24806
netweters
|
152832
antwoorden
|
20743
vragen
|
Beste,
Ik ben een technieker met reeds 17jaar ervaring in de Av branche. Ik werk bij een telenet center en doe herstellingen bij klanten thuis.
De laatste tijd krijg ik enorm veel interventies aangaande slechte wifi bij klanten thuis.
Ik controleer steeds bij de klant welk soort abonnement men heeft, in verhouding daarmee controleer ik de snelheid rechtstreeks op de modem.
De laatste weken stel ik bij veel van mijn klanten vast dat het bekabeld netwerk steeds snelle resultaten oplevert, maar de wifisnelheid is barslecht.
Hoe kan het zijn dat ik een bekabelde speedtest haal van 280mbps op een access point of modem en dat er via de wifi slechts 40mbps overblijft?
Dit werd getest op verschillende toestellen, bij verschillende klanten, inclusief bij mij thuis!
Het signaal is slecht op zowel de single 2.4ghz netwerkband, alsook op de single 5ghz netwerkband.
Ook wanneer er totaal nieuwe toestellen, modem, access point werden geplaatst blijft dit een wederkerend probleem...
Graag iemand die hier meer zou over weten?
@Phantomf4 Mogelijke oorzaken:
Teveel mogelijke oorzaken om op te noemen. En is dat alleen met de Telenet AP's of ook met andere. Je kan ook eens, in geval van Telenet apparatuur, de 2.4 en 5 GHz netwerken aparte SSID geven. Zodat je ziet welke apparaten met welk netwerk verbinden. Deze op de 5 GHz zouden normaal sneller moeten functioneren.
Geen appartement, huis meestal alleenstaand.
Ik voer steeds een controle uit dat er geen enkel ander toestel een verbinding heeft.
Geen enkel toestel verbonden met wifi, enkel mijn pc die verbonden wordt.
Ik doe altijd eerst de test bekabeld. Als ik ping in dos naar de ipadressen van de access points of modem krijg ik steeds snelle respons, geen package loss.
Ook speelt het geen rol een test uit te voeren met chrome, edge of firefox.
Speedtests met bvb enkel mijn Iphone verbonden op de wifi geven mij hetzelfde resultaat.
Het kan toch ook niet zijn dat dit de laatste maand echt opvalt hoe veel klachten ik hierover krijg?
Ik trek steeds alle kabels uit de modem uit vooraleer ik mijn meting uitvoer.
Dus zoals gezegd is de snelheid bekabeld steeds perfect. Ik weet dat de snelheid met wifi trager is maar het kan toch niet dat ik steeds maar ongeveer 1/6de van de snelheid over heb?
Als je rechtstreeks met de kabel aan de modem je volle snelheid haalt,zal Telenet niet veel kunnen doen.Telenet garandeerd de volle snelheid tot aan de modem daar waar de de kabel het huis binnenkomt,wat je daarachter aan sluit sta je zelf voor in.
https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-bepaalt-de-snelheid-van-je-internetverbinding/
@Phantomf4 Je moet maar eens vragen aan uw klanten of ze onlangs een omvormer voor hun zonnepanelen hebben geïnstalleerd. Dit geeft magnetische stralingen af en geeft dus enorm veel storingen op de wifi. Het enige dat je daaraan kan doen is de wifi op een ander regio zetten (bijvoorbeeld amerika) zodat deze andere frequenties gebruikt, dit zou te maken hebben met de frequenties in België, die liggen anders dan bijvoorbeeld amerika.
Dit heeft bij mij geholpen.
@kristofDW Dat die omvormers storingen kunnen geven zal ik niet betwisten maar In de USA gebruiken ze net dezelfde frequenties als in Europa op de 2.4 Ghz alleen misschien maar 11 kanalen waar ze in Europa 13 kanalen toestaan. En dit is ook het geval op de 5 Ghz band. Maar een ander kanaal kiezen kan inderdaad een beter resultaat opleveren.
Een en ander kan je hier lezen.
hier idem dito, via kabel supersnel (tot 270), via wifi max 40 gemiddeld 10 à 12 met uitval, en dit op 2 samsung gsm's, 2 iphones, hp laptop, acer laptop en ipad...tot voor enkele weken geen enkel probleem en ook geen nieuwe toestellen aangekocht of geïnstalleerd...