Beantwoorden
Sebastien82
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your second party! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Snelheid via WiFi erg slecht ondanks Giga Speedboost

Ik heb sinds eind vorig jaar de laatste modem van Telenet (witte) aangeschaft. Samen met de tv-box ben ik up to date op vlak van tech bij Telenet. Ik game veel en kijk vaak 4k / ATMOS via netflix ed. en vond de GIGA BOOST nodig. Echter ben ik niet tevreden met de wifi snelheden die ik krijg. 

Bedraad kan ik met mijn ATV 4K rond de 800 mbps geraken. Echter via wifi, op enkele meters van de router, haal ik amper 100mbps via 5Ghz netwerk. Heb alles al geprobeerd. Waaronder ook mijn SONOS speakers op een apart 2,4Ghz netwerk (via Sonos Boost) te installeren om zo het wifi verkeer op de telenet router te beperken. Niets verbeterd. Dit terwijl maanden geleden, nog voor de GIGA BOOST, ik rond de 250mbps zat op Wifi... Wat is er aan de hand?

 

Titel gewijzigd door @Suzy | Vorige titel: Giga Boost - slecht wifi resultaat

Tags (1)
0 Likes
7 reacties
stefangroenen
Professional Meerweter
Berichten: 146
It's your ninth party! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Snelheid via WiFi erg slecht ondanks Giga Speedboost

Volgens mij heb je alles perfect. Je wifi zal nooit hoger gaan dan die 100. Dus bedraad je toestellen en je hebt profijt van je gigaboost

Stefan Groenen
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Snelheid via WiFi erg slecht ondanks Giga Speedboost

Waarom zou de wifi nooit hoger kunnen gaan?

Dat moet zeker beter kunnen. 

 

Het aparte netwerk voor Sonos was niet echt nodig, die werken enkel op de 2,4Ghz band.

Ben je zeker dat je toestel op de 5Ghz werkt?  Om zeker te zijn dat hij de juiste band kiest (en niet de 2,4Ghz band) raad ik aan om voor de 5Ghz band een aparte SSID te configureren (via Mijn Telenet) en daar je ATV 4K op te connecteren.

 

Indien nog niet ok, zou ik eens een ander kanaal kiezen op de 5Ghz band.

Kanaalbreedte op "small".  Beiden om storingen van buren uit te sluiten.

 

Los hiervan: Netflix 4K heeft ongeveer 25Mbps nodig. 100Mbps is dus meer dan voldoende.
Een snellere verbinding zal je niet echt een beter beeld geven 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
stefangroenen
Professional Meerweter
Berichten: 146
It's your ninth party! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Snelheid via WiFi erg slecht ondanks Giga Speedboost

OK even gegoogled

Maximale internetsnelheid per WiFi-standaard
Wifi-standaard Snelheid
802.11b 4,5 Mbps
802.11g 23 Mbps
802.11n 100 Mbps
802.11ac 240 Mbps

Ik hoop dat nu iedereen ermee ophoud te zeggen dat hun wifi slecht is, dit zijn de maximale snelheden per protocol.Wie zegt dat hij sneller heeft die moet eens kijken welk programma dat meet. 

Stefan Groenen
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Snelheid via WiFi erg slecht ondanks Giga Speedboost

Dan zul je toch iets langer/grondiger moeten googlen.

Ik haal nu op de 5Ghz band 801.11ac (Wifi5) vlot 295Mbps, en toen ik nog Gigaspeed Boost had zonder problemen +900Mbps.

 

https://socialwifi.com/knowledge-base/wifi-technology/difference-between-24-and-5-ghz-wifi/


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Snelheid via WiFi erg slecht ondanks Giga Speedboost

heb fiber "300"

zit op 5GZHz tss de 220-270mbit

hangt af van diverse factoren

 

en die info klopt idd niet 😅

 

0 Likes
stefangroenen
Professional Meerweter
Berichten: 146
It's your ninth party! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Snelheid via WiFi erg slecht ondanks Giga Speedboost

Info klopt wel. Even ter verduidelijking. Wifi heeft verschillende protocollen en elk protocol zal je snelheid verlagen. Het belangrijkste protocol is dat om te zien of je verbinding wel aanwezig is. Ook controleert of je pakket je verzend of ontvangt ook inorde is. Dit laatste doet je snelheid nog eens verlagen. Dus wat doet elke speedtest, kleine pakketjes versturen zodat ze kunnen zeggen je hebt een hoge snelheid. Dus je snelheid van 900mb/s dat is een broodje aap verhaal. Ga wat verder van je modem zitten en je snelheid zakt danig.  Nu hoop ik eens dat iedereen zig niet blind staart naar speedtest maar eens een werkelijke test doet door een groot bestand van een deftige server te downloaden. Bijvoorbeeld het iso bestand van je windows 10 op de microsoft server dan weet je echt wat je verbinding is. Ik heb visual studio gedownload en ben direct naar de kabel gegaan om niet zo lang te moeten wachten. en ja ik zat dicht bij mijn modem en heb een n verbinding op de 5 Ghz band

Stefan Groenen
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Snelheid via WiFi erg slecht ondanks Giga Speedboost

Hier een test met Iperf, de meest gebruikte tool om betrouwbare throughput metingen te doen, ook in professionele omgevingen. https://iperf.fr/

De Iperf server draait op een Synology NAS verbonden met Gigabit Ethernet.

De Iperf client draait op mijn Mac Laptop.

Access point is een Apple Airport Extreme, laatste generatie.

 

Met Iperf kan je TCP en UDP testen uitvoeren. TCP testen zijn zwaarder voor de client en server, omdat de overhead groter is. UDP is lichter.

Zoals je ziet haal ik met TCP rond de 600Mbps, Met UDP haal ik 1GBps. De bottleneck wordt wellicht veroorzaakt door de 1Gbps netwerk poorten van mijn NAS, switches en access-points. Niet door het WIFI netwerk.

 

Screenshot 2020-09-24 at 22.51.14.pngScreenshot 2020-09-24 at 22.50.17.png 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes