Beantwoorden
freeday
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

internetradio

Ik wil op mijn wifi tuner versterker internetradio beluisteren.Volgens het handboek moet dit via dhcp vanzelf gebeuren maar ik krijg "disconnected".Kan ik dat ergens zelf inschakelen op de router van telenet?Handmatig instellen kan ook,maar ik ben daar een leek in.

Vriendelijke groeten,

0 Likes
19 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5239
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

internetradio

Merk en model/type van die WiFi tuner versterker?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

internetradio

Draadloze (Wifi) verbinding? In geval van Wifi moet je wel eerst de verbinding maken op het netwerk eventueel met ingave van een paswoord. Is dit al gebeurd?

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
freeday
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

internetradio

Yamaha R-N500

0 Likes
freeday
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

internetradio

Neen,zou vanzelf via dhcp moeten lukken !

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

internetradio

DHCP maakt geen Wifiverbinding. Nadat je op een netwerk bent aangesloten zal DHCP de host in het netwerk opnemen door het toekennen van een IP adres. Met je smartphone of tablet moet je toch ook eerst een Wifi verbinding maken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

internetradio

@freeday,

Het klopt helemaal wat @igvfer zegt. Je verwart twee verschillende zaken met elkaar:

 

  1. Je moet verbinding maken met je netwerk. Dat kan bedraad met een UTP kabel of dat kan draadloos via WiFi. Het verbinden met een WiFi netwerk gaat (de eerste keer) NIET automatisch.
  2. Eens je verbonden bent met het netwerk zal DHCP u een netwerkadres, het zogenaamde IP adres, toekennen waarrmee je dan op het netwerk ook kan werken, en data versturen en ontvangen. Het is dit verkrijgen van een IP adres dat automatisch gaat.

Maar om dus via WiFi verbonden te geraken moet je dus eerst in de settings van uw toestel uw WiFi netwerk aangeven en vervolgens het paswoord ingeven. Pas daarna kan DHCP u een IP adres bezorgen en kun je internetradio beluisteren.

 

DHCP is een service die door de router geleverd wordt. Daarvoor moet je dus met de router in verbinding staan.

 

Je moet dit, zoals hoger aangehaald, wel slechts één keer doen. Normaal gezien zal uw tuner/versterker de settings onthouden en de volgende keer gaat alles automatisch.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

internetradio

En als ik er de handleiding bijneem ( https://nl.yamaha.com/files/download/other_assets/8/330098/R-N500_om_G.pdf ) dan zie ik op blz 13 hoe je dit apparaat aansluit op een bedraad netwerk maar wordt er nergens over Wifi gesproken. Of is dit een verkeerde handleiding?

Ik haal dit van deze pagina: https://nl.yamaha.com/nl/products/audio_visual/hifi_components/r-n500/downloads.html

Je kan uw toestel eventueel draadloos verbinden door aan de ethernetpoort een Acces Point te hangen ingesteld in bridge modus. Bijvoorbeeld: D-Link wifi access point: DAP-1360



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

internetradio

Inderdaad @igvfer, dit toestel heeft geen WiFi aan boord. Op pagina 13 staat eveneens die tekst dat DHCP alles automatisch doet ..... nadat het via UTP is aangesloten op de router !!! 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
freeday
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

internetradio

Is inderdaad de juiste pagina die ik ook heb in mijn handboek.

Nu had ik die tekening niet bekeken omdat dealer van wifi sprak.

Mijn versterker staat op een plaats waar ik niet met een kabel bij kan,daarom wilde ik wifi.

Ik ga direct eens een telefoontje plegen.

Mijn dank is groot want zonder jullie hulp was ik er zelf niet toe gekomen hoor.

Ik laat nog weten wat zijn antwoord hierop was.

Mvg.

freeday
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

internetradio

Telefoontje gedaan naar dealer en inderdaad,geen wifi aan boord bij deze tuner versterker.Blijkbaar zoals bij vele Yamaha tuner versterkers.Je moet een zeer goede wifi ontvangst hebben om kwaliteitsradio te beluisteren.Optie is zoals ook al door een behulpzaam iemand werd aangegeven,werken met acces point.Ik moet ook al een verdeler bijkopen want de 4 ingangen op mijn modem zijn gebruikt.Extra kosten dus maar het komt dank zij jullie goed.

Superbedankt iedereen om te helpen.

 

Mvg

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

internetradio

Die hulpvaardige man is @igvfer, en als je nog hulp nodig hebt bij het juist installeren, aansluiten of configureren van uw AP dan kun je opnieuw hier terecht.

 

BTW, wat jij "verdeler" noemt is een "switch" Smiley Tong Koop er wel eentje met gigabit poorten, laat u geen verouderd exemplaar met 100 Mb poorten opsolferen....

 

EDIT: waarvoor heb je extra poorten nodig? Dat AP moet in de buurt van uw versterker staan en die twee moeten met UTP kabel verbonden worden. Het is het AP dat de WiFi signalen van uw router zal opvangen en dan via UTP doorgeven aan uw versterker. Het AP zal dus niet met UTP verbonden worden met de router, anders kun je evengoed een kabel van de router naar de versterker leggen ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

internetradio

De oplossing die ik aangeef is een AP met het kabeltje aansluiten op uw versterker nadat je die eerst hebt ingesteld als Bridge.

Je sluit daarvoor het AP aan op je router. Nu moet je in de menu gaan van het AP. Je geeft dit AP een fixed adres bvb. 192.168.0.10 om in de Telenet range te blijven en dan ga je ergens in de instellingen op zoek hoe je Bridge modus kunt selecteren. Als je dat hebt gevonden kan je daar instellen met welk WiFi netwerk dit AP moet verbinden en met het juiste paswoord uiteraard. Als je nu de kabelverbinding naar de modem verbreekt en dit AP aansluit op je versterker zal je zien dat je versterker nu wel een IP adres zal verkrijgen via de DHCP van de router. Het is natuurlijk een extra bakje maar als het niet anders kan. Ik heb dit ooit gedaan voor een grote netwerkprinter die ook geen ingebouwde Wifi had en waar we geen fysieke kabel konden naartoe leggen.

Bridge modus, het woord zegt het bijna zelf, komt neer op een draadloze brug maken tussen 2 netwerken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

internetradio

Er is ook nog een andere oplossing: een setje van twee powerlines. Eentje in de buurt van de router in het stopkontakt en een UTP naar de router, de tweede in de buurt van de versterker in het stopkontakt en UTP naar de versterker. Klaar is kees. Je gebruikt dan uw elektriciteitsnet als kabelverbinding. 

Je hoeft niets te configureren, zo een setje werkt normaal gezien straight out of the box. En als je ze toch eens moet resetten is dat nog altijd eenvoudiger dan een AP configureren.

En een eenvoudig setje volstaat, het hoeft geen WiFi capaciteit te hebben. Wel zien dat de doorvoersnelheid hoog genoeg is. Ikzelf gebruik bvb een setje van Netgear met 500 Mb/s tot volle tevredenheid. Lager zou ik wel niet gaan.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
freeday
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

internetradio

Dat is het wat deler voorstelde,powerlines,geen acces points zoals ik zelf verkeerdelijk aangaf

Maar ben blij te horen dat dit goed werkt.Bedankt Stefaan !

0 Likes