Beantwoorden
Pat91
Experienced Weetjesweter
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. A born reader! Twee handen vol!

lage snelheid bij access point

Hallo, 

ik heb een 24*8 DOC 3 Wireless en in een tuinkamer een AP7465CE-TN Access Point. Bedie zijn samengevoegd tot 1 netwerk. De UTP-kabel van de modem naar het Access Point is cat. 6 en shielded en de afstand tussen modem en access point bedraagt 25 meter.

Het abonnement is Wigo Home met een downloadsnelheid van 300 Mbps max. Een speedtest in de onmiddellijke buurt van de modem geeft een snelheid van meer dan 200 Mbps. Een speedtest vlakbij het Access Point haalt nauwelijks 40-50 Mbps ! Wat loopt er verkeerd?

0 Likes
4 reacties
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

Heb je de kabel die in het access point zit al eens in je laptop gestoken; en daarmee een speedtest gedaan? Zo kan je meteen uitsloten of er een probleem is tussen de router & het access point.

Aangezien je 1 netwerk hebt, zou het ook kunnen dat je toestel om een of andere reden blijft connecteren met het signaal van je modem, ipv over te schakelen op het access point.

Dit zal dan gezien de afstand waarschijnlijk op 2,4 GHz zijn, wat al meteen een stuk trager is.

Als je de kabel hebt nagekeken kan je dus eventueel het netwerk eens (tijdelijk) splitsen in 2 verschillende SSID's; als je dan wel de verwachte snelheid haalt dan weet je dat het daar aan ligt.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Pat91
Experienced Weetjesweter

Hallo, 

ik heb de kabel van het AP aangesloten op de laptop en haal dan snelheden tot 250 Mbps. Bekabeling tussen router en AP is dus blijkbaar g geen probleem. Ik heb de instellingen van de route aangepast en op 5 GHz geplaatst en herstart. Speedtest op WiFi aan het AP geeft nog steeds teleurstellende 40-50 Mbps.

0 Likes
Ex-Netweter

Op welk toestel haal je 50 Mbps? Dat kan een normale snelheid zijn bij een kanaalbreedte van 20 MHz op Wifi 5.

0 Likes
Pat91
Experienced Weetjesweter

Op een Samsung A50 haal ik 25 Mbps. Op een (oude) Galaxy TAB S5e  is het 120. Het ligt dus aan de toestellen

0 Likes