Trage internetverbinding via kabel en Wifi
Sinds enkele weken is onze internetverbinding zeer traag geworden.
We werken met 2 van thuis uit. In het verleden amper of geen last van gehad. Maar sinds kort hapert het videobellen en verstaat men ons zelfs niet. Inladen van webpaginas gaat met momenten ook zeer traag.
De kids hun tablets vallen soms volledig zonder wifi signaal.
Via de telenet snelheidstest halen we maximaal 180mbps via de kabel (via VPN nog maar een 60mbps)
Via wifi (gsm/tablet/laptop) slinkt dit al tot amper 14mbps en vaak zelfs nog geen 10mbps met uitschieters tot 2-3mbps.
Volgens de helpdesk van Telenet ziet er alles normaal uit. We hangen nergens vast in een loop (wat in het verleden al eens gebeurde)
Er is nochtans de afgelopen maanden niks veranderd aan ons thuisnetwerk.
Ons thuisnetwerk ziet er als volgt uit:
WIRELESS MODEM 3.0 (DOCSIS) (komt binnen in de bureau)
- met hieraan 3 internetkabels lopen naar de muuraansluitingen in de woonkamer, bureau en keuken
- in de muuraansluiting in de bureau zit een draadloze router
- Deze wordt enkel gebruikt door de vrouw om in te loggen via VPN voor haar werk.
- in de muuraansluiting in de bureau zit een draadloze router
- met een aansluiting naar de switch
- met hieraan 3 internetkabels naar de muuraansluitingen lopen naar de 3 slaapkamers
- met een powerline PG9072/PG9073 (die ingestoken is op de bovenverdieping voor een beter wifi-signaal)
Ikzelf surf ook via VPN voor het werk via Wifi (20mbps) of via een internetkabel (60mbps)
We hebben een WIGO 9GB abbo (overgeschakeld rond de kerstperiode, daarvoor hadden we Fibernet 300)
De vrouw heeft altijd al thuis gewerkt voor haar werk (ook voor de Corona-uitbraak) hiervoor had ze nooit echt grote problemen met haar connectie, tot dus een drie weken geleden. Zelfs zo erg nu dat haar werk eronder lijdt.
We hebben al verschillende opstellingen gebruikt maar de snelheid blijft laag.
Wat zouden we nog kunnen aanpassen/veranderen?
We bezitten nog steeds een modem van de jaren stilletjes, net als onze digicorders (HD DigiCorder (AD2100))
Maar deze kunnen we niet inwisselen voor een nieuwer model omdat ze niet beschikbaar zijn.
Zou het daaraan kunnen liggen??
met vriendelijke groeten