Beantwoorden
BartK
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Happy New Year! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

WiFi via POE Access Points aan te raden?

Hallo Netwerkers,

Is er een wifi expert die me advies kan geven voor volgende situatie:

Mijn nieuwbouwwoning wordt dit jaar opgetrokken, een woning met veel staal en beton, waarbij we graag een stabiel WiFi netwerk willen bekomen.

Mijn elektricien beveelt aan om met POE wifi access points te werken, 1 beneden en 1 op 1ste verdieping. Hij adviseert het systeem van Ubiquity te gebruiken. 

Andere feiten:

- Niko home control domotica aanraakscherm wordt ook aangesloten op POE

- Niko videodeurbel via POE

- de airco installateur vraagt dat de airco units boven en benedenverdieping allemaal op hetzelfde wifi kanaal zitten

- home cinema systeem met nood aan 5 keer wifi of ethernet voor AV receiver, Blue Ray speler, TV box, Philips TV, Nintendo switch

 

Wat is jullie opinie over het gebruik van POE wifi AP's,  of ervaringen met Ubiquity? Zijn er andere, betere mogelijkheden?

 

Dank u om dit even te bekijken voor mij.

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: WiFi via POE

0 Likes
2 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

WiFi via POE Access Points aan te raden?

Wifi en POE zijn 2 aparte dingen. Voor POE moeten toestellen geschikt zijn om hun voeding te trekken uit de ethernetkabel, dat is het simpelste. Dan heb je maar 1 UTP kabel nodig die zowel voor de voeding als voor de data zorgt. Je moet die dan natuurlijk wel kunnen aansluiting op een POE switch die voldoende zwaar is om al je apparaten te voorzien. Ik heb dat hier voor een paar camera's. In het nder geval moet je wel een extra toestelletje hebben die de stroom terug uit uw UTP kabel haalt en de data via een UTP kabel naar je apparaat stuurt. Dat neemt extra ruimte in en soms moeilijk netjes te plaatsen.

Dus AP's kopen die POE ondersteunen en een POE switch. Hier een klein beetje uitleg.

Goede raad: Alle toestellen zoals, versterker, TV, printer, camera's enz. zeker bedraad aansluiten. Je legt al UTP voor POE dan is dat ook geschikt voor andere toestellen.

Het voordeel van POE is dat je maar 1 zichtbare draad hebt. Anders moet je ook een stopcontact in de buurt hebben.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

WiFi via POE Access Points aan te raden?

Ik heb een wifi systeem van Ubiquiti, waarbij de Wifi Access-Points via POE van stroom voorzien worden. Ik ben daar zeer tevreden over.

Het is een goed advies van de elektricien om hier nu alvast rekening mee te houden, zodat de kabels kunnen worden voorzien, naar de plaats waar je de AP's zult willen plaatsen.

Je vertekt dan vanuit een centrale plaats (daar waar de Telenet kabel binnenkomt, en het modem geplaatst zal worden) naar de plaatsen waar je de access-points zal willen plaatsen. Op die centrale plaats dient dan een switch te komen die POE spanning voorziet naar de aangesloten apparaten. Ook daar zou je voor een Ubiquiti switch kunnen kiezen.

 

Voor een goede werking van de wifi is een centrale montage aan het plafond aan te bevelen. Het esthetische aspect speelt echter ook een rol. Waar zou de AP komen te hangen?

Kijk anders eens naar de verschillende modellen, zodat je hier rekening mee kunt houden.

Gelukkig zien de huidige AP's er niet meer zo lelijk uit als vroeger.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.