Beantwoorden
Kuun
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Wifi onstabiel en traag

Sinds kort viel me op dat de wifi onstabiel is en soms wegvalt. Bij speedtests zit ik steeds rond de 20/30Mb downloadsnelheid, te traag dus.

 

Voor Internet in de salon maak ik gebruik van een wifi powerline (9072&9073)

Aan de modem zit de snelheid op een 20Mb, idem aan de wifi powerline. Ik zou normaal rond de 300Mb max hebben.

Deze powerline in de salon wordt gebruikt voor internet ,  Netflix en buitencamera.

Doordat Netflix soms weigerde op te starten of veel moest bufferen om verder te spelen ben ik gaan zoeken naar het probleem. De buitencamera stond plots op offline.

 

Wat ik reeds geprobeerd heb.

Reset modem en powerlines 

Telenet helpdesk gebeld, maar volgens medewerker geen problemen met snelheid dat aan de modem toekomt. Zou gekund hebben aangezien er enkele weken ervoor wegenwerken waren en de elkectricteitkabels werden vernieuwd. Maar, blijkbaar geen probleem en hij heeft hard reset gedaan.

Dit alles heeft geen oplossing geboden en wifi is nog steeds veel te traag of valt gewoon weg.

 

Graag had ik de powerline eens vervangen,  volgens mij kan daar het probleem liggen... toch voor het wegvallen van de wifi, waarom de snelheid aan de modem even traag is is misschien een ander probleem.

Zijn er nog andere dingen die ik kan testen ? Of bel ik gewoon voor een afspraak met een technieker.

 

Alvast bedankt.

0 Likes
7 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5855
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi onstabiel en traag

@Kuun 

Heb je ooit hogere wifi snelheden gehad ? 

Want weet ook dat wifi snelheden nooit zo snel gaan als je haalt op de kabel. Je zegt 300 Mbps , waarschijnlijk is je pakket tot 300 Mbs download maar dat is via de kabel gemeten. Via wifi 200 Mbps als je de HGW goed vrij hebt staan en geen andere obstakels in de buurt maar dat is dan ook wel maximaal wat ik nu zeg. 

Je powerlines zou je kunnen vervangen maar weet dat je electriciteitsnet volledig goed dient te werken. Ook in het net zitten apparaten aangesloten die er voor kunnen zorgen dat je powerlines niet optimaal werken. 

Ooit herinner ik mij een klant die ooit eens zei tegen mij , elke avond valt het internet uit meneer en dat is rond dat uur ongeveer. En na even door zoeken bleek toch dat de lamp met een dimmer elke avond automatisch aan ging en dat zorgde voor die onderbreking. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Wifi onstabiel en traag

Heb je al eens gekeken of er stoorzenders in de buurt zijn?

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vrem.wifianalyzer&hl=en&gl=US

Misschien een modem dicht in de buurt van een stroomkast?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Kuun
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Wifi onstabiel en traag

De 300Mb is wat ik theoretisch max kan bekomen, hoeveel ik effectief had voor de problemen weet ik niet maar 20Mb lijkt me wel erg weinig.

 

De problemen komen vaker s avonds voor dus het vb met de dimlamp is een goeie tip, ga ik eens bekijken.

 

Is er een andere, stabielere manier om internet  in de salon te krijgen ? 

Ik koos voor powerline zodat ik mijn Telenet decoder, playstation, tv enz kon verbinden met utp maar zou een acces point ook mogelijk zijn, of kan dit enkel voor wifi zorgen?

 

0 Likes
Kuun
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Wifi onstabiel en traag

De modem hangt onder de verdeelkast. 

App gedownload,  hoe kan ik zien of er een probleem is?

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5855
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi onstabiel en traag

@Kuun 

Een Accespoint kan je al helpen om een beter stabielere wifi verbinding te hebben , als je de mogelijkheden hebt om deze bekabeld neer te zetten in je salon. Op de Accespoint zelf zit ook wel een utp aansluiting en meerdere ook wel tegenwoordig. Je kan er ook voor kiezen om eerst een switch te plaatsen als er een kabel toekomt in je salon en daar dan een Mesh wifi systeem op aan te sluiten , dat heb ik gedaan door geheel het huis. Dat geeft mij een goed wifi bereik en een goede dekking en goede snelheden. 

Dus heb een kabel naar benden lopen dan een switch geplaatst en dan aan de switch de tv box en andere apparaten die ik bekabeld wil hebben voor een goede stabiele verbinding. 

Zoals je al zelf aangeeft die 20 Mbps is te traag dat ben ik ook met je eens dat moet toch wel wat sneller gaan mits alles correct verloopt. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Kuun
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Wifi onstabiel en traag

Ik heb geen utp die in het salon toekomt, daarom dat ik momenteel met powerline werk.

Ik zou eerst eens de snelheid aan de modem zelf willen testen, via utp dan. Als dat ook maar rond de 20Mb ligt kan het volgens mij enkel de modem zelf zijn die het probleem is.

Maar heb geen laptop die ik via utp aan de modem kan aansluiten... 

Is de snelheid wel ok, dan bestaande powerlines eens vervangen en testen, nog steeds problemen... dan elektriciteitsnet eens testen of er daar fouten in zijn...

Probleem is dat ik de tools niet heb om alles te testen,  dus ik denk dat een technieker laten langskomen de beste oplossing is.

 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Wifi onstabiel en traag

Als die technieker vaststelt dat het probleem bij jou ligt, dan hangt daar wel een prijskaartje aan...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes