24751
netweters
|
152344
antwoorden
|
20691
vragen
|
Hallo,
ik had een goedwerkend thuisnetwerk op basis van:
- 2 powerlines (non-Wifi)
- 2 Wifi powerlines
- Netgear access point
(allemaal van Telenet)
Door een electisch probleem in mijn woning zijn er toestellen gesneuveld en moet ik dus het netwerk opnieuw versterken.
Momenteel heb ik nog:
- 1 powerline (non-Wifi)
- 1 Wifi powerline
- Netgear access point
Ik wil nu twee zaken verwezenlijken:
- Wifi dekking binnehuis terug herstellen
- Wifi dekking voorzien in m'n nieuw tuinhuis waar een UTP kabel toekomt en waar ik ook enkele andere devices will connecteren
Ik begrijp dat er vandaag meer naar de Mesh boosters gekeken wordt, en lees ook dat deze niet compatibel zijn met de oude garde van boosters die ik nog heb.
Daar ik het zonde vind om goed werkende boosters zomaar weg te smijten (zijn aankoop) vroeg ik me af of ik m'n access point in m'n tuinhuis kon hangen. (deze heeft ook 4 fysieke poorten, wat handig is) en gelijktijdig m'n binnenhuis netwerk met Mesh boosters vervangen. (hopelijk zijn 2 voldoende anders 3)
Gaat dit werken of problemen opleveren? en van welke aard dan?
Dank voor jullie advies.
Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Wifi Access point, powerlines en Mesh boosters
In theorie is een AP van andere dan de mesh stuff combineren af te raden, in de zin dat de mesh die andere AP als "concurrend netwerk (indien zelfde SSID) of nabij netwerk zal bekijken. Dus bij berekening van beste AP voor host etc kan die die extra AP niet mee in tekening nemen. Gaat dat werken ? Absoluut, maar net niet 100% ideaal dus. Anderzijds, ik veronderstel dat er wel wat afstand zal zijn tussen je tuinhuis en het meest nabije mesh punt nadien, dus zal niet dramatisch zijn qua impact lijkt me.
Ik zou het AP in het tuinhuis een andere SSID geven zodat dit niets te maken heeft met het MESH netwerk in uw huis.
Als het tuinhuis niet te dicht bij het huis staat zullen de mobile toestellen automatisch overschakelen van het ene netwerk naar het andere.
andere SSID kan, hoeft niet per se.
Zelfde SSID kan je roamen, maar als het te kort bij huis is, de mesh beinvloeden, dus beetje situatie-afhankelijk denk ik
hangt ook van host device af, als die Wi-Fi6 is zal die geneigd zijn de pods te nemen, zelfs indien AP beter in reach is, maar ook hier weer afh van de host zijn algo om te roamen
Tuinhuis staat zo een 10 meter van woning verwijderd.
Afstand tussen AP en Pod zou een 15-20m zijn met muur tussen.
Momenteel heb ik een wifi device in het tuinhuis die de Wifi net kan ruiken, maar signaal is zeer zwak. Dus ik vermoed dat we ver genoeg zijn om geen probleem te vormen.
Ik zal het maar eens proberen zekers door 2 pods te bestellen.
lijkt me een goed plan 🙂
succes ermee
kijk eerst eens op 2dehands.be, als je oude opstelling goed werkte
veelal kan je de oudere toestellen goedkoop te koop aangeboden vinden van verhuizingen en dergelijke
dan herstel je deze eventueel gewoon zoals ze was
?
het is plug en play ook op andere adressen voor zover ik weet