Beantwoorden
Elegy
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Jij bent af! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Wi-Fi via third party router/router met VPN functie

Hallo iedereen,

 

Ik zit met het idee om een router bv de Netgear Nighthawk aan te schaffen, dit vooral voor streaming en gaming doeleinden. Het idee is om op deze router mijn Wi-Fi netwerk te configureren en het acces point van Telenet dat ik nu heb terug te sturen en de Wi-Fi op de modem uit te schakelen.

 

Nu dit is niet de enige reden waarvoor ik een router zou aankopen ik wil er namelijk ook eentje waarop ik VPN kan configureren (in dit geval NordVPN) zodat ik wanneer ik met VPN verbonden ben Netflix of Amazon Prime wil streamen om content te kijken die in België niet beschikbaar is o.w.v. geo-blocking ik dit perfect kan streamen naar mijn Chromecast.

 

Ik ben niet zeker of dit zomaar kan want ik denk dan bv ook aan eventuele andere zaken zoals de digicorder dat wanneer ik deze ga aansluiten via de router of dit gaat werken.

 

Kan er iemand mij hier met verder helpen?

0 Likes
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wi-Fi via third party router/router met VPN functie

@Elegy  Je kan perfect een eigen router installeren. Maar dan ben je misschien het best, voor de minste problemen uw Telenet HGW (Modem/router) in te wisselen voor de CV8560E, een modem router zonder wifi en met bridging mogelijkheid zodat je eigen router aan de WAN zijde een publiek IP adres heeft. Om ruilen in een Center, maar eerst bellen of ze op voorraad zijn.

En dan kunt u zich à volonté amuseren. Momenteel zijn er wel nog wat IPv6 probleempjes maar dat zou opgelost worden vanaf 15/02/2021.

Nog vergeten te vermelden: Je digicorder sluit je gewoon aan op de nieuwe modem/router, NIET op je eigen router.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Elegy
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Jij bent af! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Wi-Fi via third party router/router met VPN functie

Bedankt voor je reactie en feedback!

 

Ik vermoed dat de digicorder op de modem aansluiten moet omdat ik dit niet kan realiseren via de router? Ook niet door een routering te configureren?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wi-Fi via third party router/router met VPN functie

@Elegy 

 

De digicorder moet echt aan de router van Telenet zelf hangen. De reden is dat Telenet doorheen hun eigen router naar het MAC adres van de digicorder kan kijken en hem aldus als legitiem herkennen. Hij zal dan een 10.x.x.x IP adres krijgen waardoor hij  interactief zal kunnen gemaakt worden.

 

Vanaf uw eigen router lukt deze techniek niet en zal je uw digicorder dus wel kunnen laten werken maar nooit interactief maken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Wi-Fi via third party router/router met VPN functie


@Elegy  schreef:

Ik zit met het idee om een router bv de Netgear Nighthawk aan te schaffen, dit vooral voor streaming en gaming doeleinden. Het idee is om op deze router mijn Wi-Fi netwerk te configureren en het acces point van Telenet dat ik nu heb terug te sturen en de Wi-Fi op de modem uit te schakelen.


Gezien je nu een Telenet modem hebt met WiFi èn een extra Telenet AP, ga ik ervan uit dat je met de modem alléén geen voldoende WiFi dekking hebt.

Dat probleem zal met een nieuwe WiFi router niet verholpen worden.

Ik zou dus het Telenet access point niet terugsturen (gezien je het gratis hebt gekregen van Telenet), maar op de nieuwe Netgear Nighthawk router aansluiten...

 


@Elegy  schreef:

Nu dit is niet de enige reden waarvoor ik een router zou aankopen ik wil er namelijk ook eentje waarop ik VPN kan configureren (in dit geval NordVPN) zodat ik wanneer ik met VPN verbonden ben Netflix of Amazon Prime wil streamen om content te kijken die in België niet beschikbaar is o.w.v. geo-blocking ik dit perfect kan streamen naar mijn Chromecast.


Dit zou goed moeten werken, ook achter de huidige HGW, gezien het hier gaat over een uitgaande VPN connectie.

Als je inkomende VPN's of servers hebt, dan kan je beter de modem inruilen voor de E-router met bridge functie, zodat de Netgear Nighthawk een extern IP krijgt.

Ik zou eerst proberen met je huidige modem (niet teveel veranderen in één keer 🙂)

 


@Elegy  schreef:

Ik ben niet zeker of dit zomaar kan want ik denk dan bv ook aan eventuele andere zaken zoals de digicorder dat wanneer ik deze ga aansluiten via de router of dit gaat werken.


Met de Netgear Nighthawk heb je de mogelijkheid om een "IPTV" bridge group te maken.

In deze group steek je de LAN poort(en) waarop de digicorder(s) staan.

Alle devices die op deze LAN poort(en) aangesloten worden direct doorverbonden met de internet poort (WAN) van de Netgear Nighthawk, de interne NAT service wordt niet gebruikt.

Dat zou voor de digicorder(s) moeten werken.

Elegy
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Jij bent af! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Wi-Fi via third party router/router met VPN functie

Alvast al enorm bedankt voor je advies!

 

Nu die Netgear Nighthawk was maar een voorbeeld he 🙂 Ik heb deze zelf nog niet, ben nog aan het twijfelen hoe ik het precies wil aanpakken. Ben ook aan het denken om een EdgeRouter X aan te schaffen met een apart AP eraan gekoppeld.

 

Ik ben van de Telenet AP helemaal niet zo te vreden in feite. Bij het minste dat je dat ding verplaatst of aanraakt verliest het zijn netwerk, ik controleer de kabels of die dan goed aangesloten zijn en na dat te hebben gedaan komt het weer goed. Het is precies of er iets aan de hand is met 1 van de netwerkpoorten...Ook duurt het soms belachelijk lang tegen dat de AP er terug door is na een reboot bijvoorbeeld. Het is al verschillende keren geweest dat die 30 min non stop blijft blinken.

0 Likes