Beantwoorden
CoKa
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Netjes! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Telenet Access Point AP7465CE-TN i.c.m. Fritz!Box

Ik heb onlangs een Fritz!Box 7590 router geïnstalleerd achter de Telenet modem.

Het adres van de Fritz!Box heb ik bij de Telenet firewall instellingen ingesteld bij het DMZ-adres, zodat de Fritz rechtstreeks toegang tot alles heeft.

 

Ik heb ook een extra Telenet Access Point die nu nog met de Telenet modem gekoppeld is, maar deze zou ik aan de Fritzbox willen koppelen om de dekking van het netwerk uit te breiden.

 

Iemand een idee hoe je dat kunt doen?

Via de WPS koppeling van de Fritzbox is het mij niet gelukt, maar misschien doe ik dat verkeerd. 

0 Likes
8 reacties
Cos_95
Freshman Meerweter
Berichten: 71
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Telenet Access Point AP7465CE-TN i.c.m. Fritz!Box

Je gaat best eerst naar mijn telenet met het acces point nog op de modem aangesloten, aangezien ik niet zeker ben op je het nog gaat kunnen beheren als deze achter je eigen router steekt. Daar verander je eerst de netwerknaam en wachtwoord naar dat van de fritzbox of naar keuze en vervolgens sluit je hem aan achter je router. 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet Access Point AP7465CE-TN i.c.m. Fritz!Box

@CoKa 

 

ik kan even niet helemaal volgen. Je zegt dat je al met WPS geprobeerd hebt. WPS is iets voor WiFi. Een AP wordt met UTP kabel aan de router aangesloten.

 

Over wat voor een toestel spreek je en hoe is dat met de router verbonden?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Telenet Access Point AP7465CE-TN i.c.m. Fritz!Box


@CoKa  schreef:

Ik heb onlangs een Fritz!Box 7590 router geïnstalleerd achter de Telenet modem.

Het adres van de Fritz!Box heb ik bij de Telenet firewall instellingen ingesteld bij het DMZ-adres, zodat de Fritz rechtstreeks toegang tot alles heeft.


Op de Telenet site staat een FAQ:

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/veelgestelde-vragen-telenet-access-point-installeren/

Hier wordt de vraag beantwoord hoe een Telenet Access point in te stellen achter een eigen router.

 

1) Eigenlijk komt het erop neer om die gewoon aan te sluiten (UTP) en dan te wachten. Als het AP niet direct aangesloten wordt op de Telenet HGW, kan het tot 2 uur duren voor deze AP zichtbaar wordt in "Mijn Telenet".

Dan zou je het AP kunnen instellen via "Mijn Telenet"

 

2) Als dat niet lukt kan je eventueel gebruik maken van de standard instellingen van het AP (die op de sticker afgedrukt staan.

@StefaanH  schreef:

ik kan even niet helemaal volgen. Je zegt dat je al met WPS geprobeerd hebt. WPS is iets voor WiFi. Een AP wordt met UTP kabel aan de router aangesloten.

@StefaanH 

Ik begrijp dat het verwarrend klinkt: een AP instellen via WPS, maar tegenwoordig wordt dat bij sommige merken AP's wel op die manier gedaan (voorbeeld bij de Fritz! Repeaters). De procedure is dan als volgt:

  1.  Het AP (met fabrieksinstellingen) via WiFi verbinden met de router (WPS/connect knop). Hierdoor krijgt het AP alle instellingen die nodig zijn van de router (niet alleen de WLAN instellingen, in het geval van de Fritz!Box ook het paswoord voor de webinterface).
  2.  Nu kan je de webinterface van het AP openen (het IP adres van het AP zie je in de lijst van de toestellen op de router)
  3.  Laatste stap is dan de LAN kabel aansluiten, en de operating mode wijzigen van "Repeater" (verbinding via WLAN) naar "AP" (verbinding via LAN). 

Het is dus niet per definitie verkeerd om een AP eerst via de WPS in te stellen (en dan te wijzigen naar AP).

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet Access Point AP7465CE-TN i.c.m. Fritz!Box

@Ex-Netweter 

 

Aha OK, nu kan ik volgen. Je sluit dat ding eerst aan als een WiFi repeater. Eens aangesloten wijzig je de rol in bekabeld AP.

Ik kan dat volgen maar vind het wel een vreemde manier van werken. Meteen bekabeld vind ik veel logischer. Ik zie het voordeel of nut van die alternatieve werkwijze eerlijk gezegd niet meteen ....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Telenet Access Point AP7465CE-TN i.c.m. Fritz!Box

Door de WPS functie worden alle instellingen automatisch overgenomen (ook de "mesh" functie).

Als je het AP eerst bedraad aansluit, dan moet je via de web interface zelf alle WiFi instellingen correct invoeren...

Inderdaad een andere manier van werken 😏

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet Access Point AP7465CE-TN i.c.m. Fritz!Box


@Ex-Netweter  schreef:

Door de WPS functie worden alle instellingen automatisch overgenomen (ook de "mesh" functie).

Als je het AP eerst bedraad aansluit, dan moet je via de web interface zelf alle WiFi instellingen correct invoeren...

Inderdaad een andere manier van werken 😏


Klopt, daar heb je een punt. Voor mij echter niet optimaal daar ik het gewend ben om alles zelf in te stellen. Zo weet ik ook wat er staat en is het helemaal naar mijn goesting. Ik heb er graag controle over. Beroepsmisvorming zeker .... 😋


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
CoKa
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Netjes! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Telenet Access Point AP7465CE-TN i.c.m. Fritz!Box

Merci allemaal voor de info.

Het access point werkt wel als Wifi repeater via de Fritzbox (via LAN aangesloten), maar de instellingen blijven enkel via mijn.telenet beschikbaar. Via het IP-adres dat het AP van de Fritzbox heeft gekregen is hij niet aanspreekbaar. Is dat normaal?

 

Is het voldoende om de naam van het Wifi netwerk voor het AP in te stellen op dezelfde naam als die van de Fritzbox? Om zo een 'naadloze' overgang te hebben van Wifi? En is dat dan vergelijkbaar met de Mesh functie?

 

PS: helaas geen meldingsmail gekregen van jullie berichten, vandaar nu pas een reactie van mijn kant.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Telenet Access Point AP7465CE-TN i.c.m. Fritz!Box


@CoKa  schreef:

Het access point werkt wel als Wifi repeater via de Fritzbox (via LAN aangesloten), maar de instellingen blijven enkel via mijn.telenet beschikbaar. Via het IP-adres dat het AP van de Fritzbox heeft gekregen is hij niet aanspreekbaar. Is dat normaal?


Zo heeft Telenet dat voorzien: ik denk niet dat je rechtsreeks op de web interface van het Telenet access point geraakt.

 


@CoKa  schreef:

Is het voldoende om de naam van het Wifi netwerk voor het AP in te stellen op dezelfde naam als die van de Fritzbox? Om zo een 'naadloze' overgang te hebben van Wifi? En is dat dan vergelijkbaar met de Mesh functie?


Sommige mensen willen liever zelf beslissen op welk WiFi acess point ze willen aanmelden, anderen vinden het dan weer gemakkelijker dat er maar één SSSID in hun thuisnetwerk is.

Naadloze overgang is een ander onderwerp, en hangt in jouw opstelling volledig af van de WiFi client. Sommige toestellen wachten tot er bijna geen bereik meer is voor ze overschakelen, andere toestellen kiezen altijd het sterkste signaal

 

Dat is niet echt vergelijkbaar met de mesh functionaliteit van de Fritz!Box en de Fritz!Repeaters.

  • Bij een mesh houdt de mesh master het hele gebeuren in de gaten, en zal actief de WiFi apparaten sturen naar het WiFi access point met de beste ontvangst en de beste frequentieband.
  • Je hebt ook crossband repeating (als ze als repeater aangesloten zijn).
  • De Access Points zenden ook het Gast WiFi netwerk uit
  • SSSID en WiFi paswoorden worden automatsich gepropageerd naar alle access points die deel uitmaken van het mesh netwerk.
  •  Als je de WiFi uitzet op de Fritz!Box (voorbeeld 's nachts) dan gaat de WiFi ook uit op alle access points.
  •  In de web interface van de FritzBox zie je welke apparaten met welk access point verbonden is (met de snelheden).
  •  enz ...

FritzBox Mesh.png

 

 

 

0 Likes