Beantwoorden
Philippelams
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

WiFi op nieuwe laptop 60Mbps op gsm ernaast 260Mbps?

Ik heb een nieuwe laptop gekocht met een WiFikaart 802.11bgn en heb er zelfs een tp-link Ac600 ingestoken die werkt op 802.11bgn op 2,4GHz en 802.11anac op 5GHz.

toch haal ik maar ongeveer 60Mbps op de laptop en mijn gsm ernaast haalt gemakkelijk 260Mbps.

Ik ben net naar Coolblue geweest (daar gekocht) en daar had hij geen probleem om hoge snelheden te halen.

Dus het ligt dan ergens aan mijn wifisignaal zou ik denken.

Als ik naar de WiFi-instellingen ga op mijn laptop geeft hij aan dat hij tot 433Mbps kan ontvangen en verzenden via die tp-link en 54Mbps via de gewone wifikaart.

Dus waarom maximaal 54 volgens instellingen) op de gewone kaart ?

En waarom nog maar 60 ik de praktijk halen via die tp-link.

Ik heb de model al op andere kanalen gezet bij 2,4 GHz maar daar staan al veel signalen op. En op 5GHz ook al verschillende kanalen geprobeerd, maar helpt ook niet.

inSSIDer Home haal ik zelfs op 2,4GHz maximaal 144Mbps en op de 5GHz maar 54Mbps.

enkel kanaal 132+136 zou ik 450 kunnen halen maar ik weet niet hoe ik dat in mijn laptop moet instellen.

0 Likes
7 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

WiFi op nieuwe laptop 60Mbps op gsm ernaast 260Mbps?


@Philippelams  schreef:

... knip ...

enkel kanaal 132+136 zou ik 450 kunnen halen maar ik weet niet hoe ik dat in mijn laptop moet instellen.


In de instellingen kanaal 132 kiezen en de kanaalbreedte van 40 MHz op 80 MHz zetten. Dan wordt vanzelf het naburige kanaal meegepakt.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Philippelams
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

WiFi op nieuwe laptop 60Mbps op gsm ernaast 260Mbps?

Oké bedankt, dat heb ik gedaan, maar heeft niet geholpen.

Ik heb mijn antivirus (bitdefender) ook al eens alles uitgezet wat ik kon uitzetten, maar alles blijft even traag.

Ik snap er echt niets van ...

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

WiFi op nieuwe laptop 60Mbps op gsm ernaast 260Mbps?

weet niet hoe je nu de speedtest doet, maar een tip:

 

speedtest.net en download de app voor desktop

 

is browser onafhankelijk, welke resultaten heb je hier mee?

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

WiFi op nieuwe laptop 60Mbps op gsm ernaast 260Mbps?

Het kan zijn dat je een driverprobleem hebt op je laptop. 

Dit is een veel voorkomend probleem en als dit een algemene driver is van Windows kan dit het wel zijn. Zelf eens meegemaakt, vandaar dat ik het vraag 🙂

Op de instellingen van de wifi op je laptop kan je ook een kanaalkeuze maken die je moet gebruiken, dus best even veranderen naar een ander kanaal of gewoon op automatisch zetten.

Hier kan je ook instellen of je 2.4ghz,5ghz of automatisch moet gebruiken. 5ghz heeft betere snelheden maar kan niet zo ver gaan als het 2.4ghz spectrum.

Dus even uitproberen.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Packman
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest! Netjes!

WiFi op nieuwe laptop 60Mbps op gsm ernaast 260Mbps?

Zelfde probleem hier, ik heb de geavanceerde instellingen van mijn wifi adapter verzet.

Dual band 802.11 a/b/g naar 5Ghz 802.11a, snelheid is stabiel en meer dan verdubbeld. 200Mbps

Ligt niet aan mijn PC, want inderdaad iphone en ipad gingen ook al probleemloos naar die snelheid.

Zelfs na reset PC was probleem zelfde (en met andere driver versies ook). Zeker probleem bij modem/router Telenet.

0 Likes
Philippelams
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

WiFi op nieuwe laptop 60Mbps op gsm ernaast 260Mbps?

Ik deed hem gewoon online bij speedtest.net. Heb de app nu even gedownload maar resultaten zijn dezelfde

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

WiFi op nieuwe laptop 60Mbps op gsm ernaast 260Mbps?

Hetgeen ook kan zijn, sommige gsm's hebben een dubbele antenne ingebouwd, die ervoor zorgt dat je wifi bridging kan doen, dus het signaal oppikken en doorsturen. Hiervoor heeft de gsm 2 antennes ingebouwd, dus dubbele snelheid mogelijk! De 2 antennes zullen in dit geval samen gebruikt worden en de snelheid als wifi teaming gebruiken. 

De Tp link wifi adapter gebruikt nog usb 2.0 hetgeen tragere doorvoorsnelheden heeft dan usb 3.0 bijvoorbeeld. Hier kan het dus ook aan liggen. 

De kanalen die sommige usb wifi adapters gebruiken liggen soms anders dan de ingebouwde versies, dus kan het zijn dat je hierdoor ook lagere snelheden hebt. 

Hou hier dus zeker rekening mee!

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes