Beantwoorden
Dennis78
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Netjes! En we zijn vertrokken! Hi there!

Unifi Accespoints

Ik heb Wifi op mijn telenetmodem uitgeschakeld en gebruik twee Unifi Nano HD accesspoints in huis. Echter haal ik hiermee veel lagere snelheden (zelfs vlak naast het accesspoint) dan met de Telenetmodem die zelfs in de garage staat. 400/500 tov 100/200 op de Unifi. 

Waar zou dit aan kunnen liggen? Ik heb de de frequenties gescand etc etc en ze staan op amper gebruikte kanalen etc. Ook 2,4 en 5g staan allemaal correct ingesteld. 

Is er iets dat ik over het hoofd zie?

De Unifi accesspoints moeten 300 op 2,4 en tot 1750 op 5G halen. Ik heb telenet one up. 

 

Tags (1)
0 Likes
2 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Unifi Accespoints

@Dennis78 

Ik veronderstel dat uw beide AP niet op dezelfde kanalen werken? Zoniet zit daar al een stuk van uw probleem: als ze beide op dezelfde kanalen werken gaan ze elkaar wegdrukken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Unifi Accespoints

Inderdaad, kijk zeker of je kanalen niet overlappen.

En maak een aparte SSID voor je 2,4Ghz en eentje voor je 5Ghz band en connecteer hiernaar.

Als je zeker bent dat er niet veel naburige WIFI kanalen gebruikt worden in de omgeving, kan je overwegen om op de 5Ghz band 80Mhz kanalen te gebruiken. Je kan dan ook nog opteren voor wifi kanalen in de DFS band (zie hieronder).
Hoe breder te kanalen, hoe meer throughput (maar ook meer kans dat je andere kanalen van naburige AP's raakt).
In de 5Ghz kan je (afhankelijk van wat je AP supporteert) kiezen tussen 20, 40, 80 en 160Mhz kanalen.
160Mhz zou ik nooit nemen, dan ga je sowieso overlap hebben met andere AP's.

 

Ik heb 3 Unifi AP's U6-Pro en gebruik 80Mhz kanalen.

Ik gebruik dus kanalen uit de DFS band (waar ook de weerradars gebruik van maken. Kans dat je buren hebt die ook die kanalen gebruiken is veel kleiner.

Geef het wel 10 minuutjes, want een AP mag een DFS kanaal pas gebruiken na enkele minuten, omdat er eerst moet gescanned worden naar potentiële. Zie hier.


Zo heb ik het bij mij ingesteld:
AP1: kanaal 124 (DFS) 

AP2: kanaal 56 (DFS)

AP3: 104 (DFS)



PS: bij mijn weten kan je het WIFI signaal op je modem niet helemaal uitzetten, kan me vergissen.

Beter zou zijn een andere moden te gaan halen: de CV8560E, zonder WIFI.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.