Beantwoorden
Fellowy
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Trage ethernet verbinding via Powerlines

Goeiemiddag Netweters!

 

Ik heb thuis een probleem met de lan verbinding van powerlines. Sinds dat er geen mogelijkheid was om een kabel vanaf de router naar mijn kamer te trekken had ik powerlines geinstalleerd. Er is geen probleem met de wifi snelheden die de powerlines doorgeven (rond de 220Mbits/s). Doordat mijn pc zelf geen wifi kaart heeft kan ik alleen maar lan gebruiken. Maar via een bekabeld verbinding krijg ik maar rond de 40-60Mbits/s. Ik heb al getest door de pc aan de router zelf keer te verbinden met kabel en daarbij had ik ook geen enkel problemen. Heb ook al getest om router te resetten en alle powerlines opnieuw te instellen,maar het probleem bleef hetzelfde. 

 

Kan er iemand mij helpen met dit probleem?

 

Alvast bedankt!

0 Likes
19 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Trage ethernet verbinding via Powerlines

@Fellowy  je zou dit eens kunnen lezen :

 

https://www.diskidee.be/2005/09/08/waarom-lan-via-stroomnet-niet-altijd-goed-werkt/6142/

 

Het zou misschien wel een heleboel kunnen verklaren. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Trage ethernet verbinding via Powerlines

@Fellowy 

 

  • Als ik u goed begrijp heb je reeds de powerline slave op een andere locatie getest en geeft hij daar wel goede resultaten. Dan kunnen we een slecht werkende UTP poort van de slave ook al schrappen als mogelijke dader.
  • Vermits je de PC ook al rechtstreeks op de router hebt aangesloten en daar ook goede resultaten hebt kunnen we de UTP poort van de PC (en diens configuratie) ook al schrappen als mogelijke dader.
    • Kleine nuance hierbij: je hebt op de verschillende locaties waar je getest hebt toch ook wel steeds dezelfde UTP kabel gebruikt neem ik aan? Zoniet, de test herhalen met overal dezelfde kabel.

Wat ik wel vreemd vind is dat er wel goede WiFi is terwijl de UTP een slecht resultaat geeft op dezelfde locatie. Moest het datasignaal slecht doorkomen (wat bij powerline steeds mogelijk is) dan zou er logischerwijze ook slechte WiFi zijn. Bekabeld heeft steeds voorrang op WiFi. Maar dat is dus niet het geval ...

 

Ik heb zo meteen geen verklaring hiervoor. Een workaround (want een oplossing is het niet) is inderdaad uw PC uitbreiden met een draadloze netwerkkaart. Moest je toch geen geschikt slot meer vrij hebben, die dingen bestaan ook (in de vorm van een stick) met externe USB aansluiting.

 

Eigenlijk is dat laatste nog zo geen slecht idee. Stel dat je met de WIFi adapter op uw PC toch geen goed resultaat hebt kun je die USB WiFi adapter ook eens op uw laptop installeren en testen of die daar ook zo een slecht resultaat heeft. Dan vergelijk je peren met peren ipv met appelen, want je test dan dezelfde hardware met dezelfde driver.

 

De keuze is uiteindelijk aan u.

 

Veel succes.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Fellowy
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Trage ethernet verbinding via Powerlines

@StefaanH Een netwerkkaart kopen zal de enige optie zijn. Ik wil wel melden dat ik dit probleem niet had met de oude zwarte router van telenet. Dit probleem is voorgekomen na dat ik de witter router ben gaan halen.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Trage ethernet verbinding via Powerlines

@Fellowy 

 

Ik geloof u hoor, maar met de beste wil van de wereld kan ik niet bedenken hoe een router de werking van een powerline kan beïnvloeden.

De router geeft zijn signaal door aan de Master via UTP. Al de rest wat daarna gebeurt naar de Slave toe heeft de router geen uitstaans mee.

En dan nog zeker niet het UTP gedeelte. De WiFi zou je nog kunnen zeggen ze zitten op dezelfde kanalen of storen elkaar, maar het is juist de WiFi die wel goed werkt ....

 

Ik zou zeggen, als laatste test: gebruik eens een andere UTP kabel op de Slave. Een cat 5e of hoger. Het kan nooit kwaad....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Fellowy
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Trage ethernet verbinding via Powerlines

@StefaanH Zal ik eens proberen kan geen kwaad. Toch bedankt voor al de hulp!