Beantwoorden
TDW1612
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Netjes! Pionier It's your fourth party! It's your seventh party!

Wifi-bereik

Hallo,

 

Ik heb een probleem ivm het bereik van mijn draadloos internet.

Ik heb een modem achteraan in de garage. Er gaat een powerline AV 6400 naar de voorkant van het huis, op de eerste verdieping. Daar is deze verbonden met een kabel naar de digibox.

Ik zou graag:

 

- Mijn pc die vlak bij de digibox staat ook willen verbinden (via een kabel) met het internet. Momenteel is deze verbonden via wifi maar signaal is slecht.

 

- Op het 2e verdiep is er slechte verbinding met de wifi.

 

Ik heb al vanalles gelezen over een access-point en dergelijk, maar omdat ik er niet echt thuis in ben, vraag ik hier maar naar advies.

 

Bedankt

TDW1612

0 Likes
8 reacties
Niels
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 860
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Wifi-bereik

Dag TDW1612,

 

Wil je een WiFi signaal op beide verdiepingen of liever een bekabeld netwerk (welke de beste stabiliteit geeft)?


  Niels | Ere-Krak
  The burden which is well borne becomes light – Ovidius
    Passend antwoord gekregen? Duid het aan als “oplossing”. Een like mag ook natuurlijk! Disclaimer
0 Likes
steven_vc
Experienced Meerweter
Berichten: 106
Nieuwe TV-theek? Even demarreren... Warming up? BINGO!

Wifi-bereik

Zoek eens naar het artikel 'Wifi netwerk vergroten' op dit forum. Daar staat al wat uitleg over dit onderwerp.

 

Als je al 2 Powerline/Dlan adapters hebt, kan je deze uitbreiden met een derde, een vierde, vijfde,...

 

Je zegt dat je PC dicht bij je Digicorder staat. Je kan de ethernet uitgang van je powerline adapter splitten met een eenvoudige switch. Gebruik geen router. Indien je toch een router hebt gekocht, schakel de DHCP-functie uit.

 

De switch koop je in elke winkel (Gigabit is beter dan 100 Mbit maar dan moet je Powerline dit ook ondersteunen). Je sluit de patchkabel van de powerline adapter aan in de 1e poort, de Digicorder in de 2e poort en de PC in de 3e poort. De volgorde is niet belangrijk.

 

Voor boven kan je een extra adapter gebruiken. Zorg dat het van hetzelfde merk is, bij voorkeur van hetzelfde type. Indien je budget hiervoor reikt, probeer de modernste DLan adapters aan te schaffen in een set van 3 of meer, zo ben je zeker van zo goed mogelijk prestaties.

 

Overweeg echter ook om een ethernet kabel te trekken, dit is eigenlijk goedkoper en qua prestaties superieur aan Powerline/DLan. Dit is ook uitgelegd in het artikel 'Wifi netwerk vergroten'

 

Ik gebruik thuis Devolo DLan adapters voor verbinding naar de keuken en berging waar ik geen UTP kabel wou trekken. Ik ben tevreden over de prestaties van deze adapters. Ze zijn 200 Mbit maar presteren 160Mbit-86Mbit.  Andere merken zullen ook wel goed zijn. Tegenwoordig zijn er ook al Gigabit adapters verkrijgbaar. De standaard is nu minimum 500Mbit voor nieuwe DLan adapters

0 Likes
TDW1612
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Netjes! Pionier It's your fourth party! It's your seventh party!

Wifi-bereik

Allen bedankt voor het antwoord.

 

Het idee van de switch aan de powerline adapter van de digibox lijkt me een goed idee.

Enig idee welke switch gaat met de powerline AV6400?

 

 

 

0 Likes
steven_vc
Experienced Meerweter
Berichten: 106
Nieuwe TV-theek? Even demarreren... Warming up? BINGO!

Wifi-bereik

Allemaal. Een switch werkt met het standaard 802.3 protocol dus alle switches werken met ethernet.

 

Voor gewoon een signaal van een Powerline te splitten hoef je geen duur model te kiezen. Afhankelijk van of je Powerlines sneller dan 100Mbit zijn kan je wel kiezen voor een Gigabit switch in plaats van een 100Mbit switch.

 

Je kan hiervoor naar een Telenet winkel stappen, naar Media Markt, de Makro, Dreamland,...

Op Amazon.de vond ik deze basic switch: D-Link DES-1005D Fast Ethernet 5-Port Switch. Dit is een 100 Mbit switch. Een gigabit switch is bijvoorbeeld deze van TP-Link. TP-Link, Netgear, D-Link, Cisco,... zijn allemaal goede merken voor switches.

 

Dit zijn redelijk standaard switches maar eerlijk gezegd voor thuis heb je niet veel nodig. Er bestaan ook managed switches waar je VLANs mee kunt aanmaken enz. enz.

 

Voor je een derde adapter koopt, kijk of je stopcontacten niet té ver van elkaar zitten. Dit kan je eenvoudig doen door 1 van de 2 huidige AV6400 uit te trekken en in te pluggen op de plaats waar je je nieuwe adapter zou willen plaatsen. Koppel een computer aan de adapter (via ethernet) en check je internetsnelheid.

 

Het beste is volgens mij om alle adapters te vervangen met een modern model dat sneller en verder werkt. Dit is strikt gezien niet nodig, je kan ook gewoon nog een extra Telenet Powerline of een D-link 500AV aan schakelen.

 

Ikzelf persoonlijk heb thuis Devolo zitten voor de keuken en de berging waar ik geen draad wou trekken. Je kan tegenwoordig ook Powerlines kopen met meer dan 1 aansluiting voor ethernet, dan kan je de switch laten vallen en gewoon de 2 toestellen rechtstreeks in de adapter inpluggen. Reken voor 3 nieuwe DLan adapters ongeveer 150 EUR. Dus afhankelijk van hoeveel een Telenet Powerline kost kan je het misschien zo goedkoper doen.

Stijn
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Wifi-bereik

Dat is wel een heel volledige post @steven_vc. Bedankt hiervoor!

+1 Kudos

Stijn

"The force is strong with this one"
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Guidotje
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! It's your second party! De kop is eraf! It's your first party!

Wifi-bereik

Hallo,

 

Goede dag,

 

Twee wifiversterkers Comtrend PG9073 - TN gaven geen WIFI-connectie tussen de witte modem en de achterbouw ( op 15 meter van de woning ). Kan de combinatie Comtrend PG9073 LG-TN en Comtrend PG9072-TN wel een oplossing voor mij bieden. De electriciteit staat op eenzelfde meter maar wel via aparte zekeringkast.

Bedankt voor uw antwoord en mvg,

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi-bereik

Lijkt mij logisch dat het niet werkt.

 

In de documentatie van TN zelf staat dat de 72 enkel samenwerkt met de 73, uw tweede vraag dus eigenlijk. Tussen haakjes, je schrijft wifi versterker PG9073, maar dat is dus de gewone powerline. De wifi versie is de PG072. Hieronder een uittreksel uit de info van telenet zelf:

 

U heeft minstens 2 adapters nodig: een gewone Powerline-adapter en een Wifi Powerline-adapter. De Wifi Powerline-adapter werkt enkel samen met het type Powerline-adapter PG9073-TN. Uw Powerline-adapter verbindt u permanent met uw modem (uw hoofdstation) en uw Wifi Powerline-adapter gebruikt u om uw toestellen draadloos te verbinden. U kunt uw Wifi Powerline-adapter gemakkelijk van stopcontact veranderen, zodat u wifi-dekking heeftt daar waar u het op dat moment nodig heeft. U kunt uw wifi-netwerk ook verder uitbreiden met extra Wifi Powerline-adapters.

 

Zoals je kunt lezen heeft een 72 wifi dus een gewone 73 nodig die met de modem verbonden is via UTP. 

 

Wat de elektriciteit betreft: beide adapters moeten op dezelfde faze zitten, anders werkt het niet. Is dit niet het geval, kan eventueel een fazekoppelaar in de hoofdzekeringskast geplaatst worden.

 

Nog één bemerking: als je in uw post geen typfout gemaakt hebt en wel degelijk twee toestellen van het type 73 hebt is het heel normaal dat je geen wifi verbinding hebt, want de 73 is geen wifi adapter.

 

Hoop dat je hier iets aan hebt.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Guidotje
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! It's your second party! De kop is eraf! It's your first party!

Wifi-bereik

Bedankt, Stefan, voor de duidelijke toelichting.