@Steven-E schreef:
Kies best ook altijd voor 2 netwerken (SSID's)..
Akkoord, maar dit staat los van kanaal keuze per AP.
ivbm SSIDs:
men kan gaan voor
(a) een SSID voor alle APs overal, pakweg: 'home'
(b) meerdere SSIDs per AP, pakweg: 'living', 'tuin', ...
(c) een SSID per band voor alle APs overal, pakweg: 'home-2.4' en 'home-5.0'
(d) meerdere SSIDs per band per AP, pakweg: 'living-2.4', 'tuin-2.4', 'living-5.0', 'tuin-5.0', ...
... of iets, minder systematisch, tussenin
Persoonlijk zie ik voordelen van (a) aangenomen dat alle aparatuur alles begrijpt en mee werkt, maar, in praktijk, zoals je zegt, regelmatig, o.a. met IoT, is dat veelal absoluut nog niet het geval en daarom idealiter uitgesloten, en, dan kom ik eerder uit bij het andere extreem: (d). Maar, alle onmiskenbare voordelen van (d) in acht genomen, ... sommige gebruikers (bijvoorbeeld vrienden op bezoek) vinden het aanbod dan wat te overweldigend, ... zeker als ze mobiel roamen tussen de APs op bezoek locatie. Misschien brengen de WiFi6 mesh systemen wat dat betreft beterschap, of oplossing (wie weet met 'one SSID fits all'), ik heb er (nog) geen ervaring mee. Maar, om maar iets te zeggen, roamen van living-5.0 naar tuin-2.4 verloopt voor vele toestellen niet vlekkeloos. Laat staan van tuin-2.4 naar tuin-5.0 eens daar dicht bij. Ook keuzes (b) of (c) zijn niet perfect. Ik gebruik keuze (b) [maar dat is niet mijn keuze, wel die van de betrokken meerderheid]. @Steven-E indien jij keuze (c) bedoelde: ook roaming tussen 'home-2.4' en 'home-5.0' verloopt niet steeds, voor een aantal toestellen, zoals het hoort. En, uiteraard, stel: je komt thuis van een uitstap ... de eerste SSID 'in zicht' is een (trage) 2.4 ... welnu, de meeste toestellen connecteren correct met die SSID, maar, roamen ze later correct naar een (snelle) 5.0? Je zou kunnen stellen: mobile devices mogen enkel 5.0 SSIDs gebruiken, maar, dan is er een andere uitdaging: is de volledige ruimte 'bedekt' met 'mobiel' 5.0? Het is een kosten/baten plaatje. Nogmaals, misschien biedt WiFi6 mesh de geniale oplossing. Al heb ik zo mijn bedenkingen ... : de zwakste schakel via een sterke mesh opstelling, naar een gegeven plaats, is nog steeds zwak. Terwijl een 'klassiek' (of, waarom niet, WiFi6 mesh) wired ethernet AP in de buurt aldaar wellicht de oplossing biedt (indien ethernet tot daar ligt, natuurlijk, ... daar wringt misschien al eens het assepoester schoentje?).
{*niet* 'like'-en aub}