Beantwoorden
NathanZ
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Wifi-snelheid niet oké op verschillende verdiepingen

Hallo allemaal

 

Wij zitten thuis met problemen met het internet die wij niet opgelost krijgen.

 

Het probleem

Wij wonen in een oud, gerenoveerd rijhuis (3 verdiepen, 1 tussenverdiep) en het access point staat in de kelder. Er zijn nergens UTP kabels doorgetrokken in ons huis en wij hebben dus enkel toegang tot bekabeld internet in de kelder.

Als ik de wifi snelheid daar test haal ik snelheden van 200+ Mbps. Het probleem is dat ik merk dat de snelheid erg daalt per verdieping. Zonder enige vorm van versterkers ofzo hebben we dus op de bovenste verdiepen extreem slecht tot geen internet.

 

Wat hebben wij al geprobeerd om dat op te lossen?

  1. Powerlines van Telenet — werken absoluut niet... Of het aan de onze bekabeling ligt van de elektriciteit, ik weet het niet, maar de verbinding valt minstens 1 keer per uur weg schat ik. In een tijd van online meetings en thuiswerk is dat allesbehalve ideaal.
  2. TP-Link Deco M5 Wifi Mesh systeem — Deze week besteld en gisteren aangekomen. Om eerlijk te zijn was ik er van overtuigd dat dit de oplossing zou zijn voor onze problemen, wat dus niet zo blijkt te zijn. Onvoldoende bereik waardoor we niet overal genoeg internet hebben.

Wie kan ons helpen en ons ontdoen van een grote bron van frustraties? Alle tips zijn welkom.

 

Bedankt!

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Oorspronkelijke titel: Aanhoudende problemen WiFi

0 Likes
6 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2256
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Wifi-snelheid niet oké op verschillende verdiepingen

waar liggen coax kabels?

Als er meer zijn, zijn ze dan in rij geschakeld of vertrekken ze alle beneden?


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wifi-snelheid niet oké op verschillende verdiepingen

@NathanZ meestal in oudere huizen liggen er overal coax kabels. Misschien moet je eens zien of er geen coax vertrekt vanuit je kelder naar ieder verdiep.Als dat het geval zou zijn kan je ethernet via coax gebruiken. Dat gebruikt dan je coax als ethernet kabel. Hier kan je de info vinden: https://www.kabelshop.nl/Kabels/Coax-kabel/Internet-over-coax-p24998.html


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi-snelheid niet oké op verschillende verdiepingen

@NathanZ 

Opdat uw mesh systeem goed zou werken mogen ze niet te ver van elkaar zitten. Ze moeten immers alles draadloos doen.

 

Ik zou de powerlines toch niet direct opgeven. Geef een verschillend SSID voor het 2,4 en 5 GHz signaal. Dat kan al helpen. Je kan eens controleren welke snelheid je haalt als je een utp kabel gebruikt en die in de 2e powerline steekt. Je kan dat op elke verdieping eens controleren. controleer ook welke snelheid je haalt op je mesh systeem. Je moet op basis van de cijfers die je dan hebt uw fantasie laten werken om tot een betere opstelling te komen. Bijvoorbeeld: zet de 2e powerlinge op de 1e verdieping (in de trappenhall ?), sluit daarop uw mesh systeem aan. Zie dan waar je de andere satelieten van je mesh systeem plaats (steeds trappenhall ?, gelijkvloers, en 3e?). Het is niet mogelijk om zo maar te zeggen wat het beste resultaat geeft. Probeer en oordeel zelf.

In principe kan je de wifi van de powerline uitzetten, doe dat.

 

0 Likes
NathanZ
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Wifi-snelheid niet oké op verschillende verdiepingen

Bedankt voor het antwoord. COAX Kabels lijken er niet te vertrekken naar elders in het huis. 1 sattelietkabel wel, maar dat is niet hetzelfde zeker?

0 Likes
NathanZ
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Wifi-snelheid niet oké op verschillende verdiepingen

Dankuwel. Ik heb mij laten vertellen dat al mijn apparaten slim genoeg zijn om uit te maken welke verbinding het best is, en het dus niet nodig is om deze een verschillende SSID te geven. Klopt dat? Op de ethernetverbinding van de powerline zit teveel verlies tov te draadloze verbinding. +/- 50% verlies zo lijkt het, dus de mesh daarop aansluiten lijkt me ook niet te werken. Maar bedankt voor het antwoord, ik probeer een creatieve oplossing te zoeken.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi-snelheid niet oké op verschillende verdiepingen


@NathanZ  schreef:

Dankuwel. Ik heb mij laten vertellen dat al mijn apparaten slim genoeg zijn om uit te maken welke verbinding het best is, en het dus niet nodig is om deze een verschillende SSID te geven. Klopt dat?


Theoretisch en voor zover de apparaten de laatste snufjes volgen zou dat moeten kloppen.

Wat is uw voordeel met uitsluitend 1 ssid wat is uw nadeel?

Wat is uw voordeel met verschillende ssid's en wat is uw nadeel?

Een toestel dat een vaste plaats heeft hoeft niet zelf te beslissen. Jij stelt dat één keer in en je kent de instellingen (je zou dat tos moeten noteren) voor het geval er iets misloopt.

Een toestel met variabele plaat (bijvoorbeeld smartphone) moet ook in staat zijn om over te schakelen op een ander ssid als het signaal van de vorige te zwak wordt.

Ik twijfel zeer sterk dat dithet wifi probleem an het algemeen vlug zal opgelost worden. Door de vermenigvuldiging van wifi toestellen onstaan er botsingen (interferenties) in het wifi verkeer en dat meer en meer.

0 Likes