Beantwoorden
Tom-VA
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesbeest! Netjes! Leesclubje starten? Pageturner!

Wifi-opstelling tips voor betere internetverbinding?

Beste Netweters,

Ik sukkel momenteel een beetje met mijn huidige opstelling om een stabiel netwerk te hebben en voldoende snelheid te hebben. Thuissituatie is een rijhuis: gelijkvloers, 1e verdiep en zolder als bureauruimte. Huizen naast me zijn appartementen met een 4tal aparte woonunits (geen idee hoe zwaar de invloed van hun wifi zou zijn qua storingen)

Huidige situatie:

Basic internet. De modem (CH7465LG-TN) hangt in de berging. Met daaraan een powerline adapter. Andere powerline hangt op het 2e verdiep (betonnen vloeren ertussen). Tvbox is verbonden met kabel.

Op zolder haal ik dikwijls maar 2Mbps down en 5 up. Blijkt dus dat mijn laptop connectie maakt met de modem (2 verdiepen lager dus) en niet met de powerline adapter die op dat verdiep hangt. Wanneer dat wel eens lukt, vlot 80.

De robotstofzuiger (in de woonkamer) en een p1 meter (vlakbij de modem) maken dan weer connectie met de powerline adapter. Al deze info vind ik in de telent app bij het netwerkschema.

Wifi in de woonkamer is acceptabel genoeg maar kan wel wat beter (connectie via modem moet tenslotte door 2 muren heen).

 

Voor thuiswerk (op zolder) vlieg ik vaker uit dan in een videomeeting en dus irritant. Nu zie ik een aantal opties om te verbeteren maar heb graag eens een opinie van experts.

1) Powerline beneden uittrekken en die boven op de utp kabel steken. Die zou dan werken als AP. Alleen weet ik niet of dat zou helpen om mijn pc niet meer te laten connecteren met de modem. En lost niet zoveel op in de woonkamer

2) Kijken voor telenet 360 en 2? Pods. Modem vervangen, 1 pod in de woonkamer en 1 pod op zolder (powerline vervangen dus), eventueel beiden via utp met modem verbinnen (kabels liggen er toch) (tenzij dit niet ondersteund wordt? Backhaul noemen ze dit toch?)

Dit zou dan een mesh netwerk moeten zijn en het probleem met mijn laptop oplossen. Maar de pods zitten dan voornamelijk op buitenmuren wat minder ideaal is. In de woonkamer zou ik die wel wat dichter bij de modem kunnen plaatsen, maar dan geen utp verbinding mogelijk.

3) TP link deco x60 kopen. Ergens gelezen dat dit voldoende voor zijn geld geeft mits backhaul. Is dan wifi 6e en zou minder storings gevoelig moeten zijn. Beetje zelfde setup als de pods (1tje zolder, 1tje woonkamer en 1tje als router bij de modem die ik dan als bridge moet laten werken)

Sowieso moet er bij optie 2 en 3 een switch komen voor een aantal andere bekabelde connecties.

Optie 2 lijkt me de goedkoopste toch de eerste 3 jaar, optie 3 lijkt me dan weer meer futureproof. Tenzij ik niet voldoende zou hebben met 2 pods dan is het weer andere prijscategorie

 

Dus ik ben eventjes het bos door de bomen kwijt dus een experten visie is dan ook welkom.

 

Titel gewijzigd door DeMMi (mod) | Vorige titel: Wifi opstelling

0 Likes
7 reacties
Ex-Netweter
 

Wifi-opstelling tips voor betere internetverbinding?

Ik zie al minstens drie grove fouten:

  • Wifi uitzenden in de berging? Nutteloos, je zit nooit met je smartphone in de berging. Je zit met je smartphone het vaakst in de living. Je moet dus Wifi uitzenden in de living en nooit in de berging, garage of kelder. Schakel de Wifi van de Telenet-modem dus uit en sluit een Wifi-toegangspunt met netwerkkabel aan in de living.
  • Je gebruikt powerline? Dat is geen betrouwbare technologie, snelheid hangt af van de kwaliteit en opbouw van je elektrische bekabeling, elektrische apparaten kunnen het powerline-signaal volledig verstoren. Zelfs elektrische apparaten van je buren. Problemen met powerline-technologie opsporen is aartsmoeilijk.
  • Er ligt UTP-bekabeling in je woning en je gebruikt die niet? Dat is heel dom, sluit steeds zoveel mogelijk apparaten met UTP-bekabeling aan en koop een eenvoudige gigabit netwerkswitch als de Telenet-modem te weinig netwerkpoorten heeft.

Dus sowieso moet je investeren in een eenvoudige gigabit netwerkswitch met voldoende poorten om alle UTP-bekabeling aan te sluiten. Daarnaast moet je nagaan of je centraal in je werk- of leefruimte op het gelijkvloers en op zolder telkens één Wifi-toegangpunt bekabeld (ethernet backhaul in het jargon) kan aansluiten. (Dus maximaal twee Wifi-toegangspunten, eventueel is één Wifi-toegangspunt volledig centraal op de eerste verdieping ook voldoende om een klassiek rijhuis op gelijkvloers en zolder van Wifi te voorzien.)

Huren bij Telenet of zelf kopen? Ik ben persoonlijk voorstander van je eigen apparatuur aan te kopen, dan ben je volledig vrij. Anders ben je gebonden aan de huurvoorwaarden en onderhevig aan jaarlijkse prijsstijgingen. Het is niet omdat een Wifi-pod vandaag 3 euro/maand kost, dat die volgende zomer ook nog 3 euro/maand zal kosten.

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1683
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wifi-opstelling tips voor betere internetverbinding?

@Tom-VA het klopt wat @Ex-Netweter zegt. Een ethernet backhaul is inderdaad de oplossing. 

Zorg ervoor dat op ieder verdiep een ethernet kabel toekomt zodat je daar een access point kan zetten. 

De kabel moet minstens een CAT5E zijn want anders haal je de juiste snelheid niet. 

Zet waar de modem van Telenet staat een gigabit switch waar alle kabels toekomen en vraag een CV8560E aan bij Telenet zodat je uw wifi systeem als router kan gebruiken ipv access point.

Zo heb je ook meer functionaliteiten dan wanneer je de router in access point mode zet. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tom-VA
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesbeest! Netjes! Leesclubje starten? Pageturner!

Wifi-opstelling tips voor betere internetverbinding?

Bedankt @Ex-Netweter voor de feedback:

1) Tja daar komt de coax binnen en alle utp connecties zijn daar. Bij installatie test telenet wel maar is altijd goed op die momenten. Is idd zinloos maar op dat moment denk je er niet teveel bij na.

2) Met corona en kinderuitbreiding was dat op de oplossing om zo snelmogelijk 'goede' wifi te krijgen op zolder. Mijn vrouw haar laptop doet het goed daarop, de mijne ook als die er mee wilt connecteren (meer niet dan wel). Monofase in huis dus dat helpt ook wel.

3) utp punten zitten helaas niet centraal (heb het huis zo gekocht, al blij dat er in iedere kamer utp is). De meeste belangrijke zaken zitten daarop. Gezinsuitbreiding zorgde voor verandering in kamergebruik en zolderlogica waardoor utp punten enkel maar via kabel over de vloer te bereiken is. Onhandig met kinderen, grote omtoeren om deuren enzo te ontwijken.

Al je opmerkingen zijn terecht, maar hebben vaak een reden waarom zo is.

Inderdaad extra huur etc had ik zelfs nog niet aangedacht.

Je spreekt van Wifi toegangspunt aka accespoint? Bekabeld kan zeker, alleen nooit centraal. Vorige eigenaar heeft alle utp aan de buitenmuren gedaan. Dus 2 AP lijken me dan het beste.

Is het dan deze opstelling:

modem -> switch -> alle apparaten  of

Modem -> switch/AP -> resterende apparaten

Wat lijkt je dan een goed systeem/merk voor acces points?

0 Likes
Tom-VA
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesbeest! Netjes! Leesclubje starten? Pageturner!

Wifi-opstelling tips voor betere internetverbinding?

Dank voor je feedback @kristofDW . Paar extra vraagjes, die modem waar je overspreekt is dat dan geen router? Dan heb ik nog een extra toestel nodig?

Denk dat de kabels cat6 zijn maar dat moet ik nog bekijken.

Extra functies hoeven niet perse. Eenvoudig mag ook, zolang het maar stabiel is

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1683
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wifi-opstelling tips voor betere internetverbinding?

@Tom-VA je moet alleen de e router van Telenet hebben waar je Mac passtrough kan gebruiken zodat je je eigen router kan gebruiken als router en dus niet als AP. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Tom-VA
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesbeest! Netjes! Leesclubje starten? Pageturner!

Wifi-opstelling tips voor betere internetverbinding?

Ok maar dat is in de veronderstelling dat ik mijn eigen router heb/wil en graag extra functies zou willen gebruiken.

Dat hoeft niet voor mij, dus dan lijkt me het beste zoals @Ex-Netweter zei: wifi uitschakelen op modem, maar deze blijft functioneren als router ? En daarachter switch en alle bekabeling en AP plaatsen

0 Likes
Ex-Netweter
 

Wifi-opstelling tips voor betere internetverbinding?


@Tom-VA  schreef:

Je spreekt van Wifi toegangspunt aka accespoint?


Inderdaad, acces points.


@Tom-VA  schreef:

Is het dan deze opstelling:

modem -> switch -> alle apparaten  of

Modem -> switch/AP -> resterende apparaten



Je mag alle poorten (behalve 1) van de Telenet-modem gebruiken en op de resterende poort de netwerkswitch aansluiten. De netwerkswitch is gewoon een uitbreiding van de poorten van de modem.

De AP's sluit je zo dicht mogelijk bij je living en werkruimte aan op een UTP-contactdoos. (Kijk na of de AP's effectief in AP-mode geconfigureerd worden, geen router-mode dan is een foutloze configuratie moeilijker)


@Tom-VA  schreef:

Wat lijkt je dan een goed systeem/merk voor acces points?


Volgens je budget en datasnelheid die je wenst, Netgear, Ubiquity, TP-Link. (Denk na hoe je ze plaatst, er bestaan specifieke modellen voor wandmontage, plafondmontage of gewoon op een meubel.)

De TP-Link Deco X60 (of de goedkopere X50) is inderdaad meer dan prima voor je Basic Internet. Voor gigabitsnelheden over Wifi heb je een duurder model nodig. (XE75 (Pro))

0 Likes