24745
netweters
|
152247
antwoorden
|
20682
vragen
|
Hey
Laat me eerst even de situatie schetsen.
Ik heb sinds 2022 (zonder mijn medeweten) giga internet. In 2023 achter gekomen en van Telenet verzoekje gehad om mijn CH7465LG-TN in te wisselen voor een F@ST3896LG-TN om gebruikt te kunnen maken van de volledige snelheid. Dus, met plezier op ingegaan.
Alles ingesteld, werkt perfect, wifi uitgeschakeld en de Unifi U6+ AP's terug op orde gezet. Werkt zoals het hoort.
Tot daar de situatie.
Nu ben ik al enige tijd aan het kijken om een Unify Cloud Gateway Ultra in huis te halen.
Mede omdat ik momenteel de Unify controller lokaal draai en omdat ik toch net wat meer inzicht en controle over het algemene netwerk en de devices wil (en omdat die maar een 125 euro kost).
Na wat zoeken en doen hoor ik aan de ene kant dat ik beter kies voor een CV8560E en bidging ga doen, om de modem enkel als modem te gebruiken en de gateway ultra alles te laten afhandelen.
Anderzijds lijken er toch nog wat issues te zijn om bijvoorbeeld de digicorder aan de praat te krijgen via de gateway ultra (misschien is dit euvel intussen verholpen).
Aan de andere kant zie ik dan weer het aanraden om gewoon de F@ST3896LG-TN te behouden en de gateway ultra via DHCP een IPtje te laten krijgen van de modem en de gateway ultra binnen een andere IP range IP's te laten uitdelen. Dan zou de digicorder gewoon op een ander poortje van de modem kunnen en hoeven we daar niet meer van wakker liggen.
Ik doe geen super speciale zaken binnen mijn netwerk. Paar switchjes, pctjes, mobieltjes, tablets, home assistant en dan wat smart home spul en een NAS.
Wel wil ik 2 van de huidige swithes op korte termijn vervangen door een 16-port Unify PoE switch, kwestie van alles in dit ecosysteem te hebben en te beheren.
Ik wil vooral meer inzicht en controle met 2 jonge kindjes in huis die meer en meer contact krijgen met de digitale wereld. Ik ben geen expert in dit alles maar heb wel een goede globale kennis en kan over het algemeen met het nodige zoekwerk wel bekomen wat ik wil.
Kan iemand mij wat duidelijkheid scheppen kwestie van ietwat richting te krijgen qua keuze.
Opgelost! Ga naar oplossing.
met de modem in bridge zorgt u gewoon dat uw digibox/corders op de modem van telenet zelf hangen bedraad, of via powerlines ofzo. op een een andere poort ervan gaat u ook naar uw eigen router en daarvanuit naar al uw apparaten. als het geen moeite is aparte kabels of verbindingen te maken naar de telenet modem voor uw tv's ( bv met een wifi mesh set in ap mode en een torentje bij de modem en aan de digicorders, of powerlines , maar liefst gewoon met utp kabel), dan bent u nog steeds beter af met een modem dewelke mac bridging ondersteunt,want dan zijn er geen 2 lokale subnets van elke router meer achter elkaar geschakeld, en moet u bij telenet niet forwarden als je via je eigen router een vpn wil maken ofzo, voor telenet dan eenmaal het mac van de eigen router instellen en voor de rest klaar ermee dan doet dat enkel de digicorders dewelke er aan hangen. let wel de modem met mac bridging heeft geen wifi dus dan moet je nog een aparte ( telenet tweedehands? of eigen wifi voorzien als je via het telenet netwerk nog van wifi wil gebruikmaken) -> ( eventueel voor gasten ofzo). als uw eigen netwerk al wifi heeft hoeft de telenet modem er misschien ook geen te hebben als dat enkel voor de forward en uw digicorders zou dienen en niet als 2de gescheiden netwerk zou benut worden. tegenargument is, als alles nu al ok werkt met de fast modem, en de digicorders geen eigen kabel kunnen hebben, en uw geen programma's ed hebt dewelke problemen ondervinden, zoals voip of https webserver en dergelijke, kan u ook de fast wel blijven gebruiken en uw eigen router op een lokaal ip van telenet en een andere range eventueel voor alles er achter. de modem met bridge is zonder wifi iets zuiniger maar dat is van verschil quasi te verwaarlozen. hoe u zonder aparte bekabeling de tv's achter uw eigen router kan laten werken weet ik niet, vlan? de macadressen+ip ranges toevoegen in uw eigen router?of tegen maandelijkse huur overschakelen naar tv boxen deze kunnen dat wel dacht ik
@PeGys schreef:Kan iemand mij wat duidelijkheid scheppen kwestie van ietwat richting te krijgen qua keuze.
Je hebt 2 mogelijkheden die perfect kunnen werken:
In beide gevallen moet jouw digicorder(s) rechtsreeks aangesloten worden op de Telenet modem (tenzij je in de Unify een bridge kan instellen tussen de WAN en de digicorder).
Je kan ook de digocorder inruilen voor een TV-Box, deze zal ook werken op je eigen lokaal netwerk!
Er is geen "beste keuze", want deze hangt alleen af van wat jij persoonlijk belangrijk vind. Dubbele NAT is geen on-overkomelijk probleem.
@thomasdb schreef:... of tegen maandelijkse huur overschakelen naar tv boxen deze kunnen dat wel dacht ik
De maandelijkse huur van een TV-Box is dezelfde als van een digicorder (tenzij aagekocht).
In een "TV Iconic" (als optie bij een One(Up) abonnement is de eerste TV-Box of digicorder in de prijs inbegrepen
Hey,
Bedankt voor de feedback.
Ik heb dus al een tv-box (breder model) en was eigenlijk niet op de hoogte dat deze via WiFi kon verbinden.
Werd in het verleden door de technieker geinstalleerd tijdens mijn afwezigheid. Wat een verademing. Eindelijk van die powerlines verlost. Ding is ook gewoon sneller via wifi.
De decoder was het enige toestel dat nog verbonden was via powerline omdat ik ervan uitging dat netwerkkabel een vereiste was. Nu nog van de coax afraken 😄
Anyway, dit zorgt ervoor dat ik sowieso naar de e-router zal gaan ter vervanging van de fast modem. De geintegreerde wifi staat sinds dag 1 uit dus er is geen enkel nut meer om de fast-modem te behouden.
Bedankt voor de nuttige info 🙂
Nu hopen dat de installatie van de gateway ultra vlot verloopt.