Beantwoorden
toot
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Dat loopt vlotjes. Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

telenet WiFi in groot huis vervangen door Mesh netwerk

Allen

ik ga morgen iemand helpen om een Mesh netwerk te installeren in een groot huis van begin vorige eeuw met 3/4 verdiepingen en zou het Telenet WiFi netwerk dus desactiveren eens dit is geinstalleerd. Ik ben één keer ter plaatse geweest en wat ik me nog herinner en via de login zie:
De huidige installatie is een 24*8 DOC 3 EMTA(DOCSIS) en  3 decoders: 2xAD210 en 1xAD2100 
De "24*8 DOC 3 EMTA(DOCSIS)" is zoals ik begrijp uitsluitend een modem die te TV signalen en de data signalen scheidt.

Via de login zie ik ook een WiFi booster/access point:  AP7465CE-TN en deze kan ik desactiveren, dus geen probleem om deze te supprimeren.

Mijn vraag is of de modem ook een WiFi signaal uitzendt ? indien wel, waar kan ik dit desactiveren ?
Bedankt voor de antwoorden

Mvg

 

Luc

0 Likes
4 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

telenet WiFi in groot huis vervangen door Mesh netwerk

@toot 

In dit geval aan de specs te zien heeft de modem geen wifi aan boord. Het is EMTA dus het is een modem only. 

In het geval van wifi aan boord staat er Docsis xxx WIRELESS en dat staat er niet. Je kan dus de Mesh installatie installeren en je moet verder geen wifi uitschakelen. 

Houd er wel rekening mee dat je de digicorders niet aan de Mesh wifi kunt aansluiten dus die moeten op de modem only of op een switch aangesloten zitten. Als je dat niet doet dan zal er geen interactiviteit zijn op de digicorders. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

telenet WiFi in groot huis vervangen door Mesh netwerk

@tootGewoon ook rekening houden dat je voor een goed werkend mesh systeem een AP telkens 2 andere AP's moet kunnen bereiken. Zeker als het puur op WIFI is. Op een bekabeld netwerk maakt dat minder uit omdat elk AP rechtstreeks naar de hoofd AP gaat. Anders puur op WIFI heb je een ordinair (verbeterd) repeatersysteem.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
toot
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Dat loopt vlotjes. Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

telenet WiFi in groot huis vervangen door Mesh netwerk

hij heeft er N+1 gekocht, dus daar zal hij zeker goed zitten, maar moet nog getest worden.
Werkt overigens perfect !

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

telenet WiFi in groot huis vervangen door Mesh netwerk


@toot  schreef:

De huidige installatie is een 24*8 DOC 3 EMTA(DOCSIS) en  3 decoders: 2xAD210 en 1xAD2100 
De "24*8 DOC 3 EMTA(DOCSIS)" is zoals ik begrijp uitsluitend een modem die te TV signalen en de data signalen scheidt.

Via de login zie ik ook een WiFi booster/access point:  AP7465CE-TN en deze kan ik desactiveren, dus geen probleem om deze te supprimeren.


Ik hoop dat je héél goed weet wat je doet.

De huidige installatie (een EMTA modem met een Telenet AP) is super onveilig - tenzij er een router/firewall gebruikt wordt - gezien alle toestellen die via de WiFi verbonden worden een publiek IP adres krijgen, en dus niet beschermd worden door een firewall.

Indien het gebruikte Mesh systeem een router bevat ("mesh master") dan moet je deze activeren en rechtsreeks aansluiten op de modem.

Alle andere toestellen (met uitzondering van de digicorders) moeten dan achter de router (mesh master) aangesloten worden, zodat deze een interne IP adressen krijgen van de mesh master.

 

Een alternatieve opstelling is dat je de EMTA (Docsis 3) gaat inruilen voor de E-router (Docsis 3.1). Deze heeft ook géén WiFi aan boord, maar wel een router/firewall.

In dit geval

  1. moet kan je de router deactiveren in de mesh master (AP mode), en krijgen alle toestellen een intern IP van de Telenet E-router
  2. kunnen je digicorders wel in jouw lokaal netwerk opgenomen worden

@toot  schreef:

Via de login zie ik ook een WiFi booster/access point:  AP7465CE-TN en deze kan ik desactiveren, dus geen probleem om deze te supprimeren.


Als je het Telenet AP niet meer gebruikt, dan is er geen noodzaak om te deactiveren: gewoon uit het stopcontact halen (en terugbrengen naar Telenet), deze zal automatisch "verdwijnen" in Mijn Telenet.

Maar je kan dit AP ook gewoon verder gebruiken op jouw lokaal netwerk ...

0 Likes