Beantwoorden
simong
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

WiFi snelheid erg traag door overbelaste access point?

Beste Netweters,

 

Ik zit met een wat vervelend probleem thuis. 
Ons wifi-netwerk is SUPER traag. +/- 15 mbps download speed.
En het varieert héél sterk. Ik heb het gevoel dat ik het overbelast, want we zitten op één acces point soms met +/- 12 devices. Onderaan heb ik even mijn thuisnetwerk geschetst. Sommigen devices zijn verbonden met een kabel (ps4, gaming pc, ...) en anderen gewoon via het netwerk. Ik heb 2 acces points, ééntje voor elke verdieping. 

 

Vooral 's avonds, als veel devices op hetzelfde access point zitten doet de wifi vrij moeilijk.
Kan geen youtube kijken etc. 

Alle acces points hebben ook dezelfde SSID naam, dit doet misschien ook moeilijk?

 

Hebben jullie enige tips voor me? Ik heb al heel wat opgezocht en ik vind niet direct de juiste oplossing voor dit probleem. Het lijkt erop dat ik er gewoon meer geld naar moet gooien? Maar wat is een goed acces point? Alles ubiquiti nemen? 
Of is misschien mijn router de bottleneck? Zijn er tools om dat te checken? 

 

Ik moet ook wel zeggen dat we grote gebruikers zijn, zo zijn er avonden waarop zowel de ps4 draait, de gaming pc aant draaien is, Netflix op de ipad&tv, nog ergens een torrent aant downloaden etc...

Accespoint 1: ASRock G10 (router maar geconfigureerd als access point, dit is ook de zwaartst belaste)

Accespoint 2: ? Maar deze maakt niet zoveel uit, niet zo heel sterk belast

 

Alvast heel erg bedankt.

 

Mvg, 

Simon

 

 

 

Knipsel.PNG

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Thuisnetwerk slechte prestaties

0 Likes
7 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

WiFi snelheid erg traag door overbelaste access point?

@simong 

 

Waarom die eerste switch? Niet dat dit een probleem vormt, dit mag niet de oorzaak van uw probleem zijn, maar ik zie het nut er niet van in.

 

Of is uw schema niet volledig?

 

EDIT:

Bijna vergeten ...

Het is wellicht een goed idee om uw WiFi op te splitsen in 2,4 GHz en 5 GHz, elk met een eigen SSID.  Dat zou al een zekere load-balancing tot gevolg kunnen hebben.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
simong
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

WiFi snelheid erg traag door overbelaste access point?

Dag Stefaan,

 

De eerste switch staat er gewoon omdat de telenet modem niet genoeg outputs heeft. De ps4, gaming pc, printer, ... zijn allemaal op dat punt aangesloten.

 

De tweede switch staat er enkel om met de digirecoder te verbinden, want er loopt maar 1 internet kabel tot daar en de digirecorder moet rechtstreeks verbonden zijn aan de telenet modem.

 

Alvast bedankt

groetjes

simon

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

WiFi snelheid erg traag door overbelaste access point?

@simong 

 

OK, dus het was gewoon uw schema dat niet volledig was, geen probleem.

 

Wanneer je denkt dat uw switch in de piekmomenten overbelast raakt (dat kan, die dingen hebben een limiet) kun je eventueel een tweede switch erbij plaatsen ( de HGW heeft vier beschikbare poorten, dus waarom ze niet gebruiken?) en aldus twee UTP kabels met de Telenet HGW verbinden. En dan de clients splitsen over beide switches.

Voor de WiFi, zoals reeds gezegd, de beide frekwenties opsplitsen met elk een eigen SSID. Slechter zal het er zeker niet door worden. Grootste voordeel is dat de throughput van de toestellen die de 5 GHz aankunnen op die frekwentie ook veel groter is en dat zij in dit geval dus gedwongen worden om ook de 5 GHz te gebruiken.

Proberen kost niets en je kan steeds terug naar de oude situatie moest je dat willen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

WiFi snelheid erg traag door overbelaste access point?

@simong 

 

Om nog eens terug te komen op uw tweede switch: die gaat niet storen, maar noodzakelijk is hij niet. Op voorwaarde natuurlijk dat uw AP ook een UTP aansluiting heeft, de digicorder moet inderdaad bekabeld aangesloten worden.

Dat mag echter wel via een AP of een powerline gebeuren. Het enige dat niet mag is achter een eigen router in router modus. Bottom line: de digicorder moet van de HGW zijn IP adres krijgen voor het interne netwerk en van het 10.X intranetwerk van Telenet voor de interactiviteit. De Telenet HGW zal de digicorder als dusdanig herkennen en hem rechtstreeks doorsluizen naar het Telenet Intranet. Een bekabelde aansluiting via switch, AP of powerline zijn daar dus geen belemmering voor.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2254
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

WiFi snelheid erg traag door overbelaste access point?

Eigenlijk heb je 3 AP (telenet modem is ook AP). Ik heb het vermoeden dat deze elkaar storen.

Ik zou ieder AP een eigen naam geven zowel voor 2.4 els 5 GHz band, dus 6 nemen. Stel ook de kanalen van de AP's zo in dat ze elkaar niet storen.

Nu kan je beginnen testen wat de snelheid is voor de dichtbij zijnde AP. 

De AP's dezelfde naam geven in de hoop dat uw toestellen zich automatisch verbinden met de de sterkste AP is ijdele hoop, dit werkt enkel met een mesh netwerk van AP's. In uw geval wordt er verbinding gemaakt met een AP en als ge u verplaatst in huis dan blijft deze verbinding zo lang mogelijk behouden ook als er een sterkere AP beschikbaar is. Als je een verbinding wil met de sterkere AP dan moet je de bestaande verbinding verbreken en een nieuwe maken.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

WiFi snelheid erg traag door overbelaste access point?

@simong Die switchen dat je hebt hebben die QOS ingebouwd en zijn dit managed switchen? Dan zou ik die QOS afzetten en nog eens testen. Het probleem hiermee als je QOS op verschillende wifi toestellen of switchen zet dat het internetverkeer zal vertragen omdat deze toestellen elkaar tegenwerken. Zie ook dat je dan de UPLINK gebruikt van de switchen om de connectie tussen de 2 te leggen. Als je een gewoon poort gebruikt bij een managed switch, kan dit soms voor problemen zorgen. (traffic control). Bij managed switchen kan je zien welk dat de uplink poort is en kan je deze instellen. Voor de rest zie ik geen problemen op uw netwerk (op basis van uw tekening).

Je kan natuurlijk ook eens kijken of je bekabelde connectie sneller is op de AP's. 

Probeer ook eens uw kanalen van de AP's op automatisch te zetten om te zien of het daar niet aan ligt. Als er veel wifi connecties zijn met tegenwerkende kanalen, kan het zijn dat je heel traag wifi netwerk hebt. Dit zijn dus de opties waarvan ik denk dat je even moet nakijken.

Veel succes!

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

WiFi snelheid erg traag door overbelaste access point?

@simong  Je geeft het probleem zelf aan. Als er teveel devices op hetzelfde AP zitten. Elk AP heeft maar een bepaalde verwerkingssnelheid. Als een AP een max. snelheid aangeeft van 1000 Mbps ( en dat is zowel up als down) wil dat zeggen dat bij 10 devices, elk device maar 100 Mbps heeft, voor zover je zou streamen van een eigen server in huis. En dat is de theoretische snelheid want in de praktijk kom je maar aan de helft.

Maar als  je streamt met bijvoorbeeld 10 devices van Netflix of andere streamingsdiensten je ook ng eens beperkt wordt door uw internetdownload. Bijvoorbeeld 300 Mbps dan heb je elk maar 30 Mbps. Met de nodige verliezen door afstand, muren, andere gebruikers enz.

 

Hoe kun je dit verbeteren? Mimo, mesh, wifi6 zijn de magische woorden daar in. Nu is het zo dat 1 antenne alles moet verwerken. Hoe meer antennes, hoe meer afzonderlijke kanalen en met Wifi 6 zijn er meerdere antennes in gebruik.

Mesh heeft dan als voordeel als je meerdere AP's hebt dat die automatisch schakelt naar de minst belaste AP voor zover die in het bereik ligt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes