Beantwoorden
AxelVU
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Websites met ipv4 niet bereikbaar

Al sinds een aantal weken hebben we thuis problemen met bepaalde websites. Het lijkt er op dat websites die alleen ipv4 gebruiken, vaak niet werken. IPv6 werkt in elk geval prima. Ik hoopte door de modem 24u uit te zetten, een nieuw publiek ip adres toegewezen te krijgen, maar zonder succes.

Het probleem is ook dat het soms geen probleem meer is, leg het dan maar uit aan een technieker wanneer die zou langskomen... Ik heb deze pings uitgevoerd door rechtsreeks met de kabel bij de telenet router in te steken. Hoe pak ik dit aan ?

https://i.imgur.com/az68i7M.png

Tags (1)
0 Likes
13 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Websites met ipv4 niet bereikbaar

Heb je hetzelfde als je de IPv4 adressen rechtstreeks pingt? Dus niet pingen naar de domeinnaam. Als dit rechtstreeks pingen naar IPv4 adressen wel lukt wijst dat erop dat er een mogelijk probleem is met de gebruikte DNS servers.

Als ik hetzelfde adres ping lukt het ook niet. Niet via domeinnaam, niet via IP adres. De site is wel bereikbaar bij mij.

Eens aankaarten via FB of twitter bij Telenet? Problemen met hun dual stack?

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Websites met ipv4 niet bereikbaar

Zou het niet kunnen dat gva.be ping uitgezet heeft.

Ik probeer ping gva.be en ik krijg een time out. Ik ga in mijn webbrowser en ik geeft gva.be in en krijg onmiddellijk die pagina.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Websites met ipv4 niet bereikbaar


@janne_man  schreef:

Zou het niet kunnen dat gva.be ping uitgezet heeft.

Ik probeer ping gva.be en ik krijg een time out. Ik ga in mijn webbrowser en ik geeft gva.be in en krijg onmiddellijk die pagina.


Vraagsteller spreekt van meerdere websites. Misschien dat Telenet ping naar IPv4 adressen heeft uitgezet. Het is ook algemeen geweten dat sites van kranten op bepaalde momenten zeer sterk bezocht worden en dat dit tot vertragingen kan leiden.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AxelVU
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Websites met ipv4 niet bereikbaar

Rare redenatie, dat het aan DNS server zou liggen als bij het pingen het ip v.d. domeinnaam al wordt achterhaald ? Heb namelijk ook die van google al eens geprobeerd. gva.be was maar een voorbeeld, het betreft heel wat sites of diensten. Op het moment van schrijven nu werkt alles weer naar behoren, dus als ik iemand zou laten langskomen op het moment dat het werkt ga ik hem moeilijk overtuigd krijgen dat het meestal niet werkt...

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Websites met ipv4 niet bereikbaar


@igvfer  schreef:

@janne_man  schreef:

Zou het niet kunnen dat gva.be ping uitgezet heeft.

Ik probeer ping gva.be en ik krijg een time out. Ik ga in mijn webbrowser en ik geeft gva.be in en krijg onmiddellijk die pagina.


Vraagsteller spreekt van meerdere websites. Misschien dat Telenet ping naar IPv4 adressen heeft uitgezet. Het is ook algemeen geweten dat sites van kranten op bepaalde momenten zeer sterk bezocht worden en dat dit tot vertragingen kan leiden.

 


Inderdaad, de vraagsteller spreekt over meerdere websites. De link in zijn vraag vermeld echter enkel gva.be en google.be als ip4. Enkel bij gva.be was  er een time-out. gva.be was normaal bereikbaar.

Ik heb nu nog enkele andere getest.

kul.be pingt correct

fgov.be geeft een time-out en is wel bereikbaar maar ccff02.minfin.fgov.be pingt wel correct.

telenet.be pingt correct

delijn.be geeft time out maar is wel bereikbaar. Hierdoor kan ik moeilijk aannemen dat Telenet het pingen naar ipv4 adressen belet.

 

Mijn dns servers zijn:

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 2a02:1800:100::41:1
2a02:1800:100::41:2
195.130.130.1
195.130.131.1
2a02:1800:100::41:1
2a02:1800:100::41:2

 

Ping naar ipv4 adressen werkt soms wel, soms niet.

 

@AxelVU schrijft als probleem dat Het lijkt er op dat websites die alleen ipv4 gebruiken, vaak niet werken. Met te pingen lijkt het me niet mogelijk hier enige conclusie uit te trekken. Vermits het probleem van onbereikbaarheid zich soms wel en soms niet voordoet is het inderdaad moeilijk om iets na te gaan.

 

0 Likes
GPaumen
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Goed gevonden! Primeur! De kop is eraf! Hi there!

Websites met ipv4 niet bereikbaar

Is hier al progressie in gemaakt?
Heb hetzelfde probleem.

Toestel rechtstreeks op de modem aangesloten.
2x windows laptops

1x iphone

1x xbox one x 

allemaal problemen.
Macbook werkt maar trage connecties ipv4.

 

Tracing loopt spaak.
Dns werkt, net als in de post hierboven. Maar tracing gaat spaak vanaf ipv4 extern moet routen..

Andere modem al gehaald, zelfde...
Helaas bij Telenet iemand vast krijgen met deze kennis is zeer moeilijk.
Ik vermoed een nieuw extern ip toegewijzen krijgen wel eens zou kunnen helpen.

0 Likes
shako
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Websites met ipv4 niet bereikbaar

Hallo,

 

Ik ervaar de zelfde symptomen tijdens het draadloos surfen.

 

Hierdoor is de wifi nagenoeg onbetrouwbaar geworden en lopen de frustraties hier thuis soms hoog op. De symptomen zijn er al jaren, maar ik hoop nu een doorbraak te bekomen. De meest voorkomende mogelijke oorzaken heb ik allemaal geprobeerd:

- interferentie uitsluiten

- herstarten, resetten van telenet access points en telenet router

- telefoons netwerkinstellingen resetten

- nieuwe telefoon gebruiken

- telenet modem upgraden naar witte modem

- wifi op eigen router uitzetten. eigen router wegdoen en overstappen naar wifi via access points van telenet

- vele andere acties, allemaal om het probleem trachten te isoleren

 

Door jullie post over het ipv4 vs ipv6 probleem te lezen ben ik opnieuw aan de slag gegaan met de net analyzer app voor iphone en heb dit uitgevoerd op 2 iphones. Dit is het resultaat van laatste testrun:

 

- verschillende pogingen van elk honderden pings naar toestel op eigen netwerk: geen packet loss

- 550 pings naar 8.8.8.8 (google dns, ipv4 adres): 133 pakketten verloren

IMG_5864-ipv4.PNG

- 550 pings naar 2001:4860:4860::8888 (google dns, ipv6 adres): 1 pakket verloren

Suzy_0-1588007240988.png

 

 

Dit gedrag kan ik reproduceren met beide telefoons.

 

De opeenvolging van packet losses is ook wat lijk te ervaren tijdens het surfen: plots reageert nagenoeg geen enkele site meer, tot ik mijn telefoon even in en opnieuw uit vliegtuigmodus haal of tot ik de lease ip vernieuw.

 

Door vanaf nu ook te pingen naar een ipv6 adres, kan ik voor het eerst in lange tijd wel gedurende lange tijd connecties maken met het wereldwijde web zonder onderbrekingen, als is het maar via een ping commando.

 

Voorlopig is dit topic mijn beste hoop in maanden om mijn wifi probleem dat al jaren aansleept op te lossen.

 

Hebben jullie vooruitgang geboekt, en zoja, hoe zijn jullie tot een oplossing gekomen? Alvast bedankt.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Websites met ipv4 niet bereikbaar

@shako je post werd onterecht herkend als spam door onze spamfilter, heb hem daarom net terug live gezet. Sorry voor de verwarring! Afbeeldingen moeten trouwens eerst worden goedgekeurd door mezelf, moderatoren of Kraks voordat ze zichtbaar zijn op de community. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
GPaumen
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Goed gevonden! Primeur! De kop is eraf! Hi there!

Websites met ipv4 niet bereikbaar

Ik heb deze week het kunnen oplossen.
Het wijzigen van het intern IP adres van de modem van Telenet van 192.168.0.1 naar 192.168.2.1

Alle conflicten lijken nu opgelost en alles loopt weer vlot!
Ik werk enkel met unmanaged switchen en ap's van Telenet zelf. 
Moet toch ergens een IP conflict zijn geweest op een switch wat nu opgelost is!

shako
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Websites met ipv4 niet bereikbaar

Raar maar waar, Het LAN-subnet wijzigen van 192.168.0.1 naar 192.168.2.1 lijkt het probleem te hebben verholpen. Enorm bedankt voor je hulp GPaumen!

 

Enig idee of dat het LAN-subnet ook echt het probleem geworden was? Of zorgt de wijziging van subnet bijvoorbeeld voor een meer grondige reset van de modem tijdens herstarten?

0 Likes
GPaumen
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Goed gevonden! Primeur! De kop is eraf! Hi there!

Websites met ipv4 niet bereikbaar

192.168.0.1 (en 192.168.1.1) zijn vaak ip adressen die graag gebruikt worden door switchen en routers.
Normaal passen deze zich tegenwoordig wel slim aan, maar duidelijk geeft dit toch soms voor conflicten.

Blij dat het ook geholpen heeft bij jullie.
Telenet zou moeten overwegen een niet zo standaard intern IP tegebruiken als de 192.168.0.1 zal vele helpen.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Websites met ipv4 niet bereikbaar

@GPaumen  Dat is nu eenmaal een stilzwijgende overeenkomst. Bij een netwerk met subnetmask 255.255.255.0 is het gebruikelijk dat het eerste IP adres 192.168.0.0 het netwerk is, het laatste adres 192.168.0.255 het broadcast adres en meestal het 2e adres 192.168.0.1 ingesteld wordt als default gateway, soms durven ze ook 192.168.0.254 te gebruiken of het voorlaatste adres. Ieder netwerk beheerder weet dat dit de stilzwijgende regels zijn.

Deze regels worden normaal altijd gevolgd. Al is soms wat moeilijker  als er afgeweken wordt met de subnetmask. Maar het principe blijft hetzelfde. 1e IPadres is het netwerk ID, 2e of voorlaatste is default gateway, laatste is broadcast adres.

En unmanaged switchen hebben normaal gezien nooit een IPadres. Want dat dient om instellingen te kunnen doen maar dat kan je hier niet. En zelfs bij managed switchen gaan de fabrikanten normaal gezien nooit zoiets als standaard IPadres insteken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
shako
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Websites met ipv4 niet bereikbaar

@igvfer ik begrijp hieruit dat de wijziging die we deden an-sich niet noodzakelijk was. Toch lijkt het wijzigen en de daaropvolgende herstart van modem een positief effect gehad te hebben op de internetconnectie.

 

Mocht iemand te weten komen waarom precies het wijzigen van subnet dergelijke problemen oplost, laat gerust iets weten

 

 

0 Likes