Beantwoorden
Koen123
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wifi/UTP snelheden enorm traag

Dag iedereen,

 

Ik zit met een vervelend probleem en weet niet hoe ik dit kan oplossen.

De enigste plaats in huis waar ik internet gebruik is op mijn bureau (3.5m van Telenet modum, 1 dunne binnenmuur tussen).

Maar de wifi snelheden zijn enorm traag, in mijn abonnement zit ik met topsnelheden van 1gb/s, echter deze haal ik allesbehalve.

Dat mijn wifi trager is dan met een kabel begrijp ik zeker maar na een speedtest te doen bleek zelfs dat het wifi sneller was dan met kabel, maar de upload is exact hetzelfde.

 

Nu was mijn vraag wat ik kan doen om toch aanzienlijk hogere snelheden te halen via UTP, zodat ik hier toch hetgeen kan uithalen waarvoor ik betaal.

Is dit iets wat ik zelf kan oplossen of moet hiervoor een expert ingeschakeld worden?

 

Ik zit met mijn handen in het haar 😅.

Alvast enorm bedankt voor de moeite en hopelijk krijg ik snel een oplossing!

 

WIFIWIFIUTPUTP

0 Likes
15 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi/UTP snelheden enorm traag

@Koen123 

Wat voor type kabel gebruik je en welk type modem heb je ? 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Koen123
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wifi/UTP snelheden enorm traag

@patrick37 

Bedankt voor het snelle antwoord!

Het type kabel dat ik gebruik: F/FTP Cat 8 netwerkkabel - 3 meter

De modem dat ik heb: CH8568LG

 

Hopelijk ben je hier wat mee!

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi/UTP snelheden enorm traag

@Koen123 

Je hebt dus een juiste kabel + de juiste modem dan zou je dus vele hogere snelheden moeten halen met de kabel. Als ik het vergelijk ik haal over de 900 Mbps download. 

Heb je al eens gekeken in je pc in de instellingen of de netwerkkaart die hebt ook deze snelheden aan kunnen ? Kan zijn dat je pc deze snelheden niet aan kan. 

Die kabel is dat een rechtstreekse verbinding naar de HGW of is dat zo plug in die je hebt in de muur 

Scherm­afbeelding 2022-11-04 om 18.49.04.png


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Koen123
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wifi/UTP snelheden enorm traag

@patrick37 

 

Ik zet hieronder dit bericht een foto met de gegevens over mijn netwerkkaart, er staat bij de die tot 1000mbps aankan dus daar zal het helaas ook niet aan liggen.

De kabel steekt in de muur zoals de afbeelding aantoont.

Screenshot 2022-11-04 185433.png

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi/UTP snelheden enorm traag

@Koen123 

Ok je netwerkkaart lijkt me de snelheden aan te kunnen. 

Enige mogelijkheid die ik nog zie ik dat het kastje in je muur ergens iets niet ok is maar goed je kan dat enkel testen dan met een rechtstreekse kabel naar je HGW. Weet nu niet of je die mogelijkheid hebt om dit dit te doen maar dan ben je al zeker en heb je nog veel meer uitgesloten om te testen. 

Je kan ook eens je HGW gewoon herstarten en zien of er dan een verbetering is misschien dat er bepaalde werken geweest zijn og een bepaalde update die is geweest op je HGW zonder dat je het weet. 

Even terug komend op je wifi , je haalt daar lage snelheden mee en je geeft al aan dat je nooit die volledige 1 Gbps zal halen , wat ook zo is. Er staat een muur tussen het kleinste beetje metaal wat er tussen zit dat kan al voor 'problemen ' zorgen. Je kan wel eens proberen om via 'mijn Telenet' je kanalen van je wifi eens aan te passen. Kanaall 1 - 3 of 11 eens proberen. Je zet dan handmatig je kanaal om naar bijvoorbeeld kanaal 1 en laat die een tijd op staan en test dan een paar keer. Ook een paar keer een speedtest doen. Moest het je morgen al dan niet over morgen naar je zin zijn of de snelheden zijn nog te laag dan overweeg je een ander kanaal. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Koen123
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wifi/UTP snelheden enorm traag

@patrick37 

 

De HGW heb ik meermaals al gereset de voorbije weken.

Hetgeen ik niet snap is dat als ik de HGW uit de kamer laat hangen waar het zich bevindt en dus rechtstreeks in contact staat met UTP/WIFI apparaat, dit geen verschil geeft.

Maar ik probeer die andere kanalen even en kom dan terug op je vraag.

 

Alleszins al super bedankt voor je hulp!

0 Likes
Koen123
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wifi/UTP snelheden enorm traag

@patrick37 

Als ik kijk bij 5ghz, welk kanaal neem ik dan?

En bij de 2.4ghz kan ik enkel 1, 6 en 11 nemen.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi/UTP snelheden enorm traag

@Koen123 

Voor de 5 Ghz moet geen kanaal aanpassen die kan je op automatisch laten staan. De 2.4 kan je kiezen zoals ik hierboven al vernoemd heb. 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Koen123
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wifi/UTP snelheden enorm traag

@patrick37 

Oke super, ik ga de 11 eens uitproberen.

Is er nog iets wat ik kan doen moest dit geen effect hebben?

Want ik denk niet dat dit mij van 150mbps naar 900mpbs gaat helpen of wel?

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi/UTP snelheden enorm traag

@Koen123 

Nee helaas niet met je wifi. 

Ik lees hier bij sommige dat ze 600 halen of 650 Mbps maar zeker met de wifi geen 900 Mbps. Trouwens ik gebruik een Mesh wifi systeem thuis en haal ook geen 900 Mbps met de wifi. Heb ongeveer een 650 Mbps met de wifi via Mesh wifi wel te verstaan , ik gebruik de wifi op mijn HGW niet. 

Met de kabel zou je wel 900 Mbps moeten kunnen halen , mits natuurlijk alles in orde is wat nu niet het geval is. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Koen123
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wifi/UTP snelheden enorm traag

@patrick37 

 

Ja het probleem is niet zozeer mijn WIFI voor mij maar net wanneer ik de kabel gebruik wil ik supersnel internet hebben.

Wat kan ik hier aan veranderen zodat dit wel in orde is?

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi/UTP snelheden enorm traag

@Koen123 

Dan zou ik toch aanraden eens de kabel rechtstreeks aan de HGW te testen. Dus echt letterlijk kabel in de HGW en de andere kant in je pc dus geen muur doosje niks er tussen. Daar hoef je trouwens ook kanalen voor te verzetten want dat is enkel voor je wifi als je dat doet. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Koen123
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wifi/UTP snelheden enorm traag

@patrick37 

Mijn excuses voor de lange wachttijd!

Heb een nieuwe kabel moeten bestellen voor tot aan mijn pc te geraken rechtstreeks vanuit de modem. 

De snelheden zijn exact hetzelfde, dus ondermaats voor hetgeen ik betaal.

 

Wat doe ik nu? Contact opnemen met telenet?

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Wifi/UTP snelheden enorm traag

@Koen123 

Heb jeje modem eens 30 sec van stroom gehaald en je netwerkkaart op pc eens op uit en aan gezet? Staat enige vorm van firewall of virusscanner af?

Zoja doe dan eens een speedtest van Ookla, als deze slecht is, kun je op sharen drukken en kun je link kopieren van je score.

Dan kan je telenet via whatsapp of fb benaderen, zeggen dat je alle kabels hebt veranderd en rechtstreeks utp van modem naar pc hebt, je modem tijd van stroom hebt gehaald, alsook eens de netwerkkaart van pc uit en aan hebt gezet, zonder firewall of virusscanner aanstond. En de speedtest score link doorsturen.

Zo hebben zij ineens alle gegevens van wat je al gedaan hebt (en wat zij anders gingen voorstellen) En vraag je hen wat er nu gaat gebeuren

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes