Beantwoorden
Aardvark71
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! It's your first party! Hi there!

modem CH8568LG luidruchtig en lagere signaalsterkte

Hallo,

Ik heb net een nieuwe modem ontvangen omdat de wifi van mijn vorige toestel erg onstabiel was.
(De helpdesk zag dat er tal van fouten gelogd werden en stelde daarom een nieuwe modem voor)

- De oude modem was een CH7465LG (wifi 5)
- De nieuwe modem is een CH8568LG (wifi 6)

Helaas zijn er twee aspecten aan de nieuwe modem die me totaal niet bevallen:

1) Het grootste probleem is het lawaai dat het toestel maakt.
Zodra je het opstart, begint een ventilator te draaien — en die blijft draaien. Is dit normaal? De vorige modem was vrijwel geruisloos.
(Om je een idee te geven: iemand die binnenkwam vroeg waarom ik een ventilator had aangezet "terwijl het buiten helemaal niet zo warm was"...)

Ik vraag me nu vooral af of ik deze modem moet terugsturen en een nieuw exemplaar vragen, of drastischere maatregelen moet overwegen , zoals het toestel in de garage plaatsen of zelfs van provider veranderen.
Enige tips?

2) Het tweede probleem is dat de signaalsterkte duidelijk veel zwakker toont dan bij de vorige modem.
(Of lijkt dat maar zo, en was het signaal van de vorige eigenlijk “fake news”?)

Ik merkte het meteen op via de Citrix-client die ik gebruik om thuis te werken, maar evengoed zie je dat aan het netwerk icoon in de icontray.
De Citrix client geeft nu als beoordeling van de verbinding meestal slechts “redelijk”, terwijl dit met de oude modem vaak “goed” of “uitstekend” was.

Enkele details die de Citrix client op dit moment toont:
Tijdstempel: 8/07/2025 6:41:39 | Wachttijd (ms) : 141 ms [Good] | Bandbreedte (Mb/s) : 81 Mb/s [Excellent] | Signaalsterkte (dBm): -68 dBm [Fair]
(Helaas heb ik bij de oude modem nooit naar deze details gekeken.)

Tenslotte nog even de resultaten van : netsh wlan show interfaces

```
Name : Wi-Fi
Description : Intel(R) Wi-Fi 6 AX201 160MHz
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11ac
Authentication : WPA2-Personal
Connection mode : Auto Connect
Band : 5 GHz
Channel : 100
Receive rate (Mbps) : 390
Transmit rate (Mbps) : 390
Signal : 63%
```

Deze gegevens zijn trouwens genomen terwijl mijn laptop in een andere kamer staat.
Op een meter van de modem stijgt de signaalsterkte naar waarden tussen de 80 en 90%, maar nooit boven de 90%.

Mijn vraag hier... is het normaal dat de nieuwe modem met wifi6 een lager signaalsterkte _lijkt_ te geven ?
En zijn er oplossingen?
De oude powerline adapters lijken het signaal niet te versterken
Is deze modem eerder te gebruiken met een mesh netwerk / de nieuwere telenet pods?

Alvast bedankt voor input

1 reactie
patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-)

modem CH8568LG luidruchtig en lagere signaalsterkte

@Aardvark71 

De modem die je hebt gekregen schijnt idd 'lawaai' te maken met de ventilator. Daar zijn al topics over geweest in het verleden hier. Er zou dan een update uitgebracht zijn waardoor het toch wat beperkter zou moeten zijn. Persoonlijk heb ik dit nooit echt ervaren maar goed das een ander punt. 

Als je toch vindt dat deze te veel 'lawaai' maakt dan kan je best vragen om deze om te ruilen naar een F@ST3896LG-TN . Dat is een nieuwer model en heeft geen ventilator erin die je zou horen. 

Ook deze modem heeft wifi 6 waar je gebruik van kan maken. 

Betreft je signaal kan een gedacht zijn of je kan eens zien om je kanaal aan te passen in de modem zelf. Kan zijn dat je op een drukker kanaal zit waardoor je een zwakker signaal ervaart. Ook kan je proberen om je laptop via 5 GHz te verbinden voor een sterker signaal. 

Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.