24748
netweters
|
152281
antwoorden
|
20688
vragen
|
Sinds enkele weken is onze internetverbinding zeer traag geworden.
We werken met 2 van thuis uit. In het verleden amper of geen last van gehad. Maar sinds kort hapert het videobellen en verstaat men ons zelfs niet. Inladen van webpaginas gaat met momenten ook zeer traag.
De kids hun tablets vallen soms volledig zonder wifi signaal.
Via de telenet snelheidstest halen we maximaal 180mbps via de kabel (via VPN nog maar een 60mbps)
Via wifi (gsm/tablet/laptop) slinkt dit al tot amper 14mbps en vaak zelfs nog geen 10mbps met uitschieters tot 2-3mbps.
Volgens de helpdesk van Telenet ziet er alles normaal uit. We hangen nergens vast in een loop (wat in het verleden al eens gebeurde)
Er is nochtans de afgelopen maanden niks veranderd aan ons thuisnetwerk.
Ons thuisnetwerk ziet er als volgt uit:
WIRELESS MODEM 3.0 (DOCSIS) (komt binnen in de bureau)
Ikzelf surf ook via VPN voor het werk via Wifi (20mbps) of via een internetkabel (60mbps)
We hebben een WIGO 9GB abbo (overgeschakeld rond de kerstperiode, daarvoor hadden we Fibernet 300)
De vrouw heeft altijd al thuis gewerkt voor haar werk (ook voor de Corona-uitbraak) hiervoor had ze nooit echt grote problemen met haar connectie, tot dus een drie weken geleden. Zelfs zo erg nu dat haar werk eronder lijdt.
We hebben al verschillende opstellingen gebruikt maar de snelheid blijft laag.
Wat zouden we nog kunnen aanpassen/veranderen?
We bezitten nog steeds een modem van de jaren stilletjes, net als onze digicorders (HD DigiCorder (AD2100))
Maar deze kunnen we niet inwisselen voor een nieuwer model omdat ze niet beschikbaar zijn.
Zou het daaraan kunnen liggen??
met vriendelijke groeten
180Mbps rechtstreeks aan de modem is te weinig.
Welke snelheid haalde je eerder met jou Docsis3.0
Voor de problemen eigenlijk nooit echt mijn snelheid gemeten.
Maar nu pas, toen we zichtbaar merkte (lang inladen van webpaginas, streamen wat niet mogelijk is, ..), een speedtest gedaan.
Gisteren via WhatsApp kort contact gehad met Telenet. Daar beweerden ze wel dat onze inkomende signalen niet zo 'schitterend' zijn. In tegenstelling tot de mensen aan de telefoon, die zagen niks speciaals. Hij raad ons aan om een technicus laten langs te komen en gaf me daar een link voor. Maar nu ik die link lees zie ik dat je daarvoor moet betalen als zij bepalen dat het probleem aan u eigen ligt.
Ik wil eigenlijk eerst zeker weten dat het probleem niet bij ons ligt dan dat ze volgene week geld van onze rekening afschrijven voor hun interventie.
Ik vermoed wel dat het aan Telent ligt maar de tegenstrijdige antwoorden van de helplijn doen me twijfelen.
Test de snelheid als je rechtstreeks verbonden bent met de modem/router van Telenet.
Net een aantal tests gedaan laptop rechtstreeks verbonden met de TELENET modem.
Snelheden waren bedroefend.
Van 14mbps tot maximaal 95mbps na een 4tal testen.
Heb hem voor de zekerheid ook met verschillende internetkabels verbonden, om een defecte kabel uit te sluiten. Maar ik geraak zelfs niet meer aan de 100mbps.
Toch best een technieker laten langskomen? Of modem omruilen? (kan dat zomaar of moet je daar eerst toestemming van telenet voor hebben?)
mvg