Beantwoorden
BDesco
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

Hallo netweters,

door Covid werk ik in een klein lokaaltje enkele straten van mijn thuisadres. Ik werk dus op TelenetWifree. Sinds enkele dagen vraagt Windows 10 me een Network Security Key (zoals dat bij je thuisnetwerk gebeurt). Vreemd want voorheen was dat email en paswoord.

Bij Telenet zeggen ze dat het aan mijn toestel ligt.

Even in de straat gewandeld naar een ander access point in de straat: daar geraak ik vlot op TelenetWifree. ook met mijn Android telefoon geraak in de straat verderop vlot op TelenetWifree, in mijn klein lokaaltje niet.

Opnieuw naar telenet gebeld: ze blijven volhouden dat het aan mijn toestel ligt. Vragen allerhande zaken in te stellen, te vergeten en opnieuw in te stellen en nog wat, maar dat helpt niet. Dat verwondert mij niet want ik ben toch wat overtuigd dat het niet aan mijn laptop ligt.

Deze morgen een software geïnstalleerd dat we meer info geeft over de netwerken in de buurt. Daar zie ik op dat de TelenetWifree overal WPA2 als protocol heeft behalve daar waar ik werk: WPA2-PSK. Even opgezocht wat dat betekent: en ja hoor PSK staat voor pre-shared key. Het is voor mij dus duidelijk TelenetWifree staat bij mijn buur(?) foutief ingesteld zodat ik er geen gebruik van kan maken. Ik ga er vanuit dat dat niet bewust is. Ik zou zelfs niet weten hoe deze de instellingen van TelenetWifree kan aanpassen.

Opnieuw naar Telenet gebeld. Toch even moeten pareren dat het niet aan mij ligt maar nu bijna bewijsbaar aan een instelling van de modem van mijn buur. Bij Telenet gooien ze symbolisch de handen in de lucht. TelenetWifree daar kunnen ze niets van zien, weten, instellen ... . Het is voor hen blijkbaar een even grote black box als voor mij. Of nee: erger want ikzelf moest achterhalen wat er eigenlijk aan de hand was ondanks de spreekwoordelijke kluitjes in het riet van Telenet.

 

Heeft iemand ervaring met dit probleem? Dus dat een modem TelenetWifree uitzendt met het foute protocol. En hoe dat kan opgelost worden?

 

Sorry dat ik wat gefrustreerd klink, maar ik ben het inderdaad. Een Covid verstrenging zit eraan te komen en ik had graag kunnen werken ...

 

Bart

0 Likes
33 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5204
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

Met een app zoals Fing (foutje en pas gezien na het posten, niet Fing) Wifi Analyzer kan je wat meer zien. Het Wifree signaal gebruikt steeds hetzelfde kanaal als Telenet-xxxxxx en beiden zijn ongeveer even sterkt. Dit geldt zowel voor het 2,4 GHz signaal als voor het 5 GHz signaal.

0 Likes
BDesco
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@janne_man

ik had een andere software gedownload. Maar ik zie inderdaad 4 AP: 2x telenet-xxxxx en 2x TelenetWiFree, telkens met 5 en 2.4 Ghz en per band hetzelfde kanaal.

 

 

 

0 Likes
BDesco
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@louishufkik zie dus de 4 netwerken zoals hier net voor beschreven.

Mijn buur zou dus het volgende gedaan hebben:

- TelenetWiFree uitgeschakeld.

- Zijn Telenet-xxxxxx (2.4Ghz+5Ghz) hernoemd naar TelenetWifree

- een toestel (geen idee hoe dat noemt of wat dat kan zijn) gekocht om daarnaast opnieuw zijn Telenet-xxxxxx (2.4Ghz+5Ghz) te creëren zodat ik blijf die 4 AP zien.

 

En dat allemaal om...?

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@BDesco 

Waarom hij/zij dat doet? Bezigheidstherapie misschien. Terwijl men daarmee bezig is doet men niets anders verkeerd.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7770
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TelenetWiFree vraagt Network Security Key


@BDesco  schreef:

@janne_man

ik had een andere software gedownload. Maar ik zie inderdaad 4 AP: 2x telenet-xxxxx en 2x TelenetWiFree, telkens met 5 en 2.4 Ghz en per band hetzelfde kanaal.

 

 

 


De 2 telenet-xxxxx kan van 2 andere buren zijn. Normaal gezien zie je maar 1 Telenet Wifree, zelfs als je 5 in de buurt hebt, je weet zelf niet op welke je connectie maakt.

Dus het lijkt erop dat er 1 fake tussen zit. En dat is deze waar een code voor gevraagd wordt. Bewust of onbewust maar er zijn inderdaad best veel mensen die in hun settings prutsen zonder kennis van zaken.

Je hebt nu eenmaal soorten van mensen. Mensen die eraf blijven, prutsers, mensen die iets willen leren en informatie zoeken bij o.a. de Netweters, en mensen die er wel iets van kennen. Zonder de groep te vergeten die denken er iets van te kennen en de boel verprutsen.😂



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BDesco
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@igvfer. Ik denk dat je twee zaken dooreen haalt.

Enerzijds zijn er de gewone lijst van verbindingen die je in Windows, Android ziet. Deze besturingssystemen voegen verschillende AP met eenzelfde naam etc samen. Onder Windows zie ik dus maar 1 TelenetWifree en 1 Telenet-xxxxx.

 

Janne_man gaf echter een app door waar je de feitelijke APs kunt zien zelfs al hebben ze eenzelfde naam. Daar zie ik dus 4 AP netjes gesplitst in 2.4 GHz en 5 Ghz.

Ik zie dus niet Telenet-xxxxx van 2 verschillende buren maar 2x dezelfde Telenet-xxxxx (en dus niet Telenet-xxxxx en Telenet-xxxxy): 1 x 2.4 Ghz en 1 x 5 Ghz. Dat is allemaal zoals het hoort.

De software die ik downloade laat je zelfs toe één specifieke AP te kiezen boven een andere (gewoon onder Windows heb je die keuze inderdaad niet).

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7770
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@BDesco  Ik haal niets dooreen. Ik ga gewoon af op hetgeen je vermeldt. En daar stond niet bij dat dit met aparte software was. Maar dan nog kan het zijn dat die mens 1 wifi router heeft van Telenet en 2 extra AP's en dan heeft zitten experimenteren om op een van zijn AP's ook Wifree te krijgen  en gedacht heeft dat de SSID hernoemen volstond. De redenering blijft dus overeind. Er is een AP hernoemd. En de situatie is als volgt:

Modem router: SSID telenet-xxxxx en TelenetWifree

AP1: telenet-xxxxx

AP2: TelenetWifree

En normaal gezien is het signaal van een eigen netwerk net iets sterker dan de Wifree. Of je zit toevallig dichter bij die zelfbenoemde TelenetWifree.

Naar de reden waarom heb je natuurlijk het gissen maar het zorgt voor verwarring.

Daarom ook dat er algemeen gewaarschuwd wordt voor WiFi op onbekende plaatsen. Stel dat die persoon op dat AP de sleutel uitschakelt dan zit jij onbewust op het zogenaamde TelenetWifree netwerk maar kan die persoon (als die malafid is) alle verkeer die jij maakt gadeslaan en wat nog meer?

Maar ik denk niet dat je daarvoor moet vrezen, want dat die persoon het enkel uit onwetendheid heeft gedaan.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2697
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

ik zou het opnieuw installeren

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-is-telenet-wi-free/

ik gebruik het al jaren overal je kan  zonder problemen er op en gaat automatische en  niet elke keer inloggen gemakkelijk dus kan zijn dat de ontvangt niet op elke plaats top is.

en als je op de buren hun wifi niet kan dan staat de stroom af maar je ziet niet welke netwerk gebruikt dat is enkel als je het opzoekt

0 Likes
BDesco
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@igvfer 

"Ik haal niets dooreen. Ik ga gewoon af op hetgeen je vermeldt. En daar stond niet bij dat dit met aparte software was."

ik, allereerste post: "Deze morgen een software geïnstalleerd dat we meer info geeft over de netwerken in de buurt."

janne_man: 17:51: "Met een app zoals [...] Wifi Analyzer ..."

ik: 18:14: "ik had een andere software gedownload. Maar ik zie inderdaad ..."

ik: 18:19 "ik zie dus de 4 netwerken zoals hier net voor beschreven. [...]  Zijn Telenet-xxxxxx (2.4Ghz+5Ghz).

Sorry dat ik niet duidelijk genoeg was 😉.

 

Tot voor enkele dagen kon ik nog op WiFree. In jouw scenario zou ik dus 3 (of 4) TelenetWiFree moeten zien in mijn gedownloade software waar elke AP apart wordt weergegeven. De software laat zelfs toe te connecteren op een specifiek AP (want niet in Windows zelf kan): ik zou dus kunnen connecteren op de WiFree van de Telenet modem.

Ik zou in de software ook kunnen zien dat er TelenetWifree zijn met het juiste en andere met het foute protocol. Ook de MAC adressen zouden wellicht duidelijk verschillen.

 

Malafide denk ik ook niet: want dan maakt hij me het wel heel moelijk om op 'zijn' TelenetWiFree te geraken (en mijn surfgedrag te bekijken) 🤣.

 

 

 

0 Likes
BDesco
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@luc55 

Ik snap niet goed wat je bedoelt met "ik zou het opnieuw installeren" en de link. Wat juist installeren? En de link zegt niets over installeren volgens mij.

 

Ik gebruik TelenetWiFree ook al jaren.

 

Ik snap de connectie 😉 niet zo goed tussen je uitleg en mijn probleem. Is mijn probleem volledig duidelijk voor je? Laat maar weten als ik nog iets moet toelichten.

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@BDesco 

Als wifree overal werkt behalve 1 plaats is er iets mis met de plaats. Niet met uw instellingen.

Wifree gebruik je via de installatie van anderen. De omstandigheden van die plaats, die installatie, heb je niet in eigen handen. Daar pak je aan wat je krijgt. Je hebt daar geen rechten.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BDesco
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@louishufk 

Ik denk ook dat er niets mis is met mijn instellingen. Het probleem is dat Telenet daar moeilijk van te overtuigen is: ze willen telkens dat ik vanalles aanpas. Wat ik ook braafjes gedaan heb, maar het maakt wel duidelijk dat ik van die kant niet veel echte hulp moet verwachten.

 

Ik kan inderdaad mijn buur niet dwingen. Maar ik heb wel het recht om proberen te achterhalen wat het probleem is. En als mijn buur in zijn instellingen wel WiFree aanstaan heeft (zodat hij er gebruik kan van maken op andere plaatsen) maar toch de toegang (bewust of onbewust) tot WiFree onmogelijk maakt op zijn modem dan is dat toch niet helemaal ok volgens mij ...

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@BDesco 

Heb je al eens overwogen om aan die buur te vragen wat er veranderd is en waarom?

Misschien lost dat uw probleem wel op.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BDesco
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@louishufk 

Ik was tot gisteren toch niet zo zeker dat het toch niet aan mij lag.

Ik ken de buren amper want ik werk in het lokaaltje om wille van COVID. Ik denk zelfs dat ik ze nog niet allemaal gezien heb.

De vraag is ook welke buur... boven, links, rechts, linksboven ...

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@BDesco 

Op die manier is het niet gemakkelijk.

Tegen de tijd dat je de juiste hebt heb je misschien ook al covid.

Hebben die buren allemaal aparte aansluitingen? Kan je u dan eens verplaatsen naar een andere aansluiting en daar terug verbinden?  Eens je een echte wifree hebt blijft hij daar toch hangen.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.