41078
netweters
|
17661
gesprekken
|
19081
vragen
|
Unifi dream router werkt helemaal goed, maar wordt er telkens na een uurtje uitgesmeten (geen externe connectie meer).
2 scenario's al geprobeerd (met en zonder bridging).
Configuratie 1:
Zonder bridging, als aparte router met eigen DHCP range (192.168.1.x). De telenet e-modem heeft gewoon zijn standaard 192.168.0.x range. Daar hangt verder enkel een backup file server aan die los van het netwerk intern mag staan.
De Unifi dream router krijgt WAN adres binnen de 192.168.0.x range en alle achterliggende toestellen krijgen mooi een 192.168.1.x ip adres en vlotte toegang tot internet.
Randinfo:
Exact dezelfde setup werkt overigens perfect op een andere locatie.
Configuratie 2
ook al geprobeerd met bridging naar de Dream Router.
Mac address in bridging overigens mooi op mac address van de vijfde poort op unifi dream router (op forum van unifi gevonden dat dat WAN poort is).
Die krijgt dan effectief een extern ip adres van telenet en ook hier werkt alles, maar na een tijdje vliegt alles er uit.
Telenet zelf al meermaals aan de lijn gehad, volgens hen is alles in orde.
Thanks voor alle suggesties en tips alvast!
Een merkwaardig probleem. Toont de log van de UDM misschien nog enige aanvullende infomatie?
Valt bijvoorbeeld enkel het IP adres weg, of gaat de ethernet connectie zelf verloren. Is er missschien een probleem met de E-router?
Als het probleem zo regelmatig optreed is het misschien mogelijk eens een PC aan de e-router te verbinden, die een constnte ping uitvoert naar een host op het internet. Verliest die misschien dan gelijk met de UDM ook connectiviteit, of kan die ongestoord verder blijven werken.
Hallo Arnie,
thanks voor je inzichten.
Logs zal ik eens kijken of ik daar iets raars in vind.
Er hangt op de telenet modem nog een synology (rechstreeks) en die pingt op vaste intervallen (die laat weten als hij connectie verliest), en daar is geen probleem alvast.
In de logs geraak ik een beetje de weg kwijt vrees ik.
Ik zie dingen als:
Iemand die een idee heeft naar wat ik moet zoeken? 😉
Zie trouwens ook dat de access point die nog aan de telenet modem hangt een oranje bolletje heeft in my telenet?
De log geeft de indruk dat je voor de internetverbinding van de UD router failover geconfigureerd hebt. Is er een parallele verbinding mogelijk via WAN2? Ik vermoed van niet, en begrijp dan niet waarom dat geconfigureert is. Zolang WAN1 een goede verbinding heeft zou dat echter verder geen probleem mogen vormen.
Als het access-point ook problemen geeft lijkt het er sterk op dat het probleem niet de UD router is, maar de Telenet HGW. Dat eerder dan de internet verbinding - je verliest immers ook het IP adres, iets wat normaal niet gebeurt (in de normale DHCP / zonder bridging modus). Wanneer enkel de internet verbinding wegvalt - dan blijft normaal het 192.168.0.x adres behouden. Wellicht crasht en reboot de HGW?
Misschien kun je de ping interval van de NAS verhogen - bijvoorbeeld elke minuut, om te zien of die ook zijn verbinding verliest. Als deze nu maar eens in de 10 minuten pingt, wordt de storing misschien niet opgemerkt.
Ik heb de indruk dat het niet aan de Telenet modem scheelt, gezien de Synology - die er direct aan hangt - geen connectie verlies detecteert.
De logfile spreekt de ganse tijd van failover. Hoewel er geen failover ingesteld moet worden (gezien je geen 2de WAN verbinding hebt), duidt dit misschien aan dat er toch een (kort?) connectie verlies gedetecteerd word. Dan wordt de failover poort geactiveerd, maar hij krijgt op de failoverpoort (natuurlijk) geen IP adres > boel valt uit.
Telenet Firewall zou ik niet uitzetten, tenzij de Unify Dream router het enige toestel is dat aan jouw HGW hangt (en de firewall functie overneemt). Maar blijkbaar heb je nog een WiFi AP (rechtsreeks op de Telenet router) en de Synology .... Is hiervoor een reden dat deze niet op jouw intern netwerk aangesloten zijn???).
Wat betreft het oranje bolletje van het aangesloten Telenet AP:
Dat wil gewoon zeggen dat Telenet het AP een tijdje (15 min?) niet heeft "gezien". Ik denk niet dat je hier iets moet achter zoeken. Het AP maakt op geregelde tijdstippen een verbinding met Telenet ("calling home"). Dan wordt het bolletje groen (= recent gezien), oranje (= tijdje geleden nog gezien), rood (= al een lange tijd niet gezien).
Je kan dat AP ook op jouw lokaal netwerk aansluiten: je zal het vooraf moeten instellen via "Mijn Telenet" met de WiFi gegevens van jouw eigen netwerk, maar daarna mag je het AP op jouw LAN gebruiken: zal blijven werken ...
Na een tijdje zal het bolletje terug groen kleuren (het AP zal verbinidng maken met Telenet, zelfs als het op jouw LAN aangesloten wordt 😯..
Thanks Arnie & Flip.
Even wat tijd tussen om wat dingen te laten testen. Heb vanuit de Synology een ping opgezet en denk inderdaad dat daar probleem niet ligt. Die gaat er elke dag even uit, maar steeds net voor middernacht en is dan om exact 0:00 weer in order. Dus vermoed een soort reset-routing van Telenet?
(om te antwoorden op die vraag: die staat nu rechtstreeks op de modem omdat 'eigen netwerk' nog niet goed werkt, bedoeling is wel dat die gewoon verhuist nadien ;-))
Alvast wat ik ondernomen heb:
- op die Dream Router kan je niet een failsafe instellen (logisch, er is ook geen poort voorzien daarvoor), dus dat is raar dat hij daar dan melding van maakt.
- heb voor de zekerheid een factory reset gedaan dan de Dream router en alles opnieuw verbonden, ook eens met een andere poort op de telenet modem.
- vast ip ingesteld (hoewel het hier op een andere locatie met een UDMpro gewoon wel met DHCP werkt overigens) op 192.168.0 range van de telenet modem).
Voorlopig loopt hij, maar ik kan hem niet benaderen op afstand via https://unifi.ui.com/ (hij ziet hem wel, maar daar stopt het).
Als ik lokaal verbind zie ik daar in de wifi ervaring nog steeds een paar keer per dag dat alles op nul valt.
Dus nog geen deugdoende oplossing.
Als hij er nu terug uitvalt probeert ik nog eens de bridging route...
update: hij ligt er weer volledig uit, ik ga nu nog eens via bridging proberen, maar vrees dat dat ook weinig zoden aan de dijk gaat brengen 😞
@xtension schreef:Exact dezelfde setup werkt overigens perfect op een andere locatie.
Geen idee of het haalbaar is, maar als je exact dezelfde setup hebt op een andere locatie, zou je eens kunnen proberen om de Unifi's te verwisselen? Dan weet je ook exact of de E-router het probleem is, of de Unifi dream?
@xtension schreef:update: ik ga nu nog eens via bridging proberen, maar vrees dat dat ook weinig zoden aan de dijk gaat brengen 😞
Ga naar "Mijn Telenet" naar de Modeminstellingenn en check het correcte MAC adres bij "verbonden gebruikers". Dan copy/paste dit mac adres in het veld "bridge"
Op die maner weet je het exacte MAC adres van de WAN poort die met de E-router verbonden is.