Beantwoorden
Jornewittouck
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

WiFi 2.4 GHz traag + Powerlines 9073-LG-TN verouderd?

Hallo,

 

2 vraagjes omtrent mijn recente overstap naar het all-internet abonnement van telenet. 

 

1) Via de kabel aan de modem krijg ik een mooie snelheid van 285/18Mbps. Wifi was echter een ander verhaal bij one ssid. Ik heb de ssid's dan maar opgesplitst in 2.4Ghz & 5Ghz. Op de 2.4 Ghz krijg ik maar een gemiddelde snelheid van +-50Mbps download echt wel vlak naast de modem. Alle kanalen geprobeerd met behulp van wifi analyzer, mogelijke stoorzenders uitgeschakeld maar niets wil helpen. Op de 5Ghz (afhankelijk van afstand) zit ik toch gemakkelijk rond de 150-250Mbps. 

 

- Kan ik op de 2.4 GHz een hogere snelheid krijgen? Of is dit echt wel het maximum wat ik eruit kan halen? 

 

2) Ik heb 2 powerlines adapters gekregen van de installateur, namelijk 2x de powerlines PG-9073LG-TN zonder wifi, omdat ik daar dan een telenet acces point kan aanhangen zodat ik meer toestellen met ethernet kan verbinden. Daar krijg ik een gemiddelde snelheid van +-55Mbps download. Ik ben wat a/h experimenteren met Google Stadia 4K en merk dat de snelheid op't randje zit voor 4K gaming :). bij 1080p werkt alles wel. Uiteraard is dit iets gevoeliger voor storing, en hangen de powerlines niet in eenzelfde stroomkring dus ik ben eigenlijk al blij dat het uberhaupt werkt. Ik zag wel op de website dat dit model een ouder model is, en dat er momenteel de 9083-LG-TN bestaat. 

 

- Is het mogelijk om te switchen voor het vernieuwd model in de winkel?

- Zou ik mogelijks een snellere/stabielere verbinding kunnen krijgen met die nieuwe PLC-adapters? Of is dit de moeite niet waard? Al gaat het maar om een kleine verbetering zou ik wel blij zijn. 

 

Bedankt! 

 

Gr,

 

Jorne


Titel aangepast door @Lieselot91 

0 Likes
5 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

WiFi 2.4 GHz traag + Powerlines 9073-LG-TN verouderd?

@Jornewittouck 

Kijk eens op volgende link voor een vergelijking

https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/wat-zijn-de-specificaties-van-de-telenet-powerlin...


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jornewittouck
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

WiFi 2.4 GHz traag + Powerlines 9073-LG-TN verouderd?

Bedankt voor je antwoord! Had ik al gedaan. Maar ken er niet genoeg van en kan er maar weinig over terugvinden. Ik zie een verschil in max PHY rate (maar aangezien ik maar 300Mbps heb weet ik niet of dit veel zal uitmaken). Alsook een andere technologie die gebruikt wordt.

 

Maar weet niet of dit in real-life situatie ook effectief veel zal uitmaken?

 

9073-LG-TN

G.hn 50MHz PLC technologie

- Max PHY Rate (Mbps): 900

 

9083-LG-TN

- G.hn wave 2 technologie

- Max PHY Rate (Mbps):1500

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

WiFi 2.4 GHz traag + Powerlines 9073-LG-TN verouderd?

@Jornewittouck 

Er is geen reden om huidige set te vervangen. Je kan dat ten slotte ook later nog doen als je de behoefte voelt. Het is toch een gehuurd toestel.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

WiFi 2.4 GHz traag + Powerlines 9073-LG-TN verouderd?

telenet tech kan live PHY rate uitlezen van plc's

 

ligt in vele gevallen door gebruik stekkerblok of de stopcontacten zelf (opletten bij 3 fase net)

 

als je PHY NOK is zal het met een nieuwe set hetzelfde blijven

plc kan natuurlijk defect zijn maar kom dit niet veel tegen

 

je kan snelheid eens meten op 2de plc via utp, doe daarna eens dezelfde test maar met plc dichter bij modem (zo kan je wel zien of je verlies hebt via elec net)

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

WiFi 2.4 GHz traag + Powerlines 9073-LG-TN verouderd?

en voor die 2.4GHz

hangt vooral af van interferentie/verstoring/ hoeveelheid wifi punten op 1 kanaal, kan 40-60-80mbit zijn

haal meestal niet hoger dan 80

 

0 Likes