weet kan je in de Telenet WiFi Powerline geen instellingen wijzigen (buiten de SSID via "Mijn Telenet"), dus een extra DHCP server blijkt uitgesloten (tenzij er nog andere "devices" aan zijn netwerk hangen die hij nog niet heeft vermeld).

 

Ik zou het probleem eerder zoeken bij de Telenet router (HGW), waarbij een soort "client isolotion" optreedt tussen de apparaten die met WiFi verbonden zijn, en de apparaten die via de LAN kabel verbonden zijn?

Apparaten die via de WiFi Powerline aangemeld zijn, zijn namelijk via de LAN kabel verbonden met de HGW!

 

Ik zou de vraagsteller voorstellen om volgende test te doen:

  • Verbind de RPI via een LAN kabel met de HGW.
    1. Meld je smartphone aan via de WiFi van de Telenet HGW (Powerline verwijderen). Lukt het?
    2. Meld je smartphone aan via de WiFi van de Telenet Powerline. Lukt het?

Op die manier kom je te weten of de "client isolation" op de HGW gebeurt, of op de Powerline... ?

 

areslagae
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

Wifibooster en lokale netwerkadressen

De situatie is inderdaad zoals @Ex-Netweter beschrijft.

 

Voor zover ik weet kan er niets ingesteld worden aan de Telenet wifi boosters. Momenteel is Mijn Telenet blijkbaar in onderhoud ("Van zaterdag 30/01 (22u) tot zondag 31/01 (20u) is Mijn Telenet niet beschikbaar door verbeteringswerken.") dus ik kan dat niet nakijken. De devices lijken echter hetzelfde IP adres te krijgen via beide access points, dus ik ga ervan uit dat die van de DHCP van de HGW komen.

 

Ik kan de beschreven test niet doen want de RPi Zero heeft geen ethernet interface. Het is wel zo dat de situatie zich normaliseert als ik de wifi booster uitschakel (het apparaat dat niet bij de HGW staat).

 

Ik vind dit vreemd omdat een bijkomen access point normaal gezien toch op MAC laag zou moeten werken en geen impact zou moeten hebben op IP laag?

 

Een netwerk scan (nmap) lijkt geen devices te tonen die via het andere access point zijn aangemeld. 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifibooster en lokale netwerkadressen

@areslagae 

Installeer op je smartphone een app zoals Fing. Hiermee kan je alle ip adressen zien in je netwerk.

0 Likes
areslagae
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

Wifibooster en lokale netwerkadressen

Ik heb beide powerline devices herstart en nu lijkt alles terug te werken ... Ik heb geverifieerd dat ik nu met zowel mijn laptop als mijn smartphone vanop beide access points een willekeurig device kan bereiken.

 

"Alles resetten" blijft dus nog altijd stap 1 ...

 

Bedankt aan iedereen voor de input en mijn excuses voor weinig interessante oplossing 🙂