Beantwoorden
dylan4
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Verbinden met modem ipv access point (wifi)

Hallo,

 

In ons huis bevind er zich een modem (naast de slaapkamer) en een access point in de living. Wanneer we van de living naar de slaapkamer gaan kunnen we geen verbinding maken met de modem en blijft deze verbonden met de access point (met zo goed als geen Wifi-verbinding).

De modem en access point staan als één netwerk geregistreerd maar toch blijven alle toestellen verbonden met enkel de access point.

Iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen? Wellicht is dit een paar instellingen wel op te lossen, maar zelf heb ik er niet genoeg kennis van.

 

Bedankt

0 Likes
17 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Verbinden met modem ipv access point (wifi)

@dylan4 

Een eenvoudige oplossing is beide WiFi netwerken een eigen SSID te geven. Wanneer een toestel (vooral smartfoon) dan niet uit zichzelf het sterkste signaal kiest (zoals bij mij thuis ook het geval is, ik heb 5 WiFi netwerken (twee 5 GHz en drie 2,4 GHz) en die hebben alle 5 een ander SSID) is dat snel handmatig aangepast.

EDIT: Heb je ook op beide plaatsen zowel 5 GHz als 2,4 GHz zou je er dus best ook 4 netwerken met elk een eigen SSID van maken. Zo kan je per toestel alles zelf onder controle houden. Een machine laten beslissen (en dan nog zonder mogelijkheid om te corrigeren) is zeker niet altijd de beste keuze ...

Wat ook kan werken: na de verplaatsing op uw foon de WiFi even uit en weer aanzetten. In theorie zou het toestel dan ook zelf het sterkste signaal moeten uitkiezen om mee te verbinden.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dylan4
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Verbinden met modem ipv access point (wifi)

Dag Stefaan,

 

Bedankt voor de hulp, intussen 4 netwerken aangemaakt, maar ik krijg geen verbinding met de twee netwerken via de modem (2,4Ghz of 5Ghz).

Zowel op de laptop als smartphone krijg ik de melding: kan niet verbinden met dit netwerk.

De andere twee netwerken (via de access point) werken wel prima.

Zou er nog iets moeten wijzigen aan de instellingen?

 

Bedankt.

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Verbinden met modem ipv access point (wifi)

@dylan4 

Kan je misschien hier even posten wat de specs zijn van uw 4 netwerken? Natuurlijk zonder het paswoord, dus enkel het gekozen kanaal en de kanaalbreedte.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dylan4
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Verbinden met modem ipv access point (wifi)

Hierbij de specs:

Modem

Beveiligingsprotocol: WPA / WPA2 PSK (auto)

Netwerk (2.4GHZ)

Wifi-standaard: BGN
Wifi-kanaal: AUTO
Huidig wifi-kanaal: AUTO
Kanaalbreedte: 20-40
 
Netwerk 5GHZ
Wifi-standaard: ANAC
Wifi-kanaal: AUTO
Huidig wifi-kanaal: AUTO
Kanaalbreedte: 20-40-80
 
Access point:
Beveiligingsprotocol: WPA / WPA2 PSK (auto)
 
Netwerk (2.4GHZ)
Wifi-standaard: BGN
Wifi-kanaal: AUTO
Huidig wifi-kanaal: AUTO
Kanaalbreedte: 20Mhz
 
Netwerk 5GHZ
Wifi-standaard: ANAC
Wifi-kanaal: AUTO
Huidig wifi-kanaal: AUTO
Kanaalbreedte: 40Mhz
 
 
 
 
 
 
 
 
 
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Verbinden met modem ipv access point (wifi)

@dylan4 

Oesje, daar kan ik niet veel mee, dat is gewoon de standaard technische fiche van uw hardware.

Wat ik graag zou weten:

  • Hebben de vier netwerken een verschillend SSID? Tip: gebruik voor het 5 GHz kanaal dezelfde naam als het 2,4 GHz kanaal maar dan met een 5 erachter. Voorbeeld: modem en modem5; AP en AP5. Zo weet je steeds met welk toestel en in welke band je verbonden bent.
  • Op welk kanaal heb je die toegewezen? Niet op "AUTO" laten staan. Kies voor de 2,4 GHz een kanaal uit 1, 6 of 11. Voor beide toestellen/netwerken een verschillende kanaal. Laat de kanaalbreedte op 20 staan. Voor de 5 GHz mag je kiezen wat je wil, maar kies twee vaste kanalen. Niet op "AUTO" laten staan.

EDIT: voor de 5 GHz mag de bandbreedte op 40 blijven staan (of gezet worden). Voor de beveiliging: kies voor WPA2 ipv AUTO.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Verbinden met modem ipv access point (wifi)

@dylan4 Die access point die je gebruikt is dat die van Telenet zelf of je eigen toestel ? 

Met een eigen toestel kan je beter de wifi van je Telenet modem afzetten en die van je access points gebruiken.

Kan je ons aangeven welke toestellen je gebruikt en of dit al gewerkt heeft?


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dylan4
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Verbinden met modem ipv access point (wifi)

@StefaanH 

Ja, ik heb ze allemaal een nieuwe naam gegeven.

Heb nu volgende specs:

telenet modem (2,4Ghz): kanaal 1, kanaalbreedte 20, WPA2

telenet modem (5Ghz): kanaal 36, kanaalbreedte 20-40-80 (enkel de mogelijkheid om 20-40 of 20-40-80 te selecteren), WPA2

access point (2,4Ghz): kanaal 1, kanaalbreedte 20, WPA2

access point (5Ghz): kanaal 36, kanaalbreedte 40, WPA2/WPA (een andere beveiliging lukt niet, foutmelding op "mijn telenet").

Net nog even de modem herstart en opnieuw getest maar helaas lukt het nog niet om zo te verbinden met de modem 😔

0 Likes
dylan4
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Verbinden met modem ipv access point (wifi)

@kristofDW 

Het is een access point van Telenet zelf.

We hebben al geprobeerd om meerdere smartphones, laptops te verbinden met de wifi van de modem, maar zonder resultaat helaas.

Verbinden met de wifi van de access point lukt prima.

 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Verbinden met modem ipv access point (wifi)

@dylan4 

Ik zie dat je op beide toestellen hetzelfde kanaal hebt ingesteld. Dat is niet goed. De HGW (combotoestel router- modem) en het AP moeten  een ander kanaal gebruiken, zoniet drukken ze elkaar weg. Zowel in de 2,4 GHz als in de 5 GHz. Laat bvb de HGW zoals hij is en verander het AP. Zodat je uiteindelijk over vier verschillende kanalen kan werken.

Dat voor het kanaal.

Je verandert ook best de naam op beide toestellen voor de 5 GHz band. Zet er gewoon een 5 achter. Zo weet je zonder twijfel met welk netwerk je verbonden bent.

EDIT: ik heb misschien verkeerd geïnterpreteerd voor wat die namen betreft: je hebt misschien wel degelijk (5 GHz) en (2,4 GHz) erachter gezet ... Voluit geschreven dus. Ik verwachtte enkel een 5 te zien ... Sorry dan, my mistake ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Verbinden met modem ipv access point (wifi)

@dylan4 

Ik heb zelf al jaren geen HGW meer, ik heb een modem-only met eigen router. Kan dus niet helpen met waar je die settings kan vinden in "mijn telenet"

Ik vermoed dat je misschien ergens in de settings van uw HGW de WiFi hebt uitgezet ... 

Om dat te testen kun je best een app in stalleren op uw foon van het type "WiFi Analyzer". er zijn er zo verschillende, maar de basis functie is overal gelijk: je kan dan zien welke WiFi signalen er allemaal beschikbaar zijn daar waar je staat. Je kan daarom er niet op inloggen, maar je kan dus wel zien welke er bestaan. Ik heb zo een donker vermoeden dat je de WiFi van uw HGW daar niet gaat tussen zien staan ...

Maar om dat zeker te weten moet je het natuurlijk eens testen hé. Wanneer je uw eigen WiFi van de HGW er wel ziet staan (in die WiFi Analyzer app dus) moeten we verder zoeken ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dylan4
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Verbinden met modem ipv access point (wifi)

@StefaanH 

Ik heb het intussen kunnen aanpassen naar 4 verschillende kanalen voor de 4 netwerken (kanaal 1 en 6 voor de 2,4Ghz en 36 en 40 voor de 5Ghz).

Ik kan de 4 netwerken in ieder geval wel zien op mijn laptop en smartphone, alleen kan ik er geen verbinding mee maken. 

Laptop geeft foutmelding: kan geen verbinding maken met dit netwerk

Smartphone geeft melding: verificatiefout opgetreden

Net eens de wifi analyzer app gebruikt en daarop zijn de netwerken ook zichtbaar in ieder geval.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Verbinden met modem ipv access point (wifi)

@dylan4 

Dan is mijn volgende test: heb je in uw HGW de juiste versleuteling aangevinkt? Dus WPA2. Of heb je iets anders aangevinkt?

Als ultieme test kun je eens de versleuteling afzetten. Niet vergeten te herstarten. Enkel om te testen, daarna weer aanzetten. En herstarten.  Maar als het zonder versleuteling ook niet lukt om aan te loggen is er toch iets mis met uw HGW ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dylan4
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Verbinden met modem ipv access point (wifi)

@StefaanH 

Ja ik heb WPA2 aangevinkt, ook eens getest met WPA/WPA2.

Ik heb de beveiliging uitgezet, modem herstart en het lukt het nog steeds niet zonder wachtwoord...

Mag ik dan concluderen dat er iets mis is met de HGW? 😊 Of zijn er nog zaken die eventueel kunnen getest worden?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Verbinden met modem ipv access point (wifi)

@dylan4 

Als ik het samenvat:

  • Je hebt getest met 2,4 GHz en 5 GHz gescheiden
  • Je hebt voor de test de beveiliging (dus geen WEP, WPA, ...) helemaal uitgezet
  • Je kan de netwerken zien in de WiFi Analyzer, alsook op uw laptop, smartfoon, ...
  • Inloggen lukt niet, niet met de foon, niet met de laptop, ...

Eigenlijk is er dan, volgens mij, maar één conclusie: er scheelt iets met uw HGW. Want zonder beveiliging zou je echt moeten kunnen aanloggen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes