Beantwoorden
Lies_M
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your fourth party! It's your third party! It's your second party! En we zijn vertrokken!

Wifree toegangspunt tijdelijk vol

Beste allen,

 

Het gebeurt vrij regelmatig dat bezoekers bij ons niet kunnen surfen via het Telenet Wifree netwerk omdat het toegangspunt tijdelijk vol zit. Nochtans surfen wij allemaal via onze reguliere telenetverbinding. Ook als er geen bezoekers zijn, krijgen we deze melding te zien. Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak is en hoe we het kunnen oplossen?

Alle advies is welkom! Alvast bedankt!

0 Likes
10 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wifree toegangspunt tijdelijk vol

Voor zover ik ooit begrepen heb wordt de Telenet Homespot beperkt tot 5 gebruikers. Dit om overbelasting van de Wifi op de HGW te beperken. Alles, zowel uw eigen Wifi als de Homespot gaan over dezelfde antennes. Dus ik kan mij wel voorstellen dat er 2 aparte netwerken zijn, de switching capaciteit niet voldoende is als er teveel gebruikers op zitten.

En nogmaals, voor zover ik begrepen heb is WiFree het gebruik maken van de aanwezige Homespots.

Dus het is zeker niet onmogelijk dat er overbelasting is als de som van de gebruikers op het eigen SSID en de Homespot te hoog oploopt.

Je moet het zien als een rond punt. Als je 5 wegen hebt die samenkomen op een rond punt, en elke weg heeft een capaciteit van 1000 wagens per uur. Hoeveel capaciteit moet het rond punt dan niet hebben om het maximale te kunnen verwerken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Wifree toegangspunt tijdelijk vol

Het hoeven geen bezoekers van u te zijn die het netwerk bezetten. De gebruikers kunnen zich ook bij de buren of op straat bevinden. Wifree is ten slotte een openbaar netwerk.

Groeten


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Wifree toegangspunt tijdelijk vol


@Lies_M@  schreef:

Ook als er geen bezoekers zijn, krijgen we deze melding te zien. Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak is en hoe we het kunnen oplossen?


@Lies_M, betekent dit dat je thuis altijd met WiFree van Telenet connectie maakt? Want thuis kan je uiteraard best met je eigen draadloze internet verbinding connecteren. Hier ga je sowieso een betere connectie mee hebben. 


Daarnaast is het mogelijk dat er teveel mensen proberen te connecteren met eenzelfde WiFree verbinding, zoals @louishufk aangaf kunnen dit ook andere mensen in de buurt zijn. 

 

Je kan eventueel je bezoekers ook laten verbinden met je eigen WiFi netwerk thuis, afhankelijk van wie je bezoekers zijn natuurlijk. Vaak delen mensen hun WiFi wachtwoord niet graag. Om dat te vermijden kan je eventueel gebruik maken van de WPS knop op de modem of van de QR code in de Telenet app om je netwerk te delen zonder al te veel details te moeten doorgeven. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Wifree toegangspunt tijdelijk vol


@Suzy@  schreef:

. Om dat te vermijden kan je eventueel gebruik maken van de WPS knop op de modem of van de QR code in de Telenet app om je netwerk te delen zonder al te veel details te moeten doorgeven. 

Onlangs heb ik het eens via de QR-code gedaan maar dan was mijn wachtwoord gewoon zichtbaar na het scannen.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Wifree toegangspunt tijdelijk vol


@Wheng@  schreef:
Onlangs heb ik het eens via de QR-code gedaan maar dan was mijn wachtwoord gewoon zichtbaar na het scannen.

@Wheng, zichtbaar (niet versleuteld dus) op het scherm van de persoon die de QR code scande? Want ik zie nu wel dat in het scherm 'Deel je wifi' het wachtwoord ook gewoon volledig getoond wordt, maar dat is niet wat je bedoelde denk ik. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Wifree toegangspunt tijdelijk vol


@Suzy@  schreef:

@Wheng, zichtbaar (niet versleuteld dus) op het scherm van de persoon die de QR code scande? Want ik zie nu wel dat in het scherm 'Deel je wifi' het wachtwoord ook gewoon volledig getoond wordt, maar dat is niet wat je bedoelde denk ik. 😉


Inderdaad,  onversleuteld zichtbaar op het scherm van de persoon die de QR-code scande. Net nog even getest en is nog altijd zo.

Maar ik stel me dan de vraag of dit wel anders kan want hoe krijg je een wachtwoord via een QR-code-scanner versleuteld in de wifi-instellingen van een gsm? 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Wifree toegangspunt tijdelijk vol

@Wheng, je stelt goede vragen, as always. 😉 Ik heb de vraag eens gesteld bij de persoon die app mee ontwikkelt. Kom er uiteraard op terug. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Wifree toegangspunt tijdelijk vol

@Wheng, men heeft me verteld dat het wachtwoord in een latere fase verborgen zal worden in de app zelf, op de pagina waar je de QR code scant.

 

Voor de rest is de werking van de app dezelfde aan het "wifi-paspoort" dat nu in de Telenet Support app steekt. Over het feit of het normaal is dat de persoon die scant het wachtwoord op zijn/haar device kan zijn, wacht ik nog even op bevestiging. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Wifree toegangspunt tijdelijk vol

@Wheng, blijkbaar kan men er bij Telenet niets aan doen als het wachtwoord getoond wordt op het device van de ontvanger. Men kon me zelfs niet met 100% zeker bevestigen dat dit effectief altijd zo is. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Wifree toegangspunt tijdelijk vol

Bedankt om het na te vragen @Suzy.  De ontvanger kon niet anders dan het getoonde wachtwoord kopiëren, naar zijn wifi-instellingen gaan en daar het wachtwoord plakken. Men kon niet met 100% zekerheid bevestigen dat dat altijd zo is.  Ik zou gewoon graag weten of dat de normale werking  is of dat het eigenlijk anders zou moeten gaan. Want ik denk dat de meesten er van uitgaan dat de ontvanger simpelweg de qr-code moet scannen en meteen zondermeer op de wifi kan. Zo lijkt het ook voorgesteld te worden.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes