Beantwoorden
Liljur
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Veroudert appartement zonder internet

Sinds een paar dagen heb ik mijn eigen appartement en overweeg ik om het YUGO pakket te nemen.

 

Het appartement is echter zeer oud, van voor de tijd dat wireless normaal was en volgens mij is het appartement nooit vernieuwd op dit vlak (er hingen nog stickers van de vorige bewoner van 'Wandelvierdaagse 1985').

In de plaatsbeschrijving staat dat er een TV/Internet aansluiting aanwezig is in de woonkamer. Maar ik twijfel hier toch lichtjes aan.

In de woonkamer heb ik een TV coax en aan de andere kant van de kamer een 5-polige telefoonaansluiting. Er zijn 0 UTP aansluiting in het appartement en ook geen modem.

Aan de buitenkant van het gebouw komt er een kabel naar buiten (volgens mij de coax) die de grond in gaat.

 

Waar kan ik het beste naar toe om te kijken wat de mogelijkheden zijn en wat er precies nodig is om werkend draadloos internet in mijn appartement te krijgen? Want ik meen mij te herinneren dat Telenet enkel adviseert in hun eigen techniek aansluiten en niet zo zeer in het geheel plaatje. En dat zal toch eerst moeten gebeuren voor aleer ik mij aansluit bij Telenet...

0 Likes
5 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Veroudert appartement zonder internet

Kan je de TV coax kabel volgen. Ik bedoel hier mee kan  je zien dat dit de kabel is die van buiten komt en is die exclusiev voor uw appartement? 

In dat geval zit je hoogstwaarschijnlijk goed voor aansluiting bij Telenet. Als je contact opneemt met Telenet, kunnen ze u allicht wel zeggen dat je daar aansluitbaar bent of niet.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Veroudert appartement zonder internet

Wauw, "heel oud". Mijn appertement (boven een handelspand) werd eind jaren '60 gebouwd. 😉 Hier waren ook geen UTP-connecties hoor. Maar er was wél een kabelaansluiting en dus wat Telenet geen enkel probleem. Blijkbaar heb jij toch wel een kabelaansluiting in de woonkamer, dus daar zal je modem geïnstalleerd worden.

 

Wat aansluiten betreft:

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/de-verschillende-installatietypes/

 

Let wel: als je zelf de installatie doet, dan kost het je niets. Wat WiFi betreft: dat is misschien handig (als het goed werkt), maar je bent veel beter af met UTP-kabel. Je kan daar kabelgootjes voor kopen, zodat het toch een beetje deftig blijft.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Liljur
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Veroudert appartement zonder internet

Er gaat een kabel in mijn gevel ter hoogte van waar mijn coax zit.
Dit is in elk appartement zo in het gebouw waar ik zit als het gebouw naast ons en deze gaan allemaal samen de grond in.

Dus ik vermoed dat de kabel exclusief is voor mijn appartement.

 

Ik neem even contact op met Telenet, kijken wat zij voor mij kunnen betekenen

CoFoDe
Professional Weetjesweter
Berichten: 27
My smart Valentine On a roll... Jij bent af! Handje vol!

Veroudert appartement zonder internet

Zou ook utp-kabel leggen. Minder estetisch maar je hebt wel overal de volle snelheid, wat niet (altijd) zo is met WiFi. En houd er rekening mee dat indien de electriciteit niet recent vernieuwd werd, power-plugs meer problemen dan oplossingen kunnen zijn.

"If you ain't gonna be part of the greatest, you got to be the greatest yourself." ~ Trevor Tahiem Smith Junior
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Veroudert appartement zonder internet

De goedkoopste oplossing is dat je zelf de installatie doet. Telenet installeert in elk geval de netwerkverdeler en sluit uw kabel daarop aan.  Dat staat in de link die @sb meegaf in zijn reactie.

 

Of je al dan niet utp-kabels legt, is strikt genomen een optie, maar praktisch is het geen goede oplossing. De TV-Box wordt best met een netwerkkabel verbonden. Mogelijk wordt de NIU (netwerkverdeler) geplaatst naast de huidige antennecontactdoos.  Als daar je tv komt, kan je de TV-Box daar rechtstreeks op aansluiten.

0 Likes