Beantwoorden
Boemelke
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Verander-je-wachtwoord-dag Leesbeest! Netjes! Leesclubje starten?

wifi powerline op verschillende elektriciteitskringen

mijn woning heeft 3x 240v en 2 aparte zekeringkasten en ik heb de wifi powerline in gebruik op het verste punt achteraan mijn woning terwijl de modem vooraan de woning achter de tv staat beide op een andere kring en dit werkte meteen ?

dacht dat dit niet ging. 

 

vroeg me af of ik ook een in de garage zou kunnen plaatsen nog eens 40meter verder met zen eigen zekeringkast, zou echt wel extreem zijn.

 

Titel gewijzigd door Daan(mod) | Vorige titel: wifi powerline en 3 fasen, werkt magisch bij mij wel?

Tags (2)
0 Likes
3 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

wifi powerline op verschillende elektriciteitskringen

Dezelfde kring is niet nodig.

Als ge 3x400V zou hebben dan is de fase keuze ook kritischer dan met 3x240V.

Als het powerline signaal een aarstroomschakelaar moet passeren is meestal nefast.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

wifi powerline op verschillende elektriciteitskringen


@Boemelke  schreef:

mijn woning heeft 3x 240v en 2 aparte zekeringkasten en ik heb de wifi powerline in gebruik op het verste punt achteraan mijn woning terwijl de modem vooraan de woning achter de tv staat beide op een andere kring en dit werkte meteen ?

dacht dat dit niet ging.


Dat ze op een verschillende kring zitten, maakt niet zoveel uit, belangrijkste is als ze op dezelfde fase zitten.

  • Bij een 3*400+N net, heb je maar één kans op 3 dat ze op dezelfde fase zitten.
  • Bij een 3*240V net, is er altijd tenminste 1 draad die op dezelfde fase zit: je hebt L1+L2, L1+L3 of L2+L3 ... altijd is er één fase gemeeenschappelijk!

Bij de moderne Powerlines, die aangesloten worden op een stopcontact met aarding, proberen de Powerlines ook nog eens een tweede data kanaal op te bouwen via de aardedraad.

Bij een conform bedrade zekeringskast, worden alle aardegeleiders ook netjes met elkaar verbonden.

Ook als de 2de zekeringkast goed aangesloten is (verbindingskabel met aarde geleider) heb je veel kans dat het goed werkt!

 


@Boemelke  schreef:

vroeg me af of ik ook een in de garage zou kunnen plaatsen nog eens 40meter verder met zen eigen zekeringkast, zou echt wel extreem zijn.

Extreem niet, met een beetje geluk moet dat ook werken, 40meter is nu niet onoverbrugbaar!

Als de zekeringkast goed verbonden is met de hoofdkast, en je gebruikt een stopcontact met aarding, is de kans groot dat het ook prima lukt ...

Boemelke
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Verander-je-wachtwoord-dag Leesbeest! Netjes! Leesclubje starten?

wifi powerline op verschillende elektriciteitskringen

mijn volledige huis heb ik zelf bedraad (renovatie) en zekeringkasten gemaakt en alles is geaard zoals het hoort en goedgekeurd.

alle aardings draden komen samen op 1 lange rail. 

Dat de nieuwe powerlines ook een 2de 'kring' maakten wist ik niet, tof.

Straks eens de wifi powerline in de garage hangen, ben benieuwd.