Beantwoorden
Parahybana
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Toevoegen van een router als extender (Sitecom WLR6000)

Ik ben al even aan het proberen om een oude router (Sitecom WLR-6000) aan te sluiten als extender in mijn netwerk.

 

Dit is de huidige setup: Internet komt binnen via de modem in de kelder, daar loopt een kabel naar het gelijkvloers waar de router (Telenet accespoint) staat, van die router, loopt 1 kabel naar een powerline adapter die verbonden is met enkele powerline adapters in het huis, zoals die in mijn slaapkamer. 

 

De wifi is in de slaapkamer niet zo goed om te facetimen, dus ik had de oude router eerst aangesloten tussen mijn powerline en mijn PC, waardoor ik nog altijd wired kon gamen, maar toch een extra wifi netwerk had voor boven. Jammer genoeg veroorzaakt dit problemen met mijn portforwarding settings in games, ik veronderstel omdat ik mijn portforwarding ingesteld had voor het IP van mijn PC voordat er een extra router was, dus ik probeer de extra router enkel te gebruiken als extender (Geen DHCP meer dus). 

 

Mijn eerste vraag is, is mijn Sitecom router compatibel om als extender te werken?

Als dat zou lukken, waar loopt mijn redenering fout? Dit heb ik al enkele keren geprobeerd: 

  • De router enkel verbinden met mijn PC en niet het internet
  • DHCP afzetten en het IP veranderen naar 192.168.0.2 (Telenet acces point deelt IP uit in de 192.168.0.xxx range)
  • Router herstarten en dan powerline kabel aansluiten.
  • De PC krijgt dan enkel een APIPA adress, en verbind niet met het origineel netwerk. 

 

Als de router toch niet als extender gebruikt kan worden, kan ik gewoon de port forward settings aanpassen naar het IP van de router?

 

Alvast bedankt!

 

0 Likes
6 reacties
FilipD
Moderator
Berichten: 185
De magic number! It's your ninth party! Lezersgoud. Respect! Even demarreren...

Toevoegen van een router als extender (Sitecom WLR6000)

I can be wrong maar ik denk dat je voor dit soort toepassingen een modem-only nodig hebt van Telenet. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewFilip | Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Toevoegen van een router als extender (Sitecom WLR6000)

@Parahybana 

Wat is het vaste ip-adres van de pc?

0 Likes
Parahybana
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Toevoegen van een router als extender (Sitecom WLR6000)

@Ex-Netweter  Als de oude router er tussen zit, 192.168.1.100, als ik hem rechtsreeks aansluit op mijn powerline, 192.168.0.156

0 Likes
Ex-Netweter
 

Toevoegen van een router als extender (Sitecom WLR6000)


@Parahybana  schreef:

@Ex-Netweter  Als de oude router er tussen zit, 192.168.1.100, als ik hem rechtsreeks aansluit op mijn powerline, 192.168.0.156


Ik zou het echt niet te moeilijk maken, hoor. In zoverre ik je situatie begrijp zou 'k je oude router gewoon instellen als een wireless access point.

 

Oude router resetten

In het lan-gedeelte als ip address bv. 192.168.0.10 instellen en als subnet mask 255.255.255.0

Dhcp server uitschakelen

Draadloos netwerk aanmaken (aparte naam)

Lan-poort verbinden met powerline en eentje met pc

 

Ethernetadapter pc een vast ip address geven bv. 192.168.0.11, als subnet mask 255.255.255.0 en default gateway 192.168.0.1

 

192.168.0.11 als bestemming port forwarding instellen in Mijn Telenet

Ex-Netweter
 

Toevoegen van een router als extender (Sitecom WLR6000)


@Parahybana  schreef:

Dit is de huidige setup: Internet komt binnen via de modem in de kelder, daar loopt een kabel naar het gelijkvloers waar de router (Telenet accespoint) staat, van die router, loopt 1 kabel naar een powerline adapter die verbonden is met enkele powerline adapters in het huis, zoals die in mijn slaapkamer. 


Als ik het goed begrijp:

  • Telenet HGW staat in de kelder (dit is de modem, èn de router: deze deelt de IP adressen uit).
  • Op het gelijkvloers een Telenet Access Point (dit is geen router, deze deelt geen IP adressen uit).
  • Een powerline adapter aangesloten op het access point.
  • Op powerline in slaapkamer wil je een oude router als access point (niet als extender).

Wat betreft het instellen: volledig eens met de vorige poster: je moet de Sitecom WLR-6000 instellen als AP (router gedeelte uitschakelen).

 

Wat betreft powerlines:

Ik zou eens proberen om de powerline van het gelijkvloers te verhuizen naar de kelder (aansluiten op de modem), en dan een speedtest te doen op de slaapkamer. De snelheid van een powerline verbinding kan soms veel verbeteren (of verslechteren) als je van stopcontact verandert...

Toevoegen van een router als extender (Sitecom WLR6000)


@Ex-Netweter  schreef:

Wat betreft powerlines:

Ik zou eens proberen om de powerline van het gelijkvloers te verhuizen naar de kelder (aansluiten op de modem), en dan een speedtest te doen op de slaapkamer. De snelheid van een powerline verbinding kan soms veel verbeteren (of verslechteren) als je van stopcontact verandert...


Yes, ongelooflijk welke invloed dat kan hebben. Hier bij mij thuis is alle elektriciteit een aantal jaar geleden vernieuwd geworden, van top to bottom en toch ...

 

Ik heb twee groepen van elk twee powerlines, alle hetzelfde type. De ene groep powerlines die ruwweg een drietal meter van elkaar zijn verwijderd (ruimtelijk dan, 'k heb het niet over de kring zelf) halen +/- 530/530 Mbps terwijl de andere groep powerlines die nota bene een achttal meter van elkaar zijn verwijderd +/- 1220/1220 Mbps.

 

Tal van factoren die een rol spelen, me dunkt.

0 Likes