|
26.978
netweters
|
167.522
antwoorden
|
|
22.456
vragen
|
Beste mede-Netweters en Telenet Staff,
Ik zit met een regelmatig terugkerend probleem waar de reguliere helpdesk/chat me helaas niet mee wil of kan helpen.
Veel avonden klapt mijn internetsnelheid volledig in. Soms werkt het zelfs bijna helemaal niet meer.
Tijdens kantooruren en overdag is er daarentegen geen vuiltje aan de lucht en haal ik de normale snelheden.
Om de onvermijdelijke standaardvragen meteen uit te sluiten:
Het gaat hier (volgens mij) overduidelijk om een exterieur capaciteitsprobleem (overbelasting) op de node/wijkcentrale zodra de buurt massaal online gaat.
De helpdesk blijft echter in hun vaste script hangen: ze eisen dat ik modems blijf herstarten en willen nu een technicus bij mij thuis langssturen. Dit weiger ik pertinent. Een technicus die overdag lokaal komt meten, zal een perfecte lijn aantreffen en onverrichter zake (maar mogelijk mét een gepeperde rekening) weer vertrekken. Het probleem zit buiten, niet binnen.
Welke Telenet-moderator kan dit klantsignaal serieus nemen en de historische belasting/logging van mijn specifieke wijkcabine tijdens de avonduren uitlezen, zodat dit geëscaleerd kan worden naar de netwerkploeg?
Alvast bedankt voor de hulp.
Ik zou opteren voor een formele klacht met evt escalatie naar de ombudsdienst indien daar geen oplossing uitkomt
Gelukkig is de node waarop ik aangesloten ben niet zo druk, ik haal altijd goede snelheden en mijn ping blijft stabiel.
Maar moest ik dit probleem zelf ook hebben zou ik niet twijfelen om over te stappen naar het Proximus-netwerk of Starlink.
Bedankt voor de link.
Ik heb hierop een antwoord gekregen... De node zou zelf in orde zijn maar er werd toch al toegegeven dat er lokaal problemen zijn in de omgeving ten gevolge van signaalstoringen op het net... Ik hoop alsnog dat dit snel wordt opgelost, want in mijn geval betaal ik voor 500Mbps downloadsnelheid en als je te pas en te onpas 0 upload hebt en maar 10Mbps of lager download dan gebeurd er niet veel meer... en voor de prijs die ik betaal verwacht ik toch enige kwaliteit.
Je wordt op den duur van de helpdesk echt wel gek met hun standaard to do list... Elke week de modem eens uittrekken om te resetten, elke week de kabels checken... Telkens terug uitleggen dat ik niet de enige ben in de buurt, ...
Ze hebben het bevestigd dan zal wel in orde komen
Hou het bericht goed bij voor later bij de afhandeling van de commerciële geste
Ze zullen ook een bericht sturen dat weer ok is
Zeer herkenbaar, Sinds een tijd ook problemen vanaf half 8/ 8 uur tot en met ongeveer half 11 dat TV constant buffert of helemaal uitvalt en internet verbinding valt ook constant uit. Vrijwel alles bedraad aangesloten. Ik woon in het buitengebied maar overdag trek ik zonder problemen 500 mbit download met speedtest.
Ik zal ook eens een contact opnemen met support.
Zeer herkenbaar hier ook. Ik heb een turbo abonnement en alles is bekabeld en heb een wifi 7 router (in bridge modus). Als ik op een vpn naar bv dusseldorf heb en een speedtest doe zit ik maar op bv 1g download tijdens de piekuren maar als ik het opnieuw doe naar dezelfde speedtest server buiten de piekuren kan ik tot bv nogsteeds amper 1.2g kijgen enzv ook zonder vpn is het niet al te goed. Ook qua ping is het een onstabiele ramp. Ik heb de pagina van telenet op peeringdb bekeken en het blijkt dat telenet maar 2x 30gbps public peering exchange points heeft bij BNIX (https://www.peeringdb.com/net/7692) dus hier kan er een capaciteitsprobleem zitten. Dus er zit ook een capaciteitsprobleem niet alleen bij de nodes zelf maar ook bij de ixp's, routing dus zowat de netwerk verbindingen dat telenet heeft. Ook merk ik dat de routing, peers enz van telenet als je de ASN bekijkt dat deze ZEER slecht zijn tegenover proximus en orange. Bij bv proximus (op dsl niet fiber) zijn deze veel beter en heb ik bv aanzienlijk lagere ping als ik een game speel bv 10ms tot eu servers en bij telenet 22-28ms dus zowel minstens dubbel. Bij proximus staan er 2x200gbps public peering exchange points op hun peeringdb pagina. Zelfs bij Orange die op de telenet kabels werkt heb je stabielere, betere en lagere ping. De routing enz bij orange is dan ook veel beter zoals ook bij proximus dan tegenover telenet. De druk op het al verzadigde coper/coax netwerk is al zo groot en word als maar erger en de capaciteit en de nodige upgrades is er en komen er maar niet. Een provider in nederland is al docsis 4.0 aan het uitrollen met snelheden van 10gbps download en 6gbps upload (nog net bezig met de uitrol er zijn nog geen pakketen bekend zelfs). Er is ook een belachelijk trage uitrol van fiber voor aan 100% van de bevolking te geraken die tot 2037 kan duren! In andere landen is dit al jaren geleden gebeurd zoals frankrijk en is ook veel goedkoper. Zoals bv free.fr met fiber aan 8gbps symmetrische snelheden aan maar 40€ per maand en na 1 jaar dan 60€ per maand. Ook bij free.fr kan je ONBEPERKTE MOBIELE DATA ook in roaming aan maar 30€ per maand! (als je dus al internet hebt kan je het unlimited abonnement aan maar 20€ per maand krijgen). Belgie is dan ook weer de laatste die er weer aan begint. Dit is echt een probleem aan het worden want niet alleen hier bij telenet maar ook bij andere providers zie ik hetzelfde capaciteits/snelheids probleem en instabiliteits probleem optreden. Ook de snelheid en kwaliteit van het telenet 5G netwerk is niet zo goed en is belachelijk traag tegenover Orange en ook proximus (zeker nu dat proximus al 5g+ dus de echte 5g aan het uitrollen is). Telenet heeft dan wel zeer goed bereik maar is belachelijk traag in de snelheid. Hier moet echt iets aan gedaan worden.