Beantwoorden
Polletje1310
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Safespot Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner!

Standaard router + Eigen router

Hey Netweters!

Als Internetdummy keer me nogmaals tot jullie voor wat hulp / wijze raad.

Mijn Homeassistant is nu correct up and running (mijn vorige topic), nu zou ik graag mijn IoT devices en HomeAssistant Raspi op een volledig apart netwerk dan mijn "gewone" wifi zetten.

Ik heb reeds (ligt al een tijdje in de kast) een TP link Archer C7 V2 en een Telenet HGW 3.1 met Wifi. Is het mogelijk om mijn Archer als "2de" netwerk in te stellen achter de HGW. 

Of werk ik beter met enkel de archer waar ik Vlans op instel?

Of kies ik beter voor een Modemonly + Archer (en op termijn een Dreammachine of vergelijkbaar)?

 

De situatie die ik zou wensen, als da mogelijk is:

- HGW geeft "Thuisnetwerk" uit

- Archer geeft "IoT netwerk" uit waar ik firewall rules opzet

- Archer geeft Guestnetwork uit (volledig optioneel, maar mooi meegenomen)

 

Inspiratie komt van:

https://www.verschaeve-familie.be/informatica/2-netwerken-in-een-telenet-aansluiting/

en 

https://www.youtube.com/watch?v=p3SfeQTaaxw&t=342s&ab_channel=TheHookUp

Mobile expert - Internet Dummy
0 Likes
2 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Standaard router + Eigen router

@Polletje1310  als je een volledige afscheiding van je netwerk wil is het beste om met vlans te werken of met het Guest network in jou geval. Deze staat standaard in een aparte vlan zodat je niet op je eigen netwerk zit. Sommige mesh routers hebben 3 tot 4 ssid's die volledig apart werken. Ik heb bijvoorbeeld een Netgear Orbi pro en daar kan je 4 aparte ssid's (samen met guest portal) uitzenden en beheren, dit zou misschien ook iets voor jou zijn? 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Standaard router + Eigen router

@Polletje1310  Je kan perfect die router als 2e netwerk gebruiken binnen uw Telenetnetwerk. Bijvoorbeeld Telenet netwerk 192.168.0.0. Uw router aan de WAN zijde een fixed IP 192.168.0.5 met subnetmask 255.255.255.0 en gateway 192.168.0.1 en aan de LAN zijde 192.168.5.0.

Om van buitenaf uw RPI dan te bereiken moet je dan de juiste poort(en) eerst forwarden in "mijn Telenet" naar uw TPlink en vervolgens in uw TPlink forwarden naar de juiste devices.

Mag ik vragen waarom je dit zo nodig wil opsplitsen? Is daar een (goede) reden voor?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes