Beantwoorden
BDesco
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

Hallo netweters,

door Covid werk ik in een klein lokaaltje enkele straten van mijn thuisadres. Ik werk dus op TelenetWifree. Sinds enkele dagen vraagt Windows 10 me een Network Security Key (zoals dat bij je thuisnetwerk gebeurt). Vreemd want voorheen was dat email en paswoord.

Bij Telenet zeggen ze dat het aan mijn toestel ligt.

Even in de straat gewandeld naar een ander access point in de straat: daar geraak ik vlot op TelenetWifree. ook met mijn Android telefoon geraak in de straat verderop vlot op TelenetWifree, in mijn klein lokaaltje niet.

Opnieuw naar telenet gebeld: ze blijven volhouden dat het aan mijn toestel ligt. Vragen allerhande zaken in te stellen, te vergeten en opnieuw in te stellen en nog wat, maar dat helpt niet. Dat verwondert mij niet want ik ben toch wat overtuigd dat het niet aan mijn laptop ligt.

Deze morgen een software geïnstalleerd dat we meer info geeft over de netwerken in de buurt. Daar zie ik op dat de TelenetWifree overal WPA2 als protocol heeft behalve daar waar ik werk: WPA2-PSK. Even opgezocht wat dat betekent: en ja hoor PSK staat voor pre-shared key. Het is voor mij dus duidelijk TelenetWifree staat bij mijn buur(?) foutief ingesteld zodat ik er geen gebruik van kan maken. Ik ga er vanuit dat dat niet bewust is. Ik zou zelfs niet weten hoe deze de instellingen van TelenetWifree kan aanpassen.

Opnieuw naar Telenet gebeld. Toch even moeten pareren dat het niet aan mij ligt maar nu bijna bewijsbaar aan een instelling van de modem van mijn buur. Bij Telenet gooien ze symbolisch de handen in de lucht. TelenetWifree daar kunnen ze niets van zien, weten, instellen ... . Het is voor hen blijkbaar een even grote black box als voor mij. Of nee: erger want ikzelf moest achterhalen wat er eigenlijk aan de hand was ondanks de spreekwoordelijke kluitjes in het riet van Telenet.

 

Heeft iemand ervaring met dit probleem? Dus dat een modem TelenetWifree uitzendt met het foute protocol. En hoe dat kan opgelost worden?

 

Sorry dat ik wat gefrustreerd klink, maar ik ben het inderdaad. Een Covid verstrenging zit eraan te komen en ik had graag kunnen werken ...

 

Bart

0 Likes
33 reacties
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2678
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

telenetWiFree is een simpel systeem je kan er op of niet

kan zijn dat de buurman de stroom afzet op een tijdstip dat de kinderen niet op internet mogen of hij vertrekt en zelf de stroom ontbreekt om geen sluipverbruik te hebben je kan ook niet weten welke buur dat het is en de buur doet wat hij wil met zijn toestel

hij kan ook niet zien dat je op telenetWiFree  bent 

telenet  kan je daar niet mee helpen

0 Likes
BDesco
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@louishufk 

Bedankt voor de suggestie. Er heeft echter maar één buur Telenet. Anders kon ik inderdaad mijn bureau verplaatsen of zo.

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@BDesco 

Ik stel vast dat je veel reacties krijgt die naast de kwestie zijn. Ik kan onmogelijk zeker zijn dat iemand een AP gemaakt heeft met ssid Wifree. Dat er variantes zijn in de protocollen kan ik me ook goed voorstellen en is niet noodzakelijk fout.

 

Elk Wifree AP aanvaard maximaal gelijktijdig vier surfverbindingen.

Het is goed mogelijk dat je een ander gekend probleem aangeeft: gebruikers stellen Wifree in en krijgen geen verbinding, na een aantal dagen of weken is er plots wel verbinding en dan lijkt het (overal ?) te werken.

Als uw verbinding met Wifree op andere plaatsen werkt, blijf dan af van de instellingen. Je loopt het risico dat het nergens nog werkt. Heb een tweetal weken geduld en leef ondertussen op hoop dat het plots wel werkt.

Ik geeft toe dat dit zeer amateuristisch klinkt, maar de zaken zijn zo complex dat er weiningen zijn die nog een voldoende overzicht hebben van alle elementen die een rol kunnen spelen. Met het vorige systeem, dat veel minder veilig was, waren er zo geen problemen. Met de ondertussen afgeschafte app van Telenet ging de koppeling aan Wifree ook goed (bij mijn weten). Nu werkt het of werkt het niet. Doordat meer en meer gebruikers ook verbinden met data, is het niet werken van Wifree dikwijls geen groot probleem. 

Neem contact op met Telenet via de sociale media. Geef aan welk merk en model van toestel dat je gebruikt (zo gedetailleerd mogelijk). Geef aan op welke plaatsen het werkt. Geef ook aan waar het niet werkt (als het kan vermeld er ook de signaalserkte bij). Geef ook al bevindingen weer zoals je hier reeds gedaan hebt. Als alles goed gedocumenteerd is, zal het sneller en gemakklijker doorgegeven worden aan de tweede lijn.

0 Likes
BDesco
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@janne_man. Erg bedankt. Inderdaad (bijna) op de kop af 2 weken. Zondag was alles weer ok.

(Even gechecked nu staat voor het protocol van TelenetWifree weer netjes overal ""WPA-EAP + WPA2+EAP" ipv WPA2-PSK.)

Bart