Beantwoorden
DeNicholas
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Happy New Year! Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol!

Telenet Access Point wifi valt elke week een keer weg

Enkele maanden geleden hadden we de Telenet modem in de living achter onze tv en een powerline in de slaapkamer, waardoor we door heel het huis wifi hadden. Nu we volgende zomer ook internet willen voorzien in onze tuin door een access point in het tuinhuis te plaatsen, zei onze elektricien dat het een goed idee was om de modem in een centrale ruimte te plaatsen, zodat alle ethernet kabels van daaruit kunnen vertrekken.

 

Dat leek me inderdaad wel logisch, dus is de modem naar onze garage verhuisd (naast de zekeringkast) en hebben we ethernet kabels naar de slaapkamer, living en het tuinhuis laten trekken. In de slaapkamer en aangrenzende ruimtes hebben we nu voldoende wifi-bereik van de modem in de garage en in de living en aangrenzende ruimtes hebben we nu goed wifi-bereik door het access point in de living achter de tv.

 

Het probleem is dat we eens in de week (gemiddeld) opeens geen wifi bereik meer hebben in de living. Het access point geeft dan geen wifi signaal meer en is ook offline als ik kijk op "Mijn Telenet". Als ik echter een ethernetkabel leg tussen het access point en mijn laptop, heb ik wel internet. Het internet valt dus niet weg, maar het access point is zogezegd wel offline op "Mijn Telenet" en het zendt ook geen wifi meer uit.

 

Eerst dacht ik dat het access point stuk was, maar ben deze gaan omruilen en ik heb nog steeds dezelfde problemen (het is wel iets verminderd heb ik het gevoel, maar eens om de week de tv-kast moeten verplaatsen om het access point te herstarten is me iets te veel van het goede). Hieruit kan ik dus besluiten dat het access point niet stuk is (tenzij ik weer een access point heb meegekregen dat stuk is). 

 

Waaraan kan dit gedrag liggen? Ik begrijp er echt niets meer van.

Hebben anderen ook soortgelijke problemen? Is de firmware op de Telenet access points (AP7465CE-TN) instabiel?

 

Onze setup:

2 wifi netwerken = één 2.4GHz SSID en één 5.0GHz SSID

Zelf verschillende banden gekozen, zodat alle routers met zowel 2.4GHz als 5.0GHz een andere band hebben (en een band waarop ik een goede snelheid haal, want op sommige banden haalde ik maar 20Mbps download op 5GHz).

 

Ik heb "één netwerk" uitgeschakeld, omdat de Google Chromecast (en andere apparaten) anders dikwijls connectie verbrak met het access point achter de tv om te gaan connecteren met de modem in de garage. Als ik de Chromecast nu connecteer met 5GHz, doet hij dit niet meer, aangezien het 5GHz signaal uit de garage te zwak is om tot in de living te komen.

0 Likes
18 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet Access Point wifi valt elke week een keer weg


@DeNicholas  schreef:

Jep, nog steeds probleemloze wifi in huis hier. Het was de investering echt waard!


Fijn om dat te lezen, 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
TheDude1
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! Star Wars Day On a roll... Nog geen reader's digest? :-)

Telenet Access Point wifi valt elke week een keer weg

Goed om te horen, Ubiquiti is besteld... De Telenet AP gaat terug naar de keuken, daar is die rechtstreeks aangesloten op de telenetmodem zonder switchen. Voordien deed die het daar zonder problemen, tenzij hij stuk is.

 

0 Likes
DeNicholas
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Happy New Year! Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol!

Telenet Access Point wifi valt elke week een keer weg

Zelfs rechtstreeks aansluiten op de modem zorgde bij mij voor problemen met de Telenet APs. Ik gebruik ze totaal niet meer. Als ik te weinig dekking heb met 1 Ubiquiti AP, koop ik er een tweede bij. Het kost wel iets (hoewel het best meevalt voor iets dat zo goed werkt en waar je zoveel kan instellen), maar dan heb je tenminste stabiele wifi. Gezien tegenwoordig alles connecteert via wifi, is stabiele wifi zeer belangrijk voor mij.

0 Likes
TheDude1
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! Star Wars Day On a roll... Nog geen reader's digest? :-)

Telenet Access Point wifi valt elke week een keer weg

Ik geef je volkomen gelijk, ik heb onlangs 2 Homepod mini's aangeschaft en die hebben absoluut een stabiel wifi netwerk nodig, hetzelfde geldt voor enkele 'slimme lampen'. Alhoewel ik nu eerder richting 'thread' ga. De AP die nu ook faalt (in mijn bureau) werkte voordien zonder probleem in de keuken (rechtstreeks aangesloten) en is dan eerder bedoeld om wifi op mijn terras/tuin te hebben.