Beantwoorden
EST
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Trick or treat? Netjes! Primeur! It's your fourth party!

wifi blokkeren

Graag wil ik -in het kader van ouderlijk toezicht - de wifi van de telenet router zo configureren dat deze op bepaalde tijdstippen geblokkeerd wordt. Dit ofwel op 1 pc/toestel ofwel algemeen. Wat zijn hier de mogelijkheden?

10 reacties
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

wifi blokkeren

@EST

De mogelijkheden voor ouderlijk toezicht met een HGW router zijn volgens mij redelijk beperkt. Ik heb er zelf geen (meer), dus ik kan het niet nakijken in MijnTelenet.

Als je volledige capaciteit wil hebben hiervoor, kan je beter overschakelen naar een standalone Telenet modem en je eigen router installeren met de nodige capaciteiten.

 

Waar het wel in zit, is in het Telenet security pack:

https://www2.telenet.be/content/www-telenet-be/nl/klantenservice/wat-is-telenet-security-pack Maar daar moet je natuurlijk extra voor betalen

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5228
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

wifi blokkeren

Je HGW inruilen voor een modem-only en investeren in een router die dit ondersteunt (de meeste routers beschikken over deze functie).


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Funky
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Trick or treat? It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

wifi blokkeren

Kan je via het Telenet security pack dan vanaf 1 pc (de mijne) het hele netwerk wifi en kabel of een gedeelte ervan platleggen? Of moet dit per pc geïnstalleerd worden.  Ik heb een 16-jarige zoon die enorm inventief is ( zoals  op het verplichte tijdstip gaan slapen en terug opstaan) zodat ie 's nachts vaak zit te gamen waardoor ie niet uit bed raakt de volgende ochtend.  Ik kan niet zomaar op zijn pc om zelf programma's te installeren en daar zou hij vlug genoeg een complete Windows reset doen - dus moet ik echt alles kunnen uitschakelen. Gewoon modem afleggen lukt niet, of ik zou alle kabels telkens weer moeten demonteren. Om gek te worden... 

0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

wifi blokkeren

Telenet security is afgeleide van f-secure, geen idee of dat dit voorzien is bij telenet, bij de originele f-secure wel, daar kan "oudercontroles" instellen.

Veronderstel dat dit gebeurt met paswoordbeveiliging, centraal aangelogd op server,  gebruik dit echter niet

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5228
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

wifi blokkeren

Geen idee, maar het Telenet Security Pack blijft je geld kosten. De HGW inruilen voor een modem-only is gratis en de aankoop van een router is eenmalig. In de router stel je een gebruikersnaam en wachtwoord in, zodat hij er niet in kan. Daarna kan je een schema instellen om een bepaalde PC (op basis van MAC-adres) al dan niet toe te laten op bepaalde uren.  De meeste routers beschikken over zo'n feature, maar je doet er uiteraard goed aan om dit na te kijken vóór je er eentje aanschaft.

 

Dat gezegd zijnde: er is altijd een manier om te omzeilen. De router kan gereset worden naar fabrieksinstellingen, een MAC-adres kan je spoofen, ... Persoonlijk zou ik het houden op één waarschuwing en daarna de PC gewoon naar het stort toe. 😉


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Funky
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Trick or treat? It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

wifi blokkeren

Inderdaad, die router kan je weer omzeilen hé. Ik ben er zeker van dat mijn zoon al vlug de kabeltjes zou versteken of een oplossing zal zoeken en vinden. Ik zal de telenet security software eens uittesten. De eerste twee maand zijn gratis lees ik, en wie weet is dit voldoende om het 'gedrag' af te leren.  Pc is nodig voor school en opleiding, en jammer genoeg niet zomaar weg te nemen. Hij mag erop; overdag en in de avond als hij thuis is; maar niet na middernacht. Bedankt voor jullie antwoord! 

0 Likes
chrisb
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Trick or treat? Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes!

wifi blokkeren

Je kan dit o.a. doen zonder software te moeten installeren voor alle toestellen door een extra toestelletje te verbinden met je Telenet router. Deze gebruiken een 'hacker' truukje om internet verbonden toestellen (WiFi of kabel) te beperken, blokkeren, verkeer nakijken, enz,

Ik heb ze zelf nog niet gebruikt maar overweeg ze te kopen...

Firewalla, Circle with Disney, Cujo, enz.

0 Likes
dedeke
Professional Meerweter
Berichten: 131
Full speed writing! Warming up? BINGO! De volle 100!

wifi blokkeren

technisch is dit perfect mogelijk, maar is het niet beter om 'je kind veilig de straat te leren oversteken ipv alle auto's weg te halen van je straat?'

Als het over wifi gaat => schakel je telenetrouter uit, gebruik hem enkel als modem.

plaats er een eigen router achter met 2 ssid's. De eerste ssid is die van jou, de tweede ssid is de ssid die jij beheert, plaats er regels op, vb vanaf 22h geef je dat ssid per client xxxmbps via een shedule.....

zo kan jij op ssid 1 zo lang, zo veel en zo snel als jij wil surfen terwijl je zoon op ssid 2 surft onder jouw voorwaarden.....

optie 2 is dat je filtert met een shedule op macadres......maar ssid 2 lijkt me veiliger.......

als er op zijn kamer een lan toekomt kan je  achter je router nog een managed switch plaatsen waarbij je de poort die naar zijn kamer loopt beperkt in speed en tijd....

maar optie 1 (= niet technisch) lijkt me beter.......

dedeke
Professional Meerweter
Berichten: 131
Full speed writing! Warming up? BINGO! De volle 100!

wifi blokkeren

ik heb een cisco meraki staan....perfect te monitoren, en in te stellen, sites open te laten, sites te verbieden, ssid A van tot.......ssid b gaat dan open, met andere regels.....mr33....het is niet goedkoop maar het is topkwaliteit.....

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5228
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

wifi blokkeren


@dedeke schreef:

ik heb een cisco meraki staan....perfect te monitoren, en in te stellen, sites open te laten, sites te verbieden, ssid A van tot.......ssid b gaat dan open, met andere regels.....mr33....het is niet goedkoop maar het is topkwaliteit.....


Zonder een toets voor een reset naar fabrieksinstellingen? In elk geval, daar moet je geen dure router voor aanschaffen. Een midrange kan je ook met een schema instellen. Misschien niet zo uitgebreid, maar zeker voldoende.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.