Beantwoorden
Boemelke
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Verander-je-wachtwoord-dag Leesbeest! Netjes! Leesclubje starten?

iPhone blijft op modem ipv acesspoint.

Modem staat in living, Telenet ap geplaatst in waskot met cat6a. Deze werkt perfect met mijn wifi camera in oprit en tuin.

De wc is hier vlakbij en toch wil mijn iphone niet niet op de ap gaan en blijf ik hangen op de modem die 10m verder staat met amper 1Mbps.

via de telenetapp de wifi check gedaan en alles zou juist zijn.

ik dacht dat dit 1 groot netwerk zou worden of mis ik iets.

2 reacties
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1142
Krak Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

iPhone blijft op modem ipv acesspoint.

Het  is ook 1 groot netwerk, echter kunnen toestellen zelf beslissen of ze wensen over te schakelen naar een ander access point.

Sommige Wi-Fi oplossingen bieden seamless roaming aan, waarbij de AP's onderhandelen met de apparaten om ze van de ene naar de andere AP over te schakelen; maar dat is volgens mij niet beschikbaar op het AP van Telenet.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1618
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

iPhone blijft op modem ipv acesspoint.


@Boemelke  schreef:

ik dacht dat dit 1 groot netwerk zou worden of mis ik iets.


Dat is net het verschil tussen de opstelling "modem + (dom) AP" en een echt "mesh" systeem.

En met "mesh" bedoel ik een systeem waarbij de AP's (= mesh slaves) en de mesh master met elkaar praten ...

[het woord mesh wordt hier soms te eng geïnterpreteerd als een systeem waarbij de AP's onderling draadloos verbonden zijn] 🤔

  • In jouw opstelling, met een "dom" AP, is het de IPhone die beslist wanneer hij zich met een ander AP gaat verbinden. Deze neemt niet noodzakelijk het "sterkste" signaal, maar eens verbonden blijft hij halsstarrig vastkleven aan het eer verbonden WiFi punt, tot hij bijna geen signaal meer ontvangt. Dan pas gaat hij op zoek naar een beter signaal.
  • In een "mesh" opstelling is de mesh master die beslist welk AP (en welke band) de meest geschikte is voor jouw iPhone, en deze zal jouw toestel automatisch naar het beste WiFi punt omleiden ("mesh steering").

Wat je zou kunnen proberen:

  1. WiFi eens kort uitschakelen en terug aanschakelen (of even vliegtuigmode aan/uit) als je op 't WC zit 🤗. Dan is de kans dat de iPhone op het betere signaal van het AP verbindt
  2. al jouw netwerkpunten een verschillende naam geven: dan kan je zelf kiezen met welk AP er verbonden wordt. Je verliest dan wel het '1 groot netwerk'
  3. misschien is er een instelling op de iPhone waardoor deze sneller het zwakke AP loslaat?