Beantwoorden
Ex-Netweter
 

wifi netwerk vergroten

Is het mogelijk om de reikwijdte van het draadloos netwerk te vergroten? De modem van TN staat aan de straatkant en de afstand tot de tuin is zowat 25 meter.Ik heb eigenlijk enkele meters meer bereik nodig.Ik heb wel elektriciteit in de garage naast de tuin.

0 Likes
9 reacties
Niels
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 860
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

wifi netwerk vergroten

Dag alien,

 

Ergens tussen in is het misschien mogelijk om een WiFi-repeater te installeren zodat je WiFi hebt voor die enkele meters of je kan een powerline adapter aansluiten in de garage en daar een router aan koppelen.


  Niels | Ere-Krak
  The burden which is well borne becomes light – Ovidius
    Passend antwoord gekregen? Duid het aan als “oplossing”. Een like mag ook natuurlijk! Disclaimer
0 Likes
Ex-Netweter
 

wifi netwerk vergroten

Ik zie bijvoorbeeld deze :TP-Link TL-WA 854RE.Deze heeft geen netwerkkabel nodig.Dus als ik 'm in een stopcontact steek korter bij de tuin , is dat alles ?En slechts eentje ?

0 Likes
steven_vc
Experienced Meerweter
Berichten: 106
Nieuwe TV-theek? Even demarreren... Warming up? BINGO!

wifi netwerk vergroten

Dat is zeker mogelijk. Er bestaan ondertussen al talloze manieren om je draadloos netwerk uit te breiden. De verschillende manieren hebben andere kost en andere betrouwbaarheid.

 

  1.  De repeater: een repeater is een apparaatje dat je in elke computerwinkel of grootwarenhuis kunt vinden. Het is een (meestal wit) blokje dat je in het stopcontact steekt en het 'reflecteert' het signaal van je draadloos netwerk. Je Telenet modem staat aan de ene kant, je wil internet aan de andere kant, dan zal je ergens tussenin 1 (of 2 als de afstand langer is) repeaters moeten plaatsen. Plaats de repeater niet te ver, want die zend het ontvangen signaal alleen opnieuw uit, dus als de repeater te ver geplaatst is, is het signaal dat opnieuw wordt 'gereflecteerd' ook van slechte kwaliteit.
    Deze oplossing is eenvoudig te installeren, maar misschien minder betrouwbaar.
  2. UTP kabel trekken naar de andere kant van het huis en een nieuw Access Point plaatsen: Dit is eigenlijk de meest betrouwbare oplossing. Je koopt een Access Point (een toestel dat kabelsignaal omzet in draadloos signaal) en plaatst het op de plaats waar je je bereik wil uitbreiden. Dit mag 100m verder zijn (eigenlijk maakt de afstand niet uit). Dan trek je van aan de Telenet Wireless Modem een UTP kabel naar het AP. UTP kabel mag maximum 100m lang zijn en wil je verder moet je er een switch of hub tussensteken. Het soort UTP kabel is best F/UTP of S/UTP als je voorbij stroomdraden moet passeren, anders is U/UTP ook goed. Kies voor beste prestaties Cat6 kabel maar Cat5e is ook goed. Hiervoor moet je dus een kabel trekken en aansluiten, dit is dus lastiger te installeren maar wel betrouwbaarder en sneller.
  3. Powerline/PowerLAN: Deze manier bestaat erin om de 2 voorgaande ideeën te combineren, je stuurt signaal via kabel naar de plaats van je Access Point maar je hoeft geen kabel te trekken aangezien je bestaande kabel gebruikt. Telenet zelf gebruikt ook Powerline om internet te krijgen naar bv. de Digicorder zodat ze geen kabel door je huis moeten trekken. Powerline gebruikt adapters om je ethernet-signaal door de stroomkabels van je huis te sturen. Je steekt een Powerline adapter in het stopcontact aan de Telenet Modem, verbindt deze met een kort UTP kabeltje aan een van de LAN-poorten in de modem en op de plaats waar je je Access Point wilt installeren steek je terug een Powerline adapter in het stopcontact en je verbindt de AP met de adapter via een 2e UTP kabeltje. Hiervoor moet je dus 2 Powerline adapters, 2 UTP patchkabels en een Access Point kopen is is duurder dan de vorige oplossingen. Heeft Telenet al 2 powerline adapters gestoken voor je digicorder, ga dan eens naar de website van de fabrikant en kijk of je je een compatibele adapter kunt vinden, dan moet je er maar 1 kopen voor aan het Access Point. Devolo bv. werkt met verschillende adapters tegelijk. Het voordeel is dat je geen kabel moet trekken en de prestatie van zo'n verbinding ligt tussen idee 1 & 2. (Repeater is slechtere kwaliteit, UTP kabel is beste kwaliteit).
  4. MoCA: Hoewel het in Europa niet veel wordt gebruikt, is dit in Amerika veel gebruikt. MoCA is eigelijk net hetzelfde als Powerline, maar in plaats van je ethernet-signaal door de stroomdraad te sturen, stuur je die door de coax-kabel (van je radio/tv). De coax kabel is een 'verfijnder' ontwerp dan de gewone stroomkabel zal daardoor beter presteren dan een Powerline. Praktisch is het ook bijna hetzelfde als Powerline al moet je natuurlijk wel een TV-kabel aansluiting vinden in de buurt van waar je je Access Point zal zetten, en kabel-stopcontacten zijn nu eenmaal schaarser dan stroom-stopcontacten. Aan de Telenet Modem plaats je ene MoCA adapter die je verbindt met de modem via UTP, dan verbind je de modem met je TV-kabel, dit kan je doen dmv een splitter, een soort verdeelstekker voor coax-kabels. Aan je Acces Point, plaats de MoCA adapter en verbindt die met het kabel-stopcontact en daarna aan de AP

Kostprijs van de ideeën: goedkoopst 1<2<3<4 duurst

Prestaties (snelle en betrouwbare verbinding): best 2>4>3>1 slechtst

Gemak van installatie: eenvoudig 1<3=4<2 lastigst

 

Persoonlijk zou ik proberen om een UTP kabel te trekken aangezien die niet zoveel kost en dat is veruit de beste manier om zoiets te doen, daarna zou ik naar MoCA kijken, maar als er geen TV-aansluiting is is het ook de moeite niet, dan een repeater en dan Powerline proberen.

steven_vc
Experienced Meerweter
Berichten: 106
Nieuwe TV-theek? Even demarreren... Warming up? BINGO!

wifi netwerk vergroten

Voor je aan de slag gaat nog enkele extra tips:

  • Tegenwoordig kan je ook Powerline adapters vinden die Access Point zijn in één (2 in 1) dus moet je geen aparte Access Point meer kopen.
  • Access Point =/ Wireless router. Draadloze routers kunnen gebruikt worden als Access Point maar dan moet je de DHCP-server in de router uitschakelen. Dit is aan te raden zodat je 1 mooi netwerk hebt ipv 1 netwerk met een subnetwerk. Dit staat uitgelegd in de handleiding van je wireless router.
  • Bij gebruik van MoCA plaats je best een filter op de plaats waar je TV-kabel je huis binnenkomt, anders kan je buurman meesurfen op jouw MoCA netwerk. De filter heet POE filter MoCA en is niet groter dan een sigaret
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

wifi netwerk vergroten

Als je nog een goede access point zoekt: d-link dir-605l
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Guicaut
Experienced Weetjesweter
Berichten: 26
De vlam zit erin. Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader!

wifi netwerk vergroten

die moca adapters vind je praktisch nie in ons Belgie landje....Man Verdrietig

0 Likes
steven_vc
Experienced Meerweter
Berichten: 106
Nieuwe TV-theek? Even demarreren... Warming up? BINGO!

wifi netwerk vergroten

Ja, die zijn moeilijk te vinden in de winkels, maar via websites als Amazon of Ebay enz. kan je ze altijd terugvinden. Zo worden ze bovendien thuis geleverd én dikwijls is het goedkoper dan in de winkel.

0 Likes
PaulDM
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Vernieuwde Telenet Webmail? Gelezen en goedgekeurd! It's your sixth party! De kop is eraf!

wifi netwerk vergroten

Ik heb mijn netwerk vergroot met een extra AP. Nu is mijn vraag stel ik hetzelfde kanaal in op dit AP als op mijn telenet modem of een ander kanaal?  Dit in verband met het naadloos overgaan wanneer ik muziek stream naar een wifi luidspreker en deze zich verplaatst van AP1 naar AP2. De network name is dezelfde als deze van de telenet modem.

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

wifi netwerk vergroten

Neen een ander kanaal. Best deze: 1/6/11

Maar kijk even via de app wifi analyzer welk van die 3 signalen het minst gebruikt wordt en daar moet je het op instellen.
Zorg er wel voor dat het een ander is dan je Telenet modem.
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes